- Na europejskiej ziemi wciąż królują europejskie marki
- Volkswagen nie daje się Toyocie. Nie dość, że znajduje się przed nią o kilka długości, to jeszcze zwiększa przewagę
- Mocną reprezentację w Top10 mają też Francuzi, a aż trzy z 10 najczęściej rejestrowanych marek to producenci premium
- Rejestracje nowych chińskich marek na razie są nieistotne. Na razie, bo Chińczycy notują bardzo duże wzrosty sprzedaży. Jak je utrzymają, to już niedługo takie zestawienie będzie wyglądać zupełnie inaczej
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Ile samochodów sprzedaje się w Europie? Mówimy o kilkunastu mln rocznie
Według danych ACEA w 2025 roku w Europie zarejestrowano 11 mln 020 tys. 514 nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 1,9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Z najnowszych danych wynika, że numerem jeden w Europie jest Volkswagen (1 mln 208 tys. 829 szt.) z dużą przewagą nad Toyotą (712 tys. 706 szt.). Tracą marki japońskie (poza Lexusem) i koreańskie, zyskują chińskie (BYD liderem wzrostu udziału rynkowego). Liderem spadków udziału jest Tesla
- komentują eksperci rynku Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. ACEA to Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów. Dane dotyczą pierwszych 10 miesięcy roku (od stycznia do ostatniego dnia października).
Przeczytaj także: Dobry październik na rynku nowych samochodów w Polsce. Niespodzianek nie brakowało
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Jakie samochody kupują Europejczycy? Mamy najlepszą dziesiątkę
W Europie wciąż bardzo mocni są europejscy producenci, a dominatorem na naszym kontynencie jest Volkswagen. To jedyna marka, która przekroczyła milion sprzedanych samochodów w miesiąc, a w topce znajdziemy jeszcze inne marki grupy - Skodę oraz Audi. Widać też dobre decyzje, jakie ostatnio podejmowano w Renault, bo do dziesiątki Francuzi wprowadzili dwie swoje marki i obie poprawiły swoje wyniki.
Aż trzy z dziesięciu najpopularniejszych marek to producenci premium. Oczywiście z Niemiec. Ich głównie konkurenci zajmują znacznie odleglejsze miejsca — Volvo (15. z 272 tys. 402 rejestracji) oraz Lexus (29. z 64 245 rejestracji).
| Miejsce | Marka | Liczba zarejestrowanych aut | Zmian rok do roku | Udział w rynku |
|---|---|---|---|---|
| 1. | Volkswagen | 1 mln 208 tys. 829 | 6,0 proc. | 11,0 proc. |
| 2. | Toyota | 712 tys. 076 | -7,1 proc. | 6,5 proc. |
| 3. | Skoda | 698 tys. 586 | 10,4 proc. | 6,3 proc. |
| 4. | BMW | 661 tys. 310 | 3,4 proc. | 6,0 proc. |
| 5. | Renault | 609 tys. 004 | 7,9 proc. | 5,5 proc. |
| 6. | Mercedes | 557 tys. 264 | 0,1 proc. | 5,1 proc. |
| 7. | Peugeot | 552 tys. 051 | 1,6 proc. | 5,0 proc. |
| 8. | Audi | 541 tys. 881 | -3,2 proc. | 4,9 proc. |
| 9. | Dacia | 499 tys. 324 | 5,6 proc. | 4,5 proc. |
| 10. | Hyundai | 443 tys. 364 | -1,5 proc. | 4,0 proc. |
Jak w Europie sprzedają się chińskie samochody?
W Polsce przeżywamy prawdziwą chińską ofensywę, ale w skali Europy nie jest ona jeszcze aż tak odczuwalna, choć warto zaznaczyć, że Chińczycy rosną jak na drożdżach. Najlepszym przykładem jest oczywiście wspomniany BYD. Może zajmuje skromne 24. miejsce z wynikiem 138 tys. 390 zarejestrowanych aut, ale w rubryce "zmiana rok do roku" jest aż o 285 proc. na plusie. W kolejnym takim rankingu może się więc znaleźć wyraźnie wyżej.
Wyżej w zestawieniu znalazł się SAIC Motor. Zajmuje 16. miejsce z wynikiem 250 tys. 250 rejestracji i wzrostem rok do roku na poziomie 26,6 proc. Nie kojarzycie tej nazwy? To chiński koncern, który stoi za marką MG. To właśnie SUV-y tej niegdyś brytyjskiej marki podbijają nasz rynek i meldują się w czołówce sprzedaży.
Które marki tracą najwięcej? Niektóre są na dwucyfrowym minusie
Zdecydowanie największe spadki sprzedaży widzimy przy Lancii (-68,3 proc.) i Jaguarze (-86,2 proc.), ale to specyficzne przypadki. Włosi szykują się do premiery nowego malucha, a Jaguar na razie w ogóle wypisał się ze sprzedaży samochodów. Z liczących się i naprawdę dużych graczy najwięcej traci wspomniana już Tesla - zajmuje 21. miejsce ze spadkiem 29,6 proc. W 10 miesięcy Europejczycy zarejestrowali 180 tys. 688 aut amerykańskiej marki.
Inni producenci, którzy dużo stracili na kolejnych miejscach w rankingu:
- 22. Suzuki - 144 tys. 062 rejestracji (-16 proc.)
- 25. Mazda - 127 tys. 362 (-11,8 proc.)
- 28. Porsche - 77938 (-11,3 proc.)
- 32. Mitsubishi - 38158 (-25,9 proc.)
- 33. DS - 25195 (-21,2 proc.)
A jakie samochody kupują Polacy? Mamy podobne zestawienie
W Polsce w analogicznym okresie zarejestrowano 536 tys. 311 samochodów, co oznacza wzrost o 7,12 proc. Które marki cieszą się największym zainteresowaniem? W porównaniu z resztą Europy znacznie bardziej lubimy marki z Azji. Toyota u nas dominuje, a obie koreańskie znalazły się w ścisłej topce:
- 1 Toyota - 76 336 szt.
- 2 Skoda - 51 823 szt.
- 3 Volkswagen - 34 568 szt.
- 4 Kia - 26 236 szt.
- 5 BMW - 25 487 szt.
- 6 Audi - 24 329 szt.
- 7 Mercedes - 24 075 szt.
- 8 Hyundai - 23 702 szt.
- 9 Dacia - 17 753 szt.
- 10 Renault - 16 978 szt.