Logo

Te samochody kupują Europejczycy. Chińskie marki są nieistotne. Na razie...

  • Na europejskiej ziemi wciąż królują europejskie marki
  • Volkswagen nie daje się Toyocie. Nie dość, że znajduje się przed nią o kilka długości, to jeszcze zwiększa przewagę
  • Mocną reprezentację w Top10 mają też Francuzi, a aż trzy z 10 najczęściej rejestrowanych marek to producenci premium
  • Rejestracje nowych chińskich marek na razie są nieistotne. Na razie, bo Chińczycy notują bardzo duże wzrosty sprzedaży. Jak je utrzymają, to już niedługo takie zestawienie będzie wyglądać zupełnie inaczej
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Ile samochodów sprzedaje się w Europie? Mówimy o kilkunastu mln rocznie

Według danych ACEA w 2025 roku w Europie zarejestrowano 11 mln 020 tys. 514 nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 1,9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Z najnowszych danych wynika, że numerem jeden w Europie jest Volkswagen (1 mln 208 tys. 829 szt.) z dużą przewagą nad Toyotą (712 tys. 706 szt.). Tracą marki japońskie (poza Lexusem) i koreańskie, zyskują chińskie (BYD liderem wzrostu udziału rynkowego). Liderem spadków udziału jest Tesla

- komentują eksperci rynku Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. ACEA to Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów. Dane dotyczą pierwszych 10 miesięcy roku (od stycznia do ostatniego dnia października).

Przeczytaj także: Dobry październik na rynku nowych samochodów w Polsce. Niespodzianek nie brakowało

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie marki samochodów dominują w Europie?
Ile samochodów zarejestrowano w Europie w 2025 roku?
Która chińska marka odnotowała największy wzrost sprzedaży?
Jakie marki tracą najwięcej na sprzedaży samochodów w Europie?

Jakie samochody kupują Europejczycy? Mamy najlepszą dziesiątkę

W Europie wciąż bardzo mocni są europejscy producenci, a dominatorem na naszym kontynencie jest Volkswagen. To jedyna marka, która przekroczyła milion sprzedanych samochodów w miesiąc, a w topce znajdziemy jeszcze inne marki grupy - Skodę oraz Audi. Widać też dobre decyzje, jakie ostatnio podejmowano w Renault, bo do dziesiątki Francuzi wprowadzili dwie swoje marki i obie poprawiły swoje wyniki.

Aż trzy z dziesięciu najpopularniejszych marek to producenci premium. Oczywiście z Niemiec. Ich głównie konkurenci zajmują znacznie odleglejsze miejsca — Volvo (15. z 272 tys. 402 rejestracji) oraz Lexus (29. z 64 245 rejestracji).

MiejsceMarkaLiczba zarejestrowanych autZmian rok do rokuUdział w rynku
1.Volkswagen1 mln 208 tys. 8296,0 proc.11,0 proc.
2.Toyota712 tys. 076-7,1 proc.6,5 proc.
3.Skoda698 tys. 58610,4 proc.6,3 proc.
4.BMW661 tys. 3103,4 proc.6,0 proc.
5.Renault609 tys. 0047,9 proc.5,5 proc.
6.Mercedes557 tys. 2640,1 proc.5,1 proc.
7.Peugeot552 tys. 0511,6 proc.5,0 proc.
8.Audi541 tys. 881-3,2 proc.4,9 proc.
9.Dacia499 tys. 3245,6 proc.4,5 proc.
10.Hyundai443 tys. 364-1,5 proc.4,0 proc.

Jak w Europie sprzedają się chińskie samochody?

W Polsce przeżywamy prawdziwą chińską ofensywę, ale w skali Europy nie jest ona jeszcze aż tak odczuwalna, choć warto zaznaczyć, że Chińczycy rosną jak na drożdżach. Najlepszym przykładem jest oczywiście wspomniany BYD. Może zajmuje skromne 24. miejsce z wynikiem 138 tys. 390 zarejestrowanych aut, ale w rubryce "zmiana rok do roku" jest aż o 285 proc. na plusie. W kolejnym takim rankingu może się więc znaleźć wyraźnie wyżej.

Wyżej w zestawieniu znalazł się SAIC Motor. Zajmuje 16. miejsce z wynikiem 250 tys. 250 rejestracji i wzrostem rok do roku na poziomie 26,6 proc. Nie kojarzycie tej nazwy? To chiński koncern, który stoi za marką MG. To właśnie SUV-y tej niegdyś brytyjskiej marki podbijają nasz rynek i meldują się w czołówce sprzedaży.

MG HS w wersji Hybrid+
MG HS w wersji Hybrid+Żródło: Auto Świat / Auto Świat

Które marki tracą najwięcej? Niektóre są na dwucyfrowym minusie

Zdecydowanie największe spadki sprzedaży widzimy przy Lancii (-68,3 proc.) i Jaguarze (-86,2 proc.), ale to specyficzne przypadki. Włosi szykują się do premiery nowego malucha, a Jaguar na razie w ogóle wypisał się ze sprzedaży samochodów. Z liczących się i naprawdę dużych graczy najwięcej traci wspomniana już Tesla - zajmuje 21. miejsce ze spadkiem 29,6 proc. W 10 miesięcy Europejczycy zarejestrowali 180 tys. 688 aut amerykańskiej marki.

Inni producenci, którzy dużo stracili na kolejnych miejscach w rankingu:

  • 22. Suzuki - 144 tys. 062 rejestracji (-16 proc.)
  • 25. Mazda - 127 tys. 362 (-11,8 proc.)
  • 28. Porsche - 77938 (-11,3 proc.)
  • 32. Mitsubishi - 38158 (-25,9 proc.)
  • 33. DS - 25195 (-21,2 proc.)
DS Nr 4 po face liftingu: ładny, ale czy dobry?
DS Nr 4 po face liftingu: ładny, ale czy dobry?Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

A jakie samochody kupują Polacy? Mamy podobne zestawienie

W Polsce w analogicznym okresie zarejestrowano 536 tys. 311 samochodów, co oznacza wzrost o 7,12 proc. Które marki cieszą się największym zainteresowaniem? W porównaniu z resztą Europy znacznie bardziej lubimy marki z Azji. Toyota u nas dominuje, a obie koreańskie znalazły się w ścisłej topce:

  1. 1
    Toyota - 76 336 szt.
  2. 2
    Skoda - 51 823 szt.
  3. 3
    Volkswagen - 34 568 szt.
  4. 4
    Kia - 26 236 szt.
  5. 5
    BMW - 25 487 szt.
  6. 6
    Audi - 24 329 szt.
  7. 7
    Mercedes - 24 075 szt.
  8. 8
    Hyundai - 23 702 szt.
  9. 9
    Dacia - 17 753 szt.
  10. 10
    Renault - 16 978 szt.
Toyota Corolla Cross Executive 2.0 Hybrid Dynamic Force 178 KM AWD-i e-CVT
Toyota Corolla Cross Executive 2.0 Hybrid Dynamic Force 178 KM AWD-i e-CVTŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Udostępnij:
Autor Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium