Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Volkswagen Polo

Volkswagen Polo

Volkswagen Polo

Volkswagen Polo to jeden z najpopularniejszych kompaktów segmentu B. Auto zadebiutowało w 1975 roku i przez okres produkcji wszystkich swoich generacji zyskało ogromną popularność. Nazwa auta wywodzi się z dyscypliny sportu.

Pierwsza odsłona Volkswagena Polo (typ 86) występowała tylko w 3-drzwiowym nadwoziu, choć oferowany był także 2-drzwiowy sedan, lecz pod inną nazwą - Derby. Auto jest bliźniaczą konstrukcją Audi 50, który w rzeczywistości jako pierwszy pojawił się na rynku i był nieco bogatszą odmianą Polo. Notabene z tego właśnie powodu jego popularność była dość słaba i już w 1978 roku jego produkcja została wstrzymana.

Rok później dokonano niewielkich zmian stylistycznych Volkswagena Polo, polegających na modernizacji grilla, zderzaków oraz wnętrza. Pojemność bagażnika małego Volkswagena wynosiła 238 litrów, co w dzisiejszych czasach jest raczej wynikiem dla niższego segmentu. Waga natomiast oscylowała wokół 700 kg. Pod maską miejskiego Polo znalazły się wyłącznie jednostki benzynowe o pojemności 0.9, 1, 1.1 lub 1.3 litra generujące kolejno 40 (0.9 i 1.0), 50 i 55 KM. Moc kierowana była na przednią oś za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni ręcznej.

W 1981 roku na rynku pojawiła się II generacja małego „auta dla ludu”. Inżynierowie w rzeczywistości nieco przeprojektowali gotowy model poprzednika. Volkswagen Polo został wydłużone i otrzymało inny wygląd, jednak widać podobieństwo głównie po kanciastych kształtach, czarnej, jednolitej atrapie chłodnicy z okrągłymi reflektorami oraz kształcie tylnej klapy w późniejszym modelu.

Późniejszym, bowiem Volkswagen nieco namieszał z nomenklaturą. Pierwszy model drugiej odsłony Volkswagena Polo występował jako 3-drzwiowy hatchback, jednak kształtem nadwozia przypominał kombi. Dopiero rok po jego wprowadzeniu pojawiło się nadwozie ze stopniowaną tylną klapą (przypominającą tą z poprzedniej generacji), które otrzymało nazwę Polo Coupe. Zarówno przed- (typ 86C) jak i poliftingowy (typ 86C 2F) model dostępny był w tych wariantach nadwoziowych.

Jakby tego było mało, do 1985 roku oferowany był także 2-drzwiowy sedan pod nazwą Derby (wyróżniał się prostokątnymi reflektorami), który jednak w tymże roku został przemianowany w Polo Classic i otrzymał, jak reszta Polo, okrągłe reflektory. Wyżej wymieniony lifting miał miejsce w 1990 roku i totalnie odmienił auto pod względem stylistycznym. O ile nadwozie Volkswagena Polo wciąż było pudełkowate, to linie zostały nieco zaokrąglone, a design wydawał się całkiem nowoczesny. Zrezygnowano z okrągłych reflektorów, na rzecz prostokątnych, a wnętrze również przeszło metamorfozę.

Pod maską, oprócz benzyniaków, pracować mogły także diesle, choć dopiero od 1988 roku. Silniki wysokoprężne miały pojemność 1.3 lub 1.4 litra i rozwijały kolejno 45 i 48 KM (większa jednostka zastąpiła mniejszą w 1990 roku). Wśród benzyniaków dostępne były silniki 1.0 (40 lub w późniejszym czasie – 45 KM), 1.1 (50 KM), 1.3 (55, 60 lub 75 KM) oraz topowa odmiana Volkswagena Polo - 1.3 G40 generująca 115 (113 z katalizatorem) KM, która pozwalała na rozpędzenie ważącego ok. 800 kg Polo do 100 km/h w ok. 8 sekund.

W 1994 roku w salonach zagościła 3. odsłona (typ 6N) Volkswagena Polo. Auto zapożyczyło płytę podłogową od Seata Ibizy (2. generacji), a po raz pierwszy, obok 3-drzwiowego nadwozia, pojawiło się także 5-drzwiowe. Dodatkowo, 2-drzwiowy sedan, który od 1985 roku nosił już nazwę Polo Classic, zachował ją, jednak otrzymał dodatkową parę drzwi.

Ta odmiana, oprócz zmienionego nadwozia, charakteryzowała się znacznie większą (445 litrów) pojemnością bagażnika niż jej „hatchbackowi” bracia (245 litrów). Jakby tego było mało, w 1997 roku do sprzedaży weszła także odmiana kombi Volkswagena Polo, o nazwie Polo Variant (bagażnik miał pojemność 390 litrów). Auto niestety odznaczało się kiepską jakością materiałów jakie użyto do wykończenia wnętrza, a także ubogim wyposażeniem podstawowym, które nie obejmowało nawet wspomagania kierownicy.

W 1999 roku przeprowadzono gruntowny lifting Voksawgena Polo (typ 6N2), który całkowicie odmienił auto. Zmiany dotknęły pas przedni oraz tylny, a także wnętrze, wyposażenie oraz gama jednostek napędowych. Początkowo auto oferowane było z benzyniakami o pojemności 1.0 (45, 50 KM), 1.3 (55 KM), 1.4 (55, 60 KM), 1.6 (75, 100 KM), 1.8 (90 KM), a topowa odmiana o legendarnym oznaczeniu GTI pojawiła się rok przed liftingiem. 1.6-litrowy silnik generował 120 KM.

Wśród diesli, w Volkswagenie Polo, oferowano jednostki SDI o pojemności 1.7 (57, 60 KM) i 1.9 (64 KM) oraz 1.9 TDI (90 lub 110 KM). Po liftingu w ofercie znalazły się benzyniaki: 50-konne 1.0, 55-, 60-, 75- lub 100-konne 1.4, 75- lub 100-konne 1.6, a GTI otrzymało dodatkowe 5 KM. Wśród diesli, ostał się 60-konny 1.7 SDI, 68-konny 1.9 SDI oraz oba 1.9 TDI. Dodatkowo wprowadzono nowego turbodiesla 1.4 generującego 75 KM. Moc trafiała na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnie, lub opcjonalnie w niektórych wersjach silnikowych – 4-stopniowego automatu.

W 2002 roku zadebiutowała 4. już odsłona (typ 9N) Volkswagena Polo. Podobnie jak wcześniej, auto dzieliło płytę podłogową z Seatem Ibizą, a dodatkowo wykorzystywana była także przez Skodę Fabię. Początkowo auto występowało tylko w roli 3- i 5-drzwiowego hatchbacka, a po 2 latach pojawił się także 4-drzwiowy sedan (jednak na jej znikome występowanie nie jest popularna w Europie – za to sukcesy odnosiła w Środkowej i Południowej Ameryce). Zabrakło odmiany kombi.

Choć poprzednia generacja po liftingu prezentowała się dosyć korzystnie, to ta odsłona VOlkswagena Polo odcięła się pod względem stylistycznym od swoich poprzedników. Nowoczesny design był jednak nieco za „miękki” i pojazdowi brakowało odrobiny zadziorności. Z przodu pojawiły się atrakcyjne podwójne reflektory, które po liftingu zostały zastąpione zespolonymi światłami. Dzięki zwiększeniu wymiarów zewnętrznych, w Polo zwiększył się komfort podróży pasażerów na tylnej kanapie oraz pojemność bagażnika (do 270 litrów).

Wcześniej wspomniany lifting (typ 9N3) przeprowadzono w 2005 roku i zmieniono wtedy przedni pas oraz klapę bagażnika. Niewielkim zmianom uległy wymiary zewnętrzne, wyposażenie auta oraz lista dostępnych silników. Przed „upiększeniem” dostępne były benzyniaki 1.2 (54 lub 64 KM) oraz 1.4 (75, 86 lub 100 KM) a także diesle TDI (1.4 75 KM oraz 1.9 101 i 130 KM) oraz SDI (1.9 64 KM). Po modernizacji Volkswagena Polo, w ofercie znalazł się 60- i 70-konny 1.2, 75-, 80- oraz 101-konne 1.4, a także 105-konne 1.6.

Pojawiła się także topowa odmiana - Vokswagen Polo GTI, która dysponowała mocą 150 KM z silnika 1.6, a w wersji Cup Edition, także 180 KM. Wśród diesli zniknął silnik 1.9 SDI, a 1.4 TDI dysponował mocą 70 lub 80 KM, natomiast 1.9 TDI pozostał bez zmian. Niestety ta generacja nie odznaczała się zbyt dobrą bezawaryjnością, przez co nieco nadszarpnęła wizerunek uwielbianego Polo.

W 2009 roku zaprezentowano 5. generację (typ 6R) miejskiego Volkswagena. Płytę podłogową auto dzieli m.in. z Audi A1, Skodą Fabią oraz Seatem Ibizą, a za projekt odpowiadał znany Walter de Silva. Volkswagen Polo 6R występuje jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, choć w 2010 roku pojawił się także 4-drzwiowy sedan, jednak jego produkcja odbywa się tylko w Rosji i Indiach i nie jest oferowany na rynku europejskim. W tym samym roku auto zdobyło tytuł Europejskiego, a także Światowego Samochodu Roku.

Mimo iż auto urosło w stosunku do swojego poprzednika, to dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań i materiałów, straciło nieco na wadze. Dodatkowo stylistyka Volkswagena Polo zyskała upragnioną nutę agresji, dzięki czemu nadwozie prezentuje się zarówno nowocześnie jak i dynamicznie. W 2014 roku przeprowadzono facelifting Polo (typ 6C). Zmianie uległ grill, tylne lampy oraz zderzaki, a także wnętrze. Dodatkowo zmodyfikowano gamę jednostek napędowych.

Początkowo, wśród benzyniaków, montowano wolnossące jednostki 1.2 (60 lub 70 KM) oraz 1.4 (86 KM). Doładowane silniki TSI generowały 90 lub 105 (1.2) KM oraz 140 (1.4) KM. Topowa odmiana Polo GTI rozwijała 180 KM z ostatniego motoru, natomiast produkowano jeszcze limitowaną wersję o oznaczeniu R WRC Street. Auto wyposażono w doładowany silnik 2-litrowy, dysponujący mocą 220 KM. Wśród turbodiesli dostępne były silniki 1.2 TDI (75 KM) oraz 1.6 TDI (75, 90 lub 105 KM).

Po liftinguVokswagena Polo, pojawiły się benzyniaki znane z mniejszego up!-a – 1-litrowa jednostka MPI rozwijała 60 lub 75, a w wersji TSI – 110 KM. Mocniejszy wariant 1.2 TSI zyskał dodatkowe 5 KM (słabszy bez zmian), a 1.4 TSI dodano 10 KM. Topowy GTI otrzymał nowy, 1,8-litrowy silnik TSI generujący 192 KM. Jednostki wysokoprężne natomiast zostały zastąpione przez jeden silnik – 1.4 TDI o mocy 75, 90 lub 105 KM. Moment obrotowy kierowany jest na przednią oś za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej oraz 6- lub 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej DSG. Rywalami Volkswagena Polo są m.in. Ford Fiesta, Mazda 2 oraz Toyota Yaris.

Volkswagen Polo - generacje

Ikona samochodu

Volkswagen Polo I (1975 - 1981)

Ikona samochodu

Volkswagen Polo II (1981 - 1994)

Volkswagen Polo III (1994&nbsp-&nbsp2002)

Volkswagen Polo III (1994 - 2002)

Volkswagen Polo IV (2002&nbsp-&nbsp2008)

Volkswagen Polo IV (2002 - 2008)

Volkswagen Polo V (2008&nbsp-&nbsp)

Volkswagen Polo V (2008 - )

Volkswagen Polo - powiązane artykuły

Volkswagen Polo Eko, czyli gdzie ten postęp?

Volkswagen Polo Eko, czyli gdzie ten postęp?

Ekologiczny Volkswagen Polo już 30 lat temu zużywał średnio niewiele ponad 3 l/100 km. Dziś podróżowanie nim wiąże się jednak z pewnym ryzykiem.

Volkswagen Polo GTI ma już 25 lat. Powstanie tylko 2,5 tys. takich aut

Volkswagen Polo GTI ma już 25 lat. Powstanie tylko 2,5 tys. takich aut

Volkswagen Polo GTI jest już z nami od ćwierć wieku i na pewno wiecie, co to oznacza – limitowaną edycję upamiętniającą ten moment w życiu modelu. Niemcy nie mogli przepuścić tej okazji i pokazali wersję Edition 25. Co ją odróżnia od klasycznego GTI?

Pięć używanych modeli segmentu B z dieslem: małe auta mało palą

Pięć używanych modeli segmentu B z dieslem: małe auta mało palą

Oto pięciu wspaniałych! Citroën C3, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 207 i VW Polo – wszystkie w wieku ok. 10 lat, wszystkie w popularnych wersjach hatchback, wszystkie z oszczędnymi dieslami pod maską, bo średnio palą poniżej 5 l/100 km! Który z nich gwarantuje również rozsądne koszty eksploatacji i wysoką trwałość?

Kosztowna jazda: wysokie spalanie lub awarie – (anty)TOP 10

Kosztowna jazda: wysokie spalanie lub awarie – (anty)TOP 10

Jeśli chcecie jeździć tanio, nie wystarczy ustalenie, który model cieszy się dobrą opinią – niemal każdy ma w gamie silników "czarną owcę". Nie zawsze musi się to wiązać z wysokim spalaniem, często trzeba też zwrócić uwagę na awaryjność.

Miejskie auta w ryzykownych wersjach. Na nie musisz uważać

Miejskie auta w ryzykownych wersjach. Na nie musisz uważać

Małe samochody z założenia nie powinny generować dużych kosztów. Niestety, bywa z tym różnie. Oto ryzykowne wersje popularnych modeli za 20-25 tys. zł. Auta te mogą narazić was na duże wydatki!

Ofiary elektromobilności. Samochody pogrzebane przez nowe normy emisji spalin

Ofiary elektromobilności. Samochody pogrzebane przez nowe normy emisji spalin

Kia Stinger jest tak nowoczesna i tak efektowna, że mogłaby być produkowana jeszcze przez kilka dobrych lat. Niestety, właśnie znika z rynku. Dlaczego wykasowuje się jeden z najlepszych modeli w gamie? Bo nie pasuje do nowych norm emisji spalin. Takich ofiar elektromobilności jest zresztą więcej, a Stinger to tylko osławiony wierzchołek góry lodowej. Przekonaj się, co tracimy.

Trwałe i oszczędne auto do miasta – 10 najlepszych propozycji za 20-25 tys. zł

Trwałe i oszczędne auto do miasta – 10 najlepszych propozycji za 20-25 tys. zł

Popyt na miejskie auta nie słabnie. Wytypowaliśmy 10 ciekawych propozycji, trwałych i oszczędnych, ale tym razem nieco droższych – za 20-25 tys. zł.

Najwolniejsze nowe samochody. W nich kierowca musi być cierpliwy

Najwolniejsze nowe samochody. W nich kierowca musi być cierpliwy

Sprint od 0 do 100 km/h to wartość, która budzi ogromne emocje wśród entuzjastów motoryzacji. Oczywiście, im krótszy czas potrzebny do osiągnięcia 100 km/h, tym większa euforia fanów, a dla producenta powód do dumy. Jednak na rynku jest mnóstwo pojazdów dla bardzo cierpliwych. W nich oczekiwanie aż wskazówka wskaże "setkę" bardzo mocno się dłuży.

Test systemów start-stop - po co to komu? Czy wiesz, że przez to tracisz 3 godziny rocznie?

Test systemów start-stop - po co to komu? Czy wiesz, że przez to tracisz 3 godziny rocznie?

Systemy start-stop mają obniżać zużycie paliwa i chronić środowisko. Korzyści są raczej symboliczne, ale zawsze to coś. Niestety, jednocześnie te układy dość ospale pracują...

Najbardziej kolorowe auto na aukcji WOŚP. Wiedziałeś, że to oryginał?

Najbardziej kolorowe auto na aukcji WOŚP. Wiedziałeś, że to oryginał?

Volkswagen Polo Harlekin to chyba najbardziej kolorowy samochód świata, który wyjechał w takim stanie z fabryki. Jest wyjątkowy i rzadki, a teraz może wspomóc zbiórkę pieniędzy na Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Auto będzie można licytować od 24 do 31 stycznia.

Miejskie auta z lat 70-tych - które było najlepsze?

Miejskie auta z lat 70-tych - które było najlepsze?

W latach 70. powstało szereg nowoczesnych, kompaktowych aut, które traktowane były jako drugi samochód w rodzinie. Nie wszyscy światowi producenci od początku widzieli w tych pojazdach potencjał do zarabiania pieniędzy.

Volkswagen Polo CL Formel E - oszczędzanie ma swoją cenę

Volkswagen Polo CL Formel E - oszczędzanie ma swoją cenę

Polo robi wrażenie bardzo skromnego auta, ale trudno odmówić mu solidności, a w wersji Formel E jest dziś superrzadkie.

Czy będą kolejne generacje Golfa i Polo? O sensacyjnej przyszłości Volkswagena rozmawiamy z jego prezesem

Czy będą kolejne generacje Golfa i Polo? O sensacyjnej przyszłości Volkswagena rozmawiamy z jego prezesem

Podobno obecny VW Golf nie będzie mieć następcy. Podobno to samo czeka Polo. Żeby w końcu uciąć te spekulacje, postanowiłem poznać prawdę u samego źródła: porozmawiałem z prezesem marki Volkswagen Thomasem Schaeferem.

Jak producenci aut mijają się z prawdą? Test pojemności bagażników

Jak producenci aut mijają się z prawdą? Test pojemności bagażników

Niemiecki automobilklub ADAC znów ostrzega, by nie polegać wyłącznie na danych udostępnianych przez producentów samochodów. W wielkim teście pojemności bagażników aut okazało się, że deklarowane wartości mają się nijak do tego, co podczas pomiarów uzyskali eksperci.

20 najchętniej kupowanych samochodów w historii

20 najchętniej kupowanych samochodów w historii

Te samochody pokochali użytkownicy na całym świecie. Oto najchętniej kupowane auta wszech czasów w zestawieniu od 1. do 20. miejsca. Niektóre modele wydają się nieśmiertelne, a jednak ich produkcja została zakończona. Dobrym przykładem jest Volkswagen Garbus. Jego nowoczesne wydanie nie zyskało globalnej popularności.

Auta w cenie hulajnogi lub roweru. 10 tanich propozycji z Otomoto

Auta w cenie hulajnogi lub roweru. 10 tanich propozycji z Otomoto

Sprawdziliśmy na Otomoto, co można kupić za około 2 tys. zł. To mniej więcej tyle, ile kosztuje podstawowa nowa hulajnoga elektryczna lub przeciętny rower. Czy da się za tę kwotę kupić pełnoprawne auto? Okazuje się, że tak.

Co zrobić z dodatkiem węglowym? Przegląd używanych aut z Otomoto za 3 tys. zł

Co zrobić z dodatkiem węglowym? Przegląd używanych aut z Otomoto za 3 tys. zł

Obiecany przez polityków partii rządzącej dodatek węglowy dla rodzin używających tego paliwa do ogrzewania domów, zamiast ulżyć obywatelom, dokłada kolejne troski: na co wydać kwotę 3000 zł, której wcześniej nie było w domowym budżecie? Każdy wie, że od rozdania ludziom pieniędzy węgla na rynku nie przybędzie, można więc, a nawet trzeba wydać je na inne potrzeby. Im szybciej, tym lepiej! Proponujemy zatem kupić samochód. Jakie auto można kupić za 3000 zł?

Volkswagen Polo V (2009-17) – duży wybór wersji silnikowych,  łatwa odsprzedaż

Volkswagen Polo V (2009-17) – duży wybór wersji silnikowych, łatwa odsprzedaż

Dojrzałe auto segmentu B. Szczególnie jeśli spojrzymy na nie przez pryzmat jakości wykonania, przyjemności z jazdy i walorów użytkowych nadwozia. Także ogólna trwałość Polo V okazuje się niezła, choć w tym przypadku kluczowy będzie wybór jednostki napędowej.

Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG – technologiczny update podkreślony wąsikiem

Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG – technologiczny update podkreślony wąsikiem

Od zeszłego roku Volkswagen Polo nie tylko papuguje większych braci wyglądem, lecz także korzysta z ich nowoczesnych rozwiązań, przede wszystkim poprawiających bezpieczeństwo. Sprawdziliśmy, co nowego potrafi wersja po face liftingu ze 110-konnym 1.0 TSI i skrzynią DSG.

Volkswagen Polo IV - Ma swoje wady, ale dostęp do części jest doskonały

Volkswagen Polo IV - Ma swoje wady, ale dostęp do części jest doskonały

Volkswagen Polo był w swoim segmencie bestsellerem na europejskim rynku, chociaż w Polsce przegrywał z bazującą na tych samych rozwiązaniach Škodą Fabią.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech