- Po 40 latach została zakończona produkcja Volkswagena Polo w Hiszpanii
- Niemcy powierzyli wytwarzanie lubianego w Europie mieszczucha zakładowi w RPA
- W Pampelunie zamiast Polo będą produkowane dwa małe elektryki w cenie 100 tys. zł
Volkswagen podjął decyzję o zakończeniu produkcji modelu Polo na europejskim gruncie. Po czterech dekadach obecności w hiszpańskiej fabryce w Pampelunie miejski hit sprzedażowy przenosi się do południowoafrykańskiej fabryki Volkswagena w miejscowości Kariega. Hiszpański zakład szykuje się do elektrycznej rewolucji – w planach jest montaż dwóch małych modeli elektrycznych. I nawet wiemy już jakich.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoVolkswagen Polo. Europejski bestseller przeprowadza się do RPA
Chociaż Polo zanotowało spadek sprzedaży w ostatnich latach, nadal jest kluczowym modelem w portfolio Volkswagena. W ciągu 40 lat z taśm montażowych w Pampelunie zjechało łącznie aż 8,4 mln egzemplarzy tego modelu. W tym roku bramy zakładu opuściło ponad 90 tys. sztuk Polo, a model plasuje się na 8. miejscu na liście europejskich bestsellerów.
Od sierpnia Volkswagen Polo nie dostaje już emblematu "Made in Spain", lecz "Made in RSA" (Republika Południowej Afryki). Mieszczuch był tam produkowany już wcześniej, więc mówimy tu o zwiększeniu wolumenu, a nie otwarciu zupełnie nowej linii. W fabryce w Pampelunie nadal powstają inne lubiane przez Europejczyków małe modele tej marki – T-Cross i Taigo. Za niecałe dwa lata dołączą do nich dwa zupełnie nowe samochody. Oba elektryczne.
Volkswagen Polo ustąpił miejsca dwóm tanim elektrykom
Decyzja o przeniesieniu produkcji do RPA była konieczna. Spalinowe Polo jest proste konstrukcyjnie, a auta elektryczne wymagają odpowiedniego zaplecza. Niemcy uznali, że zakład w Pampelunie będzie dobrym miejscem narodzin dla dwóch tanich elektryków – jednego z logo VW, a drugiego ze znaczkiem Skody.
Dwa nowe auta elektryczne to techniczne bliźniaki opracowane na skróconej platformie MEB. Co ważne, oba mają kosztować poniżej 25 tys. euro, czyli ok. 100 tys. zł. O jakich samochodach mowa? O skierowanych do szerokiego grona klientów Volkswagenie ID. 2all (hatchback) i Skodzie Epiq (crossover). W Hiszpanii, ale w innej fabryce (w Martorell) będzie też produkowana, ich siostra, czyli Cupra Raval.
Volkswagena Polo wygoniły z Europy trendy na rynku motoryzacyjnym. Duże zainteresowanie SUV-ami i presja elektryfikacji gamy modelowej zmusza producentów do podejmowania strategicznych decyzji dotyczących ich zakładów produkcyjnych. Pampeluna ma teraz stać się ważnym punktem na mapie europejskiego przemysłu związanego z elektromobilnością. Warto pamiętać, że ta zmiana (na razie) nie oznacza wycofania Volkswagena Polo z europejskiej oferty – po prostu będzie miał dłuższą drogę do salonów.