Auto Świat > EV > Wiadomości > Elektryk Volkswagena z zasięgiem 450 km za ok. 100 tys. zł? Widziałem jego zwiastun

Elektryk Volkswagena z zasięgiem 450 km za ok. 100 tys. zł? Widziałem jego zwiastun

Oto realna zapowiedź jednego z najbardziej oczekiwanych aut tej dekady. Prototypowy Volkswagen ID. 2all to zwiastun elektrycznego miejskiego hatchbacka, który pojawi się w 2025 r. i ma być prawie dwukrotnie tańszy od obecnego ID.3.

Premiera Volkswagena ID. 2all. Po lewej Thomas Schaefer, szef marki Źródło: Auto Świat
  • Byliśmy na światowej premierze auta, zapowiadającego elektrycznego VW za ok. 100 tys. zł
  • Jak się dowiedzieliśmy od przedstawicieli Volkswagena, prototyp powstał w zaledwie sześć tygodni, a seryjna wersja ma być z nim identyczna w aż 80 proc.
  • Zapowiadany na 2025 r. samochód będzie pierwszym Volkswagenem z serii ID. z przednim napędem i relatywnie tanimi w produkcji akumulatorami litowo-żelazowo-fosforanowymi

Volkswagen zgrabnie to ujął, mówiąc, że nazwa marki zawiera obietnicę. "Volkswagen", czyli "samochód dla mas". Czy jest nim ID.3, bazowy elektryczny model tej firmy, kosztujący obecnie minimum 199 tys. 390 zł? Przy tej cenie, niekoniecznie.

Nazwa najnowszego prototypu Volkswagena też coś obiecuje. ID. 2all nie tylko oznajmia, że jest samochodem o segment mniejszym od kompaktowego ID.3 – "2all" czyta się jak "to all", czyli "dla wszystkich". I to może być właśnie pierwsze ID. dla mas. Firma deklaruje bowiem, że seryjna wersja ma kosztować niecałe 25 tys. euro, czyli, przy obecnie dość słabej złotówce, równowartość ok. 117,5 tys. zł.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen ID. 2all — nawiązania do Golfa i Scirocco

Prototypowe VW ID. 2all powstało w zaledwie sześć tygodni. Pracami kierował nowy szef designu marki Volkswagen Andreas Mindt, związany z tym niemieckim koncernem od 27 lat. To on odpowiadał za wygląd nie tylko m.in. VW Tiguana I oraz Golfa VII, ale też Audi Q3 i Q8 oraz Bentleya Batur.

Projektując VW ID. 2all, Mindt z zespołem przetworzył klasyczne motywy tej marki. Jak się dowiedzieliśmy podczas światowej premiery, przednie nadkola nawiązują do VW Garbusa, linia biegnąca poniżej bocznych okien to odniesienie do VW Scirocco I, zaś tylny słupek – do VW Golfa I. Całość ma 405 cm długości, czyli o 21,1 cm mniej niż Volkswagen ID.3. Prototypowe ID. 2all mierzy ponadto 153 cm wysokości i 181,2 cm szerokości, przy czym dla lepszej aerodynamiki samochód zwęża się ku tyłowi. Rozstaw osi: 260 cm, o 17 cm mniej niż w ID.3.

Volkswagen ID. 2all
Volkswagen ID. 2allŹródło: Volkswagen

Na żywo prototyp robi niesamowite wrażenie. Andreas Mindt i jego ludzie zagrali idealnie dobranymi proporcjami i znakomitymi płaszczyznami. Jak przystało na pierwszorzędny design, ozdobników jest tu niewiele, a te, które są, nie biją po oczach. Wygląd seryjnej wersji ma być identyczny z prototypem w aż 80 proc.

Jak na tak miejskie gabaryty zewnętrzne, VW ID. 2all ma potężną bazową pojemność bagażnika. To aż 490 l, które można powiększyć do 1330 l.

Volkswagen ID. 2all — moc, zasięg, akumulatory

Seryjna wersja VW ID. 2all będzie pierwszym samochodem opartym na nowym wariancie platformy MEB, czyli MEB Entry. To będzie też pierwszy Volkswagen z serii ID. z przednim napędem (obecne modele mają albo tylny napęd, albo 4x4). Koordynatorem całego projektu jest Seat.

Volkswagen ID. 2all
Volkswagen ID. 2allŹródło: Volkswagen

Jednostka napędowa VW ID. 2all znalazła się z przodu, firma nie planuje dwusilnikowej wersji tego samochodu. Z naszych informacji zdobytych podczas światowej premiery prototypu wynika, że seryjna odmiana będzie dostępna z jednym z dwóch akumulatorów trakcyjnych: o pojemności 38 lub 56 kWh. Wariant 38 kWh to pierwsza litowo-żelazowo-fosforanowa "bateria" w koncernie VW. Ten rodzaj akumulatora jest tańszy od ogniw litowo-jonowych, co pozwoli firmie "zejść" poniżej progu 25 tys. euro.

Najbardziej wydajna wersja przyszłego miejskiego VW będzie mieć ok. 450 km zasięgu. Prototyp wyposażono w 226-konny silnik, a przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje mu niecałe 7 s.

Volkswagen ID. 2all — data debiutu, cena

Seryjna wersja VW ID. 2all pojawi się w 2025 r., a rok później gamę uzupełni bazujący na tej samej platformie miejski elektryczny SUV.

Seryjny samochód raczej nie będzie się nazywać ID. 2all. Z naszych informacji wynika, że imię produkcyjnej wersji ma się składać ze słowa "ID." i nazwy doskonale znanego modelu VW. Jakiego? Jeszcze nie wiadomo, ale jak się dowiedzieliśmy na pewno nie będzie to ID. Golf (bo Golf jest kompaktem, a nie miejskim autem) i raczej nie ID. Polo (Polo nie jest wystarczająco znaczącą nazwą w historii firmy).

Volkswagen ID. 2all
Volkswagen ID. 2allŹródło: Volkswagen

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom VW nie zamierza porzucić nazwy GTI na rzecz GTX. Przeciwnie, to GTX ma ustąpić pola GTI. Na razie Andreas Mindt nie przygotował jednak studium wersji GTI modelu ID. 2all.

Seryjna wersja VW ID. 2all ma kosztować niecałe 25 tys. euro (obecnie równowartość 117,5 tys. zł). To niewiele więcej od krótszej o 31,6 cm elektrycznej Dacii Spring, której ceny zaczynają się obecnie od 106,9 tys. zł.

VW zamierza zresztą jeszcze bardziej zejść z ceny. Firma pracuje bowiem nad elektrykiem, który ma kosztować mniej niż 20 tys. euro, czyli ok. 94 tys. zł.

Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków