Teoretycznie ten samochód wygląda na doskonałe auto – jest zgrabny na zewnątrz, a pod względem wygody i jazdy oferuje niemal poziom Golfa, tyle że za znacznie mniejsze pieniądze. Tak jest na rynku aut używanych, ale jako nowy samochód Polo V nie było w Polsce zbyt popularne, niełatwo więc znaleźć egzemplarze z polskich salonów od prywatnych właścicieli. Ten model u dilerów VW był niewiele tańszy od Golfa, a do tego miał gorsze wyposażenie – po dopłacie za opcje cena rosła do poziomu większego „brata”, w efekcie klienci wyjeżdżali z salonu Golfem. To komplikuje sytuację w ogłoszeniach, gdyż pełno jest w nich uzdatnionego do jazdy złomu importowanego z zagranicy, o bujnej przeszłości warsztatowej oraz kolizyjnej, naprawianego najniższym możliwym kosztem.
Niestety, producent tak sknocił ten model pod względem palety silnikowej, że nawet bez wyzwań rynku pojazdów używanych pewny zakup stał się skomplikowany. Symbol-klucz to EA111, czyli rodzina silników z wadami konstrukcyjnymi, w wyniku których rozciągał się łańcuch rozrządu, pękały tłoki, w cylindrach zbierał się nagar... Potencjalnych usterek jest naprawdę mnóstwo i nawet bogata oferta zamienników nie rozwiązuje problemu ani nie eliminuje ryzyka.
Najgorsze silniki w Volkswagenie Polo V
Najgorszy jest silnik 1.4 TSI z kompresorem i turbodoładowaniem, on jednak napędzał odmianę GTI, można go więc traktować jako margines w ogłoszeniach. Ale 4-cylindrowe 1.2 TSI, zbudowane jeszcze na bazie starego silnika Volkswagena, doposażonego w turbo i bezpośredni wtrysk paliwa, też potrafi nadszarpnąć budżet nabywcy – choćby z racji podwyższonego zużycia oleju silnikowego. Dlatego lepiej zdecydować się na prosty motor bez turbo – 1.4 16V/86 KM. Znacznie mniej osprzętu, niedrogie naprawy – jest to jakieś rozwiązanie, ale też nieidealne.
W tym silniku typową przypadłością są metaliczne stuki podczas wchodzenia na obroty. Przyczyną jest zużycie części prowadzącej odchudzonych (ekologia) tłoków, które łapią luz w cylindrze i podczas pracy odchylają się od pionu. Do tego VW nie przewiduje remontu generalnego tej jednostki. Z turbodiesli celujcie w motor 1.6, a będziecie zadowoleni, o ile wszystko było robione na czas. Uwaga na skrzynie DSG po większym przebiegu.

Bardzo dużo miejsca na nogi, prawie jak w kompakcie. Pod tym względem Polo ma niewielką konkurencję w klasieŻródło: Auto Świat
Volkswagen Polo V - dane techniczne
Nadwozie hatchback 3d: wym. 3970/1682/1462 mm, poj. bagażnika 280-952 l; hatchback 3d: wym. 3970/1682/1462 mm, poj. bagażnika 280-952 l; rozstaw osi 2470 mm, pojemność zbiornika paliwa: 45 l.
Silniki benzynowe, R3: 1.0/60-75, 1.0 TSI/95-110, 1.2/60-70 KM, R4: 1.2 TSI/90-110, 1.4/86, 1.4 TSI/140-180, 1.6 BiFuel (LPG)/82, 1.8 TSI/182-192, 2.0 TSI/220 KM (WRC Street); turbodiesle, R3: 1.2/75, 1.4/75-105 KM, R4: 1.6/75-105 KM.
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R3/12 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 1390 | 1598 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 55/75/6200 | 63/86/5000 | 66/90/4200 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 95/3000-4300 | 132/3800 | 230/1500-2500 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 173 | 177 | 180 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 14,3 | 12,1 | 11,5 |
Spalanie (l/100 km)** | 6,4/4,4/5,1 | 8,0/4,7/5,9 | 5,1/3,6/4,2 |
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Używany Volkswagen Polo - typowe usterki
Karoseria
Błędy projektowe, jak odłażące wygłuszenie czy źle ułożone przewody paliwowe i klimatyzacyjne, po ingerencji specjalisty nie stanowią problemu.
Elektryka
W silnikach 1.2 TSI konieczny update oprogramowania ze względu na ryzyko zniszczenia turbo, przetarte wiązki w komorze silnika, usterki DSG.
Napęd
Ryzykowna seria silników EA111: awaryjny napęd rozrządu (bardzo nietrwały łańcuch), usterki turbo, nagar w cylindrach, pękające tłoki w 1.4 (także w odmianie bez kompresora). Wycieki z pompy wody w 1.0, w TDI problematyczny filtr DPF.
Zawieszenie
Luzy na kierownicy, poza tym bez uwag.
Volkswagen Polo V - opinia redakcji
Auto fantastyczne, ale paleta silników to prawdziwe pole minowe! Nawet diesel 1.4 nie jest wolny od kosztownych w naprawie potencjalnych usterek. Najpewniejsze silniki benzynowe to wolnossące 1.4 lub TSI z nowej rodziny EA211 (z paskiem rozrządu zamiast łańcucha) – te można już polecić, oczywiście, pod warunkiem mądrego serwisowania i umiejętnej, rozsądnej eksploatacji. W ogłoszeniach mnóstwo odpicowanych gratów.
Nasza ocena: 4-