Na łączne koszty utrzymania samochodu składa się znacznie więcej czynników, na które powinno się zwrócić uwagę, żeby nowy samochód kosztował nas jak najmniej.

Wysoka wartość odsprzedaży

Już przy zakupie samochodu warto pomyśleć o jego późniejszej odsprzedaży, która przecież prędzej czy później nastąpi. Trzymanie wartości jest niezwykle ważną kwestią, w największym stopniu wpływającą na łączne koszty posiadania pojazdu.. Modele francuskich czy włoskich marek po kilku latach stracą znacznie więcej ze swojej wyjściowej ceny, niż te japońskich czy niemieckich.

Na niską lub wysoką utratę wartości składają się przede wszystkim: renoma konkretnej marki na rynku, niska awaryjność samochodów czy rozwinięta sieć autoryzowanych stacji obsługi. Na tej podstawie profesjonalne firmy szacują tzw. wartość rezydualną danego modelu po upływie określonego czasu i pokonanego przebiegu (najczęściej 4 lata i 60 tys. km). Równie istotną kwestią jest popularność danego modelu, co potwierdza liczba ofert sprzedaży na rynku wtórnym. Ze statystyk wyszukiwań w największym serwisie ogłoszeniowym Otomoto dowiemy się, że numerem 1 w tej kategorii w Polsce jest Volkswagen.

„Tworząc szacunki opieramy się m.in. na ocenie pozycji marki w Polsce i historii modelu na rynku, parametrach użytkowych, bierzemy pod uwagę także plany sprzedażowe czy wielkość i dostępność sieci serwisowej. Marka Volkswagen prowadzi stabilną i konsekwentną politykę modelową bez gwałtownych zwrotów. Kupujący doceniają ten model prowadzenia marki, co możemy zaobserwować monitorując rynek i zachodzące na nim transakcje” – powiedział Paweł Grabarczyk, Dyrektor Handlowy firmy Eurotax.

Wartość rezydualna popularnych modeli z segmentu B po 4 latach/60 tys. km

Przeglądy okresowe

Z kolei koszty eksploatacji obejmują nie tylko zużycie paliwa, ale również obowiązkowe w czasie trwania gwarancji, okresowe wizyty w autoryzowanym serwisie, podczas których następuje wymiana oleju silnikowego, różnego rodzaju filtrów. Coraz częściej zdarza się, że w ASO trzeba pojawiać się co 15 tys. km lub raz w roku.

W nowym Volkswagenie Polo, dla którego wyliczono najwyższą wartość rezydualną w klasie, okresy międzyprzeglądowe zostały wydłużone do 30 tys. km. Rzadsze wizyty w serwisie oznaczają niższe koszty. Ponadto wybrani producenci oferują korzystne pakiety serwisowe, dzięki którym można dodatkowo zaoszczędzić. Kontynuując prześwietlanie oferty Volkswagena Polo, pakiet przeglądów na 48 miesięcy do przebiegu 60 tys. km kosztuje w promocji 99 zł.

Porównanie całkowitych kosztów użytkowania popularnych modeli z segmentu B

Powyższe zestawienie pokazuje, że najdroższy w zakupie samochód w ogólnym rozrachunku może kosztować najmniej. Są to właśnie całkowite koszty użytkowania pojazdu, z których często klienci nie zdają sobie sprawy podczas zakupu.

Płać za użytkowanie, nie posiadanie

Coraz popularniejsza formą finansowania nowego samochodu staje się usługa przypominająca abonament. Mogą z niej skorzystać klienci indywidualni, jak i firmy (kredyt lub leasing), nawet bez wkładu własnego. Miesięczna rata jest bardzo niska, ponieważ spłacana jest tylko rynkowa wartość samochodu. Po 2, 3 lub 4 latach użytkownik może wymienić auto na nowe lub spłacić dotychczasowe (jednorazowo lub w ratach) i stać się jego właścicielem. Decyzja należy do niego na koniec trwania umowy.

Volkswagen Polo