• Wyłoniono najbezpieczniejsze samochody wśród wszystkich przetestowanych w zeszłym roku w ramach testów zderzeniowych
  • Liderem wg Brytyjczyków jest Volvo. Bardzo wysokie noty zebrał model XC60
  • Kategoryzacja samochodów wprowadzona przez Auto Trader i Euro NCAP bywa niekiedy kontrowersyjna. Dobrym przykładem jest Opel Crossland X jako MPV

Czy kupując nowy samochód, bierze się pod uwagę bezpieczeństwo? Wydawać by się mogło, że każdy nowy model, jaki trafia na rynek, powinien wyróżniać się wysokim poziomem bezpieczeństwa. I tak też jest w istocie. Poziom wyrównał się i coraz trudniej o skrajne wyniki i ogromne różnice jak przed laty. Brytyjski AutoTrader na podstawie testów Euro NCAP wskazał tych, którzy w swoich klasach wypadają najlepiej.

Oczywiście dobry samochód nie musi mieć odporności czołgu, by uzyskać wysokie noty za bezpieczeństwo. Czasem wystarczy kilka drobnych usprawnień (jak choćby przypomnienie o zapięciu pasów), by poprawić swoje noty. Wpływ na ostateczną ocenę bezpieczeństwa samochodu (czyli tak pożądane gwiazdki) ma jednak więcej czynników. Dużo więcej.

W testach zderzeniowych bierze się pod uwagę noty z czterech kategorii: osoby pełnoletniej, dziecka, pieszego oraz asystentów bezpieczeństwa. Dopiero po zsumowaniu punktów można ocenić, ile wart jest samochód w danej kategorii. I na tej podstawie wyłonić najlepszych w poszczególnych kategoriach. Współczesny bezpieczny samochód to nie tylko taki, który ma komplet niezbędnych elektronicznych wspomagaczy czy świetnie chroni pasażerów w trakcie zderzenia. To również taki pojazd, który ma być również możliwie jak najlepszy w przypadku kolizji z pieszym, aby zminimalizować potencjalne obrażenia.

Oto najlepsi z najlepszych wg brytyjskiego Auto Trader. Innymi słowy - oto wyjątkowo bezpieczne modele, które można znaleźć w salonach.

Volvo XC60 – najbezpieczniejszy duży samochód terenowy

Im prościej tym lepiej. XC60 uznano jako typowego przedstawiciela off road. I pochwalono za imponujące wyniki. W zeszłorocznych testach zderzeniowych Euro NCAP XC60 uzyskało rekordową notę aż 98 proc. w kategorii bezpieczeństwa osób dorosłych oraz 95 proc. za funkcję asystentów. Do tego 87 proc. za ochronę dzieci i 76 proc. w przypadku pieszych. Brawo dla Volvo.

Volvo XC60
Volvo XC60

Volkswagen Arteon, czyli klasa Executive

Zdaniem Brytyjczyków Arteon to po prostu najbezpieczniejszy samochód służbowy. Dobra alternatywa Passata. Nie powinno przy tym dziwić, że w kategorii ochrony pieszych wypada lepiej od znacznie wyższego Volvo XC60. W pozostałych kategoriach niewiele ustępuje szwedzkiemu SUV. Za ochronę dorosłych noty 96 proc. W przypadku dzieci 85 proc a asystentów bezpieczeństwa – 82 proc.

Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon

Volkswagen T-Roc – mały off-road

Jeśli mały SUV/ crossover oceniać w kategorii bezpieczeństwa to wg Auto Trader najlepsze noty zyskał Volkswagen T-Roc. Wysokie oceny dotyczą wersji z napędem na przód jak i odmian 4x4. T-Roc wypada tak samo jak Arteon w przypadku ochrony osób dorosłych (96 proc.), lepiej w kategorii dzieci (87 proc.) i słabiej w przypadku ochrony pieszych (79 proc.) oraz asystentów bezpieczeństwa.

Volkswagen T-Roc
Volkswagen T-Roc

Volkswagen Polo – klasa mini

Brytyjczycy i Euro NCAP zgodnie nazywają segment samochodów takich jak Polo jako Supermini. Noty za ochronę osób dorosłych i dzieci imponują (odpowiednio 96 proc. i 85 proc.). Nieco skromniej w przypadku pieszych (76 proc.). Rzeczywistość jest jednak brutalna w przypadku systemów asystujących (59 proc.), które ze względu na klasę samochodu nie zawsze są dostępne.

Volkswagen Polo
Volkswagen Polo

Opel Crossland X – mały MPV

Dość dyskusyjną kwestią jest oznaczenie małego Opla jako modelu MPV (czyli po prostu tzw. wielofunkcyjnego samochodu). W końcu typowymi reprezentantami są m.in. Renault Scenic, Ford C-Max czy Opel Meriva. Crossland X mocno spokrewniony z konstrukcjami Citroena i Peugeota może się jednak poszczycić bardzo dobrymi wynikami w 2 kategoriach: ochrona osób dorosłych (85 proc.) i dzieci (84 proc.). Nieźle jest też w przypadku pieszych (62 proc.). Wynik 57 proc. za systemy asystujące nie powinien dziwić. Im mniejszy i tańszy samochód, tym kosztownej elektroniki wspomagającej kierowcę jest po prostu mniej.

Opel Crossland X
Opel Crossland X

Subaru Impreza i Impreza XV – małe samochody rodzinne

Kolejny przykład specyficznej kategoryzacji. Aż dwa modele Subaru sklasyfikowano jako najbezpieczniejsze małe samochody rodzinne wśród wszystkich przetestowanych w zeszłym roku. Wyniki niemal identyczne: ochrona osób dorosłych na 94 proc. a dzieci na 89 proc. Te same noty za systemy asystujące (68 proc.). Zadziwiające, że nieco niższa Impreza wypada minimalnie gorzej od XV w kategorii ochrony pieszych: odpowiednio 82 proc. i 84 proc.

Subaru Impreza XV
Subaru Impreza XV