Zastanawialiśmy się dlaczego Volkswagen kazał czekać fanom Polo GTI prawie rok na zmodernizowaną wersję? Teraz już wiemy i uważamy, że było warto!
Pod maskę Polo GTI trafił nowy, 1,8-litrowy doładowany benzynowy silnik TSI, który dysponuje większą o 12 KM mocą niż poprzednik. Ten czterocylindrowy motor charakteryzuje się także podwójnym wysokociśnieniowym systemem wtrysku (200 barów) oraz systemem zmiennych faz rozrządu. Choć nowa jednostka ma większą pojemność (przed liftingiem 1.4 TSI) to jej masa jest niższa o 5,4 kg.
Nowy Volkswagen Polo GTI lepiej przyspiesza i zapewnia więcej frajdy z jazdy zwłaszcza, gdy współpracuje z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów. Wersja taka nie była dostępna w poprzedniku, a za sprawą większej liczby niutonometrów (320 Nm, w 7-stopniowym DSG o 70 Nm mniej) jej silnik subiektywnie lepiej reaguje na mocne wciskanie pedału gazu. Producent zapewnia jednak, że Polo GTI niezależnie od rodzaju skrzyni dysponuje identycznymi osiągami.
Dużych zmian dokonano w podwoziu Volkswagena Polo. Oprócz nowego, bardziej bezpośredniego elektromechanicznego układu kierowniczego pojawiło się przeprojektowane zawieszenie, dostępne także w opcji ze zmienną twardością amortyzatorów. Aktywuje się ją wciskając przycisk Sport, jednocześnie zmieniając siłę wspomagania układu kierowniczego na bardziej sportową oraz polepszając reakcję i dźwięk silnika na bardziej rasowy.
Zmodernizowany Volkswagen Polo GTI dostępny będzie jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback. Na razie jedyną skrzynią w Polo GTI jest automat DSG, w przyszłym roku dostępna będzie także wersją z manualną, 6-biegową przekładnią. Za podstawową wersję trzydrzwiową wyposażoną w automatyczną skrzynię DSG trzeba będzie zapłacić 85 590 zł. Dopłata za dodatkową parę drzwi wynosi 1140 zł.
W przypadku jazdy na torze wyścigowym, można zmienić sposób działania systemu ESP (ESC). Krótkie wciśnięcie przycisku ESC wyłącza system ASR. Wciśnięcie przycisku przez dłużej niż 3 sekundy, aktywuje tryb ESC Sport. W tym przypadku przesuwa się w górę granica reakcji ESC, co pozwala na uzyskanie większej dynamiki przede wszystkim na torze wyścigowym. W połączeniu z nadal aktywną lektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS+ możliwa jest bardzo sportowa, szybka jazda.
1. Nowy, mocniejszy o 12 KM silnik o pojemności 1,8-litra.
2. Oprócz skrzyni DSG dostępna będzie również manualna przekładnia.
3. Typowe dla GTI osiągI; 0-100 km/h w 6,7s , prędkość maksymalna 236 km/h.
4. Opcjonalne zawieszenie Sport Select ze amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia.
5. Nowy układ kontroli trakcji i stabilności oraz zmodernizowana elekroniczna blokada mech. różnicowego.
6. Styl GTI: charakterystyczne zderzaki, osłona chłodnicy i reflektory z typowym, czerwonym paskiem, podkreślone progi, specjalny tylny spojler, 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich.
7. Pierwszy Volkswagen Polo GTI z opcjonalnymi reflektorami głównymi LED.
8. Sportowa kierownica, zestaw wskaźników i fotele sportowe Top w stylu Golfa GTI.
- 6 airbagów
- ESP (ESC)- sportowe zawieszenie (obniżone o 15 mm w stosunku do słabszych modeli),
- 17-calowe felgi z oponami 215/40
- tylny spoiler
- reflektory przeciwmgłowe
- sportowa kierownica wielofunkcyjna obszytą skórą
- komputer pokładowy
- nakładki na pedały ze stali nierdzewnej
- sportowe fotele.
- panoramiczny szklany dach za 2920 zł
- reflektory LED – za 3320 zł
- kurtyny powietrzne dla pasażerów tylnych siedzeń – 2450 zł
- pakiet zawierający m.in. tempomat – 1500 zł
- lakier metalizowany 1840 zł.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz. R4/16 |
Pojemność | 1798 |
Moc. maks. | 192/5400-6200 KM/obr./min |
Moment | 250/1250-5300 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 204-882 l |
Dł./szer./wym (mm) | 3983/1682/1443 |
Masa własna | 1280 kg |
Przysp. 0-100 km/h (fabr.) | 6,7 s |
Napęd | aut. 7/przednie |
Prędkość maks. | 236 km/h |
Średnie spalanie (fabr.) | 5,6 l/100 km |
Cena (Polo GTI 3d z DSG) | 85 590 zł |
Galeria zdjęć
Styl charakterystyczny dla Volkswagenów z rodziny GTI: szerokie zderzaki, osłona chłodnicy o wzorze plastra miodu i reflektory z typowym, czerwonym paskiem (w opcii LED-owe)
Nowe Polo GTI kontynuuje zainicjowaną w 1985 roku przez Polo G40 serię mocnych samochodów kompaktowych.
Po raz pierwszy Volkswagen oferuje dla Polo GTI elektronicznie regulowane amortyzatory. Stanowią one podstawowy element nowego, opcjonalnego zawieszenia Sport Select, połączonego w GTI ze Sport Performance Kit. Dostrojenie tego zawieszenia jest sportowe, lecz bardziej komfortowe, niż w przypadku tradycyjnego zawieszenia sportowego.
17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich za którymi widoczne są czerwone zaciski hamulców. Hamulce są skuteczne, choć podczas jazdy na torze w Walencji po rozgrzaniu wyraźnie traciły na skuteczności. Polo GTI wyposażone jest w 16-calowe hamulce. Z przodu zastosowano wentylowane tarcze o średnicy 310 m, z tył o średnicy 230 mm.
O sportowego ducha dbają tylny spojler GTI oraz ciemnoczerwone światła tylne.
Nie zabrakło także czarnego dyfuzora w zderzaku oraz chromowane podwójne końcówki układu wydechowego. Podczas jazdy wersją ze skrzynią DSG przy zmianie biegów możemy liczyć na charakterystyczny gulgot. Do wyposażenia seryjnego należy także aktywny tłumik Soundaktor, który podbija rasowy dźwięk wewnątrz auta.
Zaadaptowaną z Golfa GTI sportową kierownicę obszytą skórą, gałkę dźwigni zmiany biegów i dźwignię hamulca ręcznego zdobią czerwone, kontrastowe szwy; dywaniki są obszyte czerwoną lamówką. Na kierowcę i siedzącego obok niego pasażera czekają sportowe fotele Top z regulacją wysokości i ogrzewaniem. Środkowa część siedzeń pokryta jest charakterystyczną tkaniną Clark (powierzchnie zewnętrzne w kolorze czarnym z czerwonymi szwami). Dynamiczną stylistykę wnętrza uzupełnia nowy zestaw wskaźników w stylu GTI, czarna podsufitka i nakładki na pedały w stylistyce aluminium.
Wciskając przycisk Sport (w górnej części konsoli środkowej), kierowca aktywuje elektromechaniczny zawór w amortyzatorach i zmienia w ten sposób twardość zawieszenia. Równolegle Sport Performance Kit ustawia charakterystykę elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego na bardziej sportową; to samo dotyczy charakterystyki pedału przyspieszenia i skrzyni biegów (w przypadku DSG).
Na kierowcę i pasażera czekają sportowe siedzenia Top z regulacją wysokości i ogrzewaniem. Ich środkowa część pokryta jest tkaniną Clark (elementy zewnętrzne czarne z czerwonym szwem). Siedzenia sportowe z tapicerką w kratę należą do wyposażenia podstawowego tej sportowej ikony od czasu pierwszego GTI z 1976 roku.
W nowym Polo GTI zastosowano silnik benzynowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem o mocy 192 KM. Maksimum mocy jest dostępne w zakresie prędkości obrotowych od 4.200 do 6.200 obr./min (6-biegowa skrzynia manualna); w przypadku 7-biegowej DSG zakres prędkości obrotowych dla maksymalnej mocy mieści się między 5.400 a 6.200 obr./min. Różnice wynikają z różnych parametrów konstrukcyjnych skrzyń biegów. To samo dotyczy wartości momentu obrotowego: wariant z DSG rozwija maksymalny moment 250 Nm między 1.250 a 5.300 obr./min; w wersji z manualną przekładnią jest to 320 Nm w zakresie od 1.450 do 4.200 obr./min. Na klasyczne osiągi (prędkość maksymalna i przyspieszenie 0-100 km/h) wartości momentu obrotowego nie mają żadnego wpływu.
W przypadku jazdy na torze wyścigowym, można zmienić sposób działania systemu ESP (ESC). Krótkie wciśnięcie przycisku ESC wyłącza system ASR. Wciśnięcie przycisku przez dłużej niż 3 sekundy, aktywuje tryb ESC Sport. W tym przypadku przesuwa się w górę granica reakcji ESC, co pozwala na uzyskanie większej dynamiki przede wszystkim na torze wyścigowym. W połączeniu z nadal aktywną XDS+ możliwa jest bardzo sportowa, szybka jazda.
Tor w Walencji zbudowano w 1999 roku i od tego czasu rozgrywane na nim są wyścigi MotoGP i Mistrzostwa Motocyklowe Świata. Poza tym odbywają się tutaj regularnie wyścigi w ramach World Superbike, Mistrzostw FIA GT oraz World Touring Car Championship (WTCC). Tor ma długość 4 km, posiada dziewięć lewych oraz pięć prawych zakrętów i pokonywany jest w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Trybuny mogą pomieścić 120.000 widzów (z czego 60.000 to miejsca siedzące).