- Nowa droga jądrowa w Polsce ma połączyć elektrownię atomową z siecią dróg szybkiego ruchu
- Inwestycja obejmuje dwa odcinki: 11 km od Lubiatowa do DW213 i 15 km od DW213 do węzła Łęczyce na S6
- Budowa pierwszego odcinka kosztuje ponad 177 mln zł, a drugiego prawie 200 mln zł, zakończenie planowane na 2028 r
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Po co Polsce droga jądrowa? Plany mamy ambitne
Nowa inwestycja została podzielona na dwa segmenty, z których pierwszy liczy około 11 km, a drugi około 15 km. Dodatkowo, w ramach powstającej drogi ekspresowej S6, powstanie łącznik z drogą ekspresową. Nowa arteria nie tylko odciąży lokalne drogi, ale również skróci czas podróży z Trójmiasta do nadmorskich miejscowości w gminie Choczewo. Poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżowania to kolejne atuty. Dla turystów droga ta będzie alternatywną trasą nad Bałtyk.
Najważniejszym zadaniem nowej drogi będzie oczywiście połączenie elektrowni jądrowej z siatką dróg szybkiego ruchu.
Przeczytaj także: Elektrownia atomowa w Polsce? Premier ujawnia nowe szczegóły
Czy droga do elektrowni jądrowej już powstaje?
Droga o długości 26 km została podzielona na dwa odcinki realizacyjne. Pierwszy, liczący około 11 km, połączy Lubiatowo z drogą wojewódzką nr 213. Za jego budowę odpowiada konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź, a wartość umowy wynosi ponad 177 mln zł. Drugi odcinek, o długości 15 km, połączy DW213 z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6 i zostanie zrealizowany przez konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones za prawie 200 mln zł. Oba odcinki są projektowane w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) i będą przebiegać po nowym śladzie.
Prace na pierwszym odcinku mają zakończyć się w drugim kwartale 2028 r., natomiast na drugim — w czwartym kwartale tego samego roku. Dodatkowo w ramach budowy drogi ekspresowej S6 Leśnice — Bożepole Wielkie powstanie łącznik, który połączy drogę powiatową w Łęczycach z węzłem Łęczyce, zapewniając lepszą komunikację z nową trasą.
Nowa droga ma również poprawić bezpieczeństwo podróżnych, ograniczyć hałas i emisję zanieczyszczeń oraz dostosować nawierzchnię do ciężkiego transportu o nacisku 11,5 t na oś. Inwestycja będzie miała kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, oferując alternatywny dojazd nad Bałtyk.
Poznaj kontekst z AI
GDDKiA podaje daty. Co się bedzie działo na budowie drogi do elektrowni atomowej?
Lubiatowo – droga wojewódzka nr 213:
- I kwartał 2026 r. – planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID
- II kwartał 2026 r. – planowane uzyskanie decyzji ZRID
- II kwartał 2027 r. – planowane zakończenie robót dla tzw. „ostatniej mili”, czyli 5-kilometrowej drogi technicznej od elektrowni
- II kwartał 2028 r. – planowane zakończenie robót
Droga wojewódzka nr 213 – droga ekspresowa S6 (węzeł Łęczyce):
- II kwartał 2026 r. – planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID
- III kwartał 2026 r. – planowane uzyskanie decyzji ZRID
- IV kwartał 2028 r. – planowane zakończenie robót