Logo

To jeszcze nie koniec diesla. Audi Q5 i A6 otrzymają nowy silnik V6 TDI MHEV plus

  • Audi wprowadza nową wersję silnika 3.0 V6 TDI w modelach Q5 i A6, która może pracować nie tylko na tradycyjnym oleju napędowym
  • Silnik EA897evo4 generuje 299 KM mocy i 580 Nm momentu obrotowego, jest wspierany przez 48-woltowy układ MHEV plus
  • Ponadto elektrycznie napędzana sprężarka eliminuje opóźnienie turbiny, zapewniając lepszą reakcję na gaz i liniowe przyspieszenie
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Audi wprowadza do sprzedaży nową wersję trzylitrowego silnika V6 TDI o oznaczeniu EA897evo4. Generuje ona 299 KM mocy i 580 Nm momentu obrotowego. Nowa jednostka napędowa jest więc wyraźnie mocniejsza, za co odpowiada 48-woltowy układ MHEV plus, który jest już stosowany w silnikach 2.0 TDI oraz 2.0 TFSI i 3.0 TFSI. Miękka hybryda zapewnia dodatkowe 24 KM mocy i 230 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu jazda staje się bardziej dynamiczna, a jednocześnie maleją zużycie paliwa oraz emisja CO2.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jaką moc generuje nowy silnik V6 TDI w modelach Audi Q5 i A6?
Jakie paliwo może stosować nowy silnik V6 TDI?
Co to jest technologia MHEV plus?
Kiedy nowe modele Audi Q5 i A6 będą dostępne w Polsce?

Co daje technologia MHEV plus w silniku TDI V6?

Podstawą systemu jest generator zespołu napędowego (PTG), zainstalowany w kompaktowej jednostce bezpośrednio na wale wyjściowym skrzyni biegów. To największa różnica w porównaniu ze standardowym układem MHEV, który wykorzystuje tylko rozrusznik z alternatorem paskowym i niewielki akumulator trakcyjny. Generator umożliwia częściowo elektryczną jazdę, w ruchu miejskim — podczas jazdy w korku, parkowania czy manewrowania — oraz przy jeździe ze stałą prędkością poza miastem. Podczas zwalniania dostarcza do 25 kW energii z powrotem do akumulatora litowo-żelazowo-fosforanowego.

Audi V6 TDI MHEV plus
Audi V6 TDI MHEV plusAudi

Kolejną nowością w silniku V6 TDI jest zastosowanie elektrycznie napędzanej sprężarki. To rozwiązanie pozwala na wyeliminowanie opóźnienia turbiny. Kompresor działa w całym zakresie prędkości obrotowej silnika, co przekłada się na jeszcze lepszą reakcję na gaz oraz lepsze, liniowe przyspieszenie, zwłaszcza w średnim zakresie obrotów. Żeby zobrazować różnicę, Audi podaje, że w ciągu pierwszych 2,5 sekundy pojazd pokonuje dystans dłuższy o długość jednego samochodu.

Audi V6 TDI MHEV plus
Audi V6 TDI MHEV plusAudi

Nowy silnik 3.0 V6 TDI może napędzać paliwo alternatywne

To jeszcze nie wszystko. Nowy V6 TDI został przystosowany do pracy na paliwie HVO, które pozwala na redukcję emisji CO2 nawet o 95 proc. w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym pochodzącym z przerobu ropy naftowej. Uwodorniony olej roślinny (Hydrotreated Vegetable Oil) to syntetyczne paliwo produkowane z materiałów odpadowych, takich jak zużyty olej spożywczy czy produkty uboczne z rolnictwa. Co więcej, Audi Q5 i A6 opuszczają fabryki w Ingolstadt i Neckarsulm z pełnym bakiem HVO. W Polsce to paliwo nie jest powszechnie dostępne (na początku br. oferowała je tylko jedna stacja sieci Avia). Problemem w prywatnej eksploatacji może być też znacznie wyższa cena w porównaniu do tradycyjnego oleju napędowego.

Nowe wersje napędowe Audi Q5 i A6 są już dostępne na rynku niemieckim. Niedługo powinny pojawić się także w Polsce. Można spodziewać się, że zelektryfikowany diesel 3.0 V6 pojawi się również w innych dużych modelach tej marki,

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium