Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf to jeden z najpopularniejszych samochodów kompaktowych na świecie (drugi najczęściej sprzedawany samochód w historii motoryzacji), który na przestrzeni lat stał się ikoną motoryzacji.

Auto zadebiutowało w 1974 roku i miało twardy orzech do zgryzienia – podołać popularności i być godnym następcą popularnego „Garbusa” (który swoją drogą był cały czas produkowany). W 1975 roku auto zdobyło 2. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód roku, przegrywając jedynie z Citroenem Cx. Nazwa auta pochodzi od prądu morskiego „golfstrom” (w USA pojazd rozsławił się pod nazwą Rabbit).

Golf bardzo różnił się od swojego poprzednika, zarówno pod względem stylistycznym, jak i konstrukcyjnym. Jedną z głównych zmian było umieszczenie jednostki napędowej (chłodzonej cieczą z rzędowym układem cylindrów) z przodu oraz przeniesienie napędu na przednią oś. Za projekt nadwozia odpowiedzialny był słynny Giorgetto Giugiaro. Stylistyka mocno odbiegała od obłych kształtów „Garbusa”, jednak kanciaste nadwozie prezentowało się bardzo dobrze.

Początkowo kompakt Volkswagena dostępne był jako 3- oraz 5-drzwiowy hatchback. Nieco później (w 1979 roku) do oferty dołączył także 2-drzwiowy kabriolet. 2- oraz 4-drzwiowy sedan produkowany był pod nazwą Jetta. W 1980 roku dokonano drobnego liftingu. Początkowo pod maską montowano tylko benzyniaki. Wzależności od rynku, dostępne były silniki 1.1 (50 KM), 1.3 (60 KM), 1.5 (70 KM), 1.6 (70-85 KM) oraz 1.8 (90-98 KM). Jednostka wysokoprężna pojawiła się dopiero w 1976 roku. Silnik miał pojemność 1.5 litra i generował 50 KM. Później wprowadzono także 1,6-litrowego diesla, który w wolnossącej odmianie miał 54, a turbodoładowanej – 70 KM (GTD).

Rok 1976 jest (nie tylko) dla fanów Volkswagena ważny z powodu Golfa z dieslem pod maską. Wtedy światło dzienne ujrzał pierwszy model oznaczony 3 literami, które do dziś powodują szybsze bicie serca – GTI. Początkowo miał on 1,6-litrowego benzyniaka generującego 110 KM, jednak po 7 latach zdecydowano o montażu większej, 112-konnej jednostki 1.8. Mimo skromnej mocy, auto było bardzo dynamiczne i zwinne (zasługa niskiej wagi, wynoszącej ok. 850 kg). Golf GTI był pionierem małych aut które dawały mnóstwo frajdy z jazdy, tzw. hot-hatch'y. Niezależnie od wersji silnikowej, moc przenoszona była na przednią oś za pośrednictwem 4- lub 5-biegowej skrzyni ręcznej lub 3-stopniowego automatu.

Mimo zakończenia produkcji Golfa I w 1983 roku (kabriolet do '93), montaż auta w RPA trwał (rzecz jasna z mniejszymi i większymi zmianami) aż do 2009 roku pod nazwą CitiGolf.

W 1983 roku zaprezentowano II generację Golfa. Koncern musiał się postarać przy jej tworzeniu, po bardzo dobrym przyjęciu pierwszej odsłony modelu. Auto pod względem konstrukcyjnym było nowocześniejsze od poprzednika i sporo większe (zwiększony o 7,5 cm rozstaw osi, natomiast długość całkowita aż o 25 cm!). Dzięki tym modyfikacjom powiększeniu uległo wnętrze, oraz bagażnik, który liczy (aż) 336 litrów.

Nadwozie, mimo iż zaprojektowane przez Herberta Schäfera, nawiązywało swoją stylistyką do poprzedniej generacji. Auto występowało w wersji 3- oraz 5-drzwiowej – nie przewidziano kabrioletu opartego na tej generacji, bowiem równolegle trwał montaż tej odmiany zbudowanej na I generacji. W 1987 roku Golf przeszedł lifting, który przyniósł nowy grill oraz zderzaki.

Liczba jednostek napędowych (szczególnie benzynowych) robi duże wrażenie gdy zbierzemy dostępne silniki ze wszystkich rynków. Wśród motorów o zapłonie iskrowym były to 1.0 (45 KM), 1.1 (50 KM), 1.3 (55 KM), 1.6 (70-75 KM), 1.8 (84-98 KM). Jednostki wysokoprężne montowane były w konfiguracjach 1.6 D (54 KM) oraz TD(60-80 KM).

Pierwsza wersja legendarnego GTI wyposażona była w 1,8-litrowy silnik generujący 112 KM (107 z katalizatorem). W 1985 roku pokazano 16-zaworową wersję, która rozwijała aż 139 KM (z katalizatorem – 10 mniej). Nie była to jednak najszybsza odmiana Golfa. Jednostkę z GTI wyposażono w sprężarkę typu „G” (G60), dzięki czemu auto rozwijało aż 160 KM, a w wersji Limited – nawet 210! Niska waga oscylująca wokół 1-1,1 tony zapewniała świetne właściwości jezdne. Oprócz tego, oprócz napędu na przednią oś, zastosowano także napęd na 4 koła Syncro (oferowany tylko z silnikami 1.8, z 160-konnym Rallye Golfem, G60 Limited oraz Country Golfem).

W 1991 roku zadebiutowała III generacja Golfa. Rok później zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku. W porównaniu z poprzednikiem auto znacznie zmieniło się pod względem konstrukcyjnym oraz stylistycznym. Oprócz zwiększonych rozmiarów, nowy Golf mógł się pochwalić nowoczesnym nadwoziem z licznymi zaokrągleniami, a pierwszy raz zastosowano owalne reflektory (do tej pory – okrągłe, poza rynkiem północnoamerykańskim oraz wersji Rallye Golf). Poza 3- i 5-drzwiowym hatchbackiem, Volkswagen oferował auto także jako kabriolet (od 1993 oku) oraz pierwszy raz jako 5-drzwiowe kombi (Variant; natomiast 4-drzwiowego sedana przemianowano na Vento).

Podobnie jak wcześniej, koncern oferował dużą ilość jednostek napędowych i, podobnie jak w poprzedniku, w zależności od wersji silnikowej, dostępny był napęd na przednią lub obie osie (Syncro). Wśród benzyniaków dostępne były silniki 1.4, 1.6, 1.8 dysponujące mocą od 55 do 100 KM, a diesli – 1.9 D, 1.9 SDI, 1.9 TD oraz 1.9 TDI generujący od 65 do 110 KM.

Topowa odmiana GTI początkowo miała pod maską 2-litrowy, 8-zaworowy silnik benzynowy generujący (zaledwie) 115 KM, co było zdecydowanie za mało jak dla hot-hatch'a. Dlatego niedługo potem pojawiła się odmiana 16-zaworowa, która dysponowała już mocą 150 KM. Co ciekawe, z okazji 20-lecia GTI wypuszczono także odmianę GTI TDI, którą napędzał 110-konny turbodiesel. Jednak co ciekawe, GTI nie było najmocniejszą odmianą Golfa. Była nią wersja z 2,8-litrową jednostką VR6 generującą 174 KM, a od 1994 roku – 2.9 VR6 o mocy 190 KM.

W 1997 roku zaprezentowano IV odsłonę kompaktowego Volkswagena. Tą generacją, model wyprzedził Garbusa pod względem wyprodukowanych sztuk – w 2002 roku przekroczono 21,5 mln egzemplarzy Golfa. Auto było znacznie nowocześniejsze od swojego poprzednika. Większy nacisk położono na komfort podróży, wyciszenie, wyposażenie oraz bezpieczeństwo. Dodatkowo auto miało całkowicie ocynkowaną karoserię, dzięki czemu długi czas broniła się przed korozją.

Podobnie jak wcześniej, Golf IV występował jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi. Kabriolet, bazujący wciąż na 3. odsłonie, przeszedł w 1998 roku lifting, dzięki któremu upodobnił się do nowszej generacji. Natomiast sedan, znów został przemianowany, tym razem z Vento na Bora. Podobnie jak wcześniej, auto może się pochwalić bardzo bogatą gamą jednostek napędowych.

Auto zyskało miano nieśmiertelnego dzięki pancernej jednostce 1.9 TDI. Generowała ona od 90 do 150 KM. Oprócz tego dostępny był także niewysilony silnik 1.9 SDI (68 KM). Wśród benzyniaków, paletę otwierał 75-konny silnik 1.4. Jednostki 1.6, 1.8, 2.0 i 2.8 R5 rozwijały od 101-204 KM.

Fani GTI mogli być nieco rozczarowani, bowiem auto z zewnątrz było ledwo do odróżnienia od zwykłych wersji. Nieco lepiej wyglądała sytuacja pod maską. Montowano tam silnik 1.8 z turbosprężarką Garett o mocy 150 lub 180 KM (był to pierwszy 4-cylindrowiec z 5 zaworami na cylinder) oraz pierwszą 5-cylindrową jednostkę w tym segmencie – 2.3 V5 o mocy 150 lub 170 KM. Volkswagen jednak przygotował mocniejszą i lepszą odmianę Golfa, która wyróżniała się również z zewnątrz.

Wersja R32 napędzana była wolnossącym silnikiem 3.2 VR6 generującym 241 KM. Dzięki temu auto przyspieszało do 100 km/h w ok. 6,5 sekundy. Standardowo Golf posiadał napęd na przednią oś, a w zależności od silnika, oferowany był także napęd na 4 koła (4Motion, w niektórych wersjach występował w standardzie, np. R32) oraz 5- lub 6-biegowa skrzynia manualna, 4-stopniowy automat, 5-biegowy Tiptronic oraz 6-stopniowa skrzynia dwusprzęgłowa DSG (tylko 500 sztuk w R32).

W 2003 roku pojawiła się V generacja Golfa. Auto zbudowano na płycie podłogowej PQ35, na której bazuje także m.in. Audi A3 czy Seat Leon. Golf V mocno różnił się od swojego poprzednika pod względem stylistycznym (niektórzy zarzucali mi pewnego rodzaju niezgrabność). Oprócz tego auto było większe i oferowało nowocześniejsze jednostki napędowe.

Podobnie jak wcześniej, do wyboru był 3- oraz 5-drzwiowy hatchback, a także 5-drzwiowy Variant. 4-drzwiowy sedan odzyskał początkową nazwę Jetta, a na nowo skonstruowany kabriolet (tym razem ze sztywnym dachem) nazwano EOS. Dodatkowo w ofercie pojawił się 5-drzwiowy minivan Golf Plus. Nowością była dwusprzęgłowa przekładnia DSG, która zyskiwała na popularności była montowana nie tylko z najmocniejszą odmianą.

Wśród silników dostępne były benzyniaki 1.4, 1.4 TSI, 1.6, 2.0 oraz 2.5 R5 o mocy od 75 do 170 KM oraz diesle 1.9 TDI, 2.0 SDI oraz 2.0 TDI o mocy od 75 do 170 KM. Fani GTI mieli tym razem większe powody do zadowolenia. Nadwozie zostało delikatnie i ze smakiem przyozdobione sportowymi dodatkami, a pod maską znalazł się silnik 2.0 TFSI generujący 200 KM. Wersja, która powstała z okazji 30-lecia GTI (Edition 30) dysponowała mocą 230 KM, a odmiana Limited Edition – 240 KM.

Najmocniejszą odmianą (ostatnią z wolnossącym silnikiem) pozostał R32, który napędzany był 3,2-litrową V6-tką o mocy 250 KM. W zależności od jednostki, była ona łączona z 5- lub 6-biegowym manualem, 6-stopniowym automatem Tiptronic bądź przekładnią dwusprzęgłową DSG o 6 lub 7 przełożeniach, a moc trafiała na przednie lub wszystkie koła (4Motion).

Z powodu niższej niż oczekiwanej sprzedaży tej odsłony, Volkswagen postanowił wprowadzić VI generację Golfa już w 2008 roku (w planach przewidywano jego wprowadzenie dopiero 2 lata później). Co ciekawe, nowy model konstrukcyjnie opierał się na swoim poprzedniku (m.in. ta sama płyta podłogowa), jednak nadwozie nabrało zgrabności, której poprzednikowi nieco brakowało. Za jego projekt odpowiadał Walter de Silva. Rok po prezentacji auta, zdobyło ono tytuł World Car of the Year.

Wnętrze zapewnia odpowiednią ilość miejsca, nawet jeśli na tylnej kanapie podróżują dorośli. Najciaśniej będzie oczywiście na środkowym siedzisku. W 2011 roku, koncern zdecydował się zrezygnować z coupe-cabrio EOS'a, na rzecz Golfa Cabrio opierającego się o 6. generację modelu. Oprócz tego liczba wersji nadwoziowych nie uległa zmianie.

Jak przystało na Golfa, liczba wersji silnikowych była bardzo duża. Jednostki o zapłonie iskrowym to 1.2 TSI, 1.4, 1.4 TSI, 1.6, 1.8 TSI oraz 2.5 R5 o mocy od 80 do 170 KM. Wśród silników wysokoprężnych wybór był następujący: 1.6 TDI (90, 105 KM) oraz 2.0 TDI (110, 140 oraz GTD 170 KM). Wersja GTI mogła mieć pod maską silnik 2.0 TSI generujący 210 lub 235 KM. Najmocniejsza odmiana została oznaczona literą R, a do napędu służyła jej ta sama jednostka co w GTI, tylko wystrojona na 270 KM. Wybór napędu oraz skrzyni biegów był taki sam jak w poprzedniej generacji (popularność przekładni DSG znacznie urosła).

W 2012 roku do sprzedaży trafiła VII już generacja kultowego modelu marki z Wolfsburga. Auto bardzo przypomina swojego poprzednika pod względem stylistycznym, choć jest smuklejszy i wygląda na bardziej dynamicznego, mimo zwiększenia rozmiarów nadwozia. Natomiast jeśli chodzi o technikę, zaszły duże zmiany (nowa modułowa płyta podłogowa MQB). Ze względu na słabe wyniki sprzedaży, nie zdecydowano się kontynuować nadwozia typu cabrio. Reszta odmian pozostała bez zmian.

Zmiany dotyczyły też wyposażenia, bowiem w ofercie pojawiła się większa ilość asystujących systemów bezpieczeństwa (m.in. wykrywający zmęczenie kierowcy). W 2016 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł m.in. nowe reflektory, więcej chromowanych elementów, a klasyczne analogowe zegary zostały zastąpione cyfrowym wyświetlaczem. Dodatkowo pod maską zagościła nowa jednostka 1.5 TSI generująca 130 lub 150 KM oraz 1.0 TSI 85 KM.

Oprócz tego dostępne były silniki benzynowe TSI (pierwszy raz zabrakło jednostek wolnossących) o pojemnościach 1.0, 1.2 i 1.4 i 1.8 generujące od 110 do 180 KM. Wśród diesli natomiast dostępne były jednostki TDI 1.6 oraz 2.0 o mocy 90, 105 lub 110 w pierwszym i 150 oraz 184 (GTD) KM w drugim przypadku. Legendarne GTI występuje aż w 4 wersjach. Wszystkie są napędzane 2-litrowym TSI. Podstawowa ma 220 KM, Performance – 230, Clubsport – 265, a Clubsport S (400 egzemplarzy) – 310 KM.

Najmocniejsza odmiana R, po zmodyfikowanym silniku 2.0 TSI „wypluła” okrągłe 300 KM, a limitowana do 220 sztuk na rynek szwajcarski wersja RS360S – jak sama nazwa wskazuje – 360 KM. W 2013 roku Golf VII zdobył tytuł World Car od the Year.

W trakcie produkcji tej generacji, z taśmy zjechał 30-milionowy Golf.

Głównymi rywalami Volkswagena Golfa są m.in. Ford Focus, Honda Civic oraz Mazda 3.

Volkswagen Golf - generacje

Volkswagen Golf I (1974&nbsp-&nbsp1983)

Volkswagen Golf I (1974 - 1983)

Volkswagen Golf II (1983&nbsp-&nbsp1992)

Volkswagen Golf II (1983 - 1992)

Volkswagen Golf III (1993&nbsp-&nbsp2002)

Volkswagen Golf III (1993 - 2002)

Volkswagen Golf IV (1997&nbsp-&nbsp2004)

Volkswagen Golf IV (1997 - 2004)

Volkswagen Golf V (2004&nbsp-&nbsp2008)

Volkswagen Golf V (2004 - 2008)

Volkswagen Golf VI (2008&nbsp-&nbsp2012)

Volkswagen Golf VI (2008 - 2012)

Volkswagen Golf VII (2014&nbsp-&nbsp)

Volkswagen Golf VII (2014 - )

Volkswagen Golf - powiązane artykuły

Elektryczne wersje słynnych spalinowych samochodów. Polski elektryk powstał już 46 lat temu

Elektryczne wersje słynnych spalinowych samochodów. Polski elektryk powstał już 46 lat temu

To nie są samochody, z których na fali elektromobilności wyrzucono wczoraj silniki spalinowe i wstawiono elektryczne, żeby zdobyć fejm niezwykłym restomodem. One naprawdę pochodzą z XX w. Spodziewałbyś się, że modele, które tak często widujesz na stacjach paliw miały także wersje na prąd? Słyszałeś o elektrycznym Polskim Fiacie 125p?
Używane kombi do 40 tys. zł, dzięki nam nie wpadniesz na minę

Używane kombi do 40 tys. zł, dzięki nam nie wpadniesz na minę

Ford Focus, Peugeot 308, Seat Leon i Volkswagen Golf – oto cztery kompaktowe kombi, które cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku. Tym razem naprzeciwko siebie stają 8-letnie egzemplarze z benzyniakami o mocy 120-130 KM, a do wydania mamy 35-40 tys. zł. Które z tych aut warto kupić?
Wielkie motoryzacyjne mity. Sprawdzamy, jak było naprawdę

Wielkie motoryzacyjne mity. Sprawdzamy, jak było naprawdę

Ziemia jest płaska, a ogrzewające ją słońce to sztuczny twór obcej cywilizacji? Motoryzacja też ma swoje mity, które tylko mieszają w głowie i wprowadzają w błąd. Oto 10 nonsensów powtarzanych od dziesięcioleci.
10 najgorszych aut w testach długodystansowych. 5 z nich to niemieckie auta

10 najgorszych aut w testach długodystansowych. 5 z nich to niemieckie auta

Od 2014 roku ponad 80 samochodów musiało się sprawdzić w testach długodystansowych redakcji Auto Bild. W każdym takim teście auta są poddawane trudnym na dystansie 100 tys. km. Finał każdego takiego testu kończy się rozebraniem auta do ostatniej śrubki. Dopiero wtedy można ocenić, jak zużywają się samochody.
Silnik 1.5 TSI - czy można na nim polegać?

Silnik 1.5 TSI - czy można na nim polegać?

Mały silnik z turbo i kilkoma skomplikowanymi rozwiązaniami może budzić obawy. Zwłaszcza gdy ma oznaczenie "TSI". Uspokajamy: silnik Volkswagena 1.5 TSI to całkiem udana konstrukcja.
Auta za 20 tys. zł, które naprawisz za grosze. TOP 5

Auta za 20 tys. zł, które naprawisz za grosze. TOP 5

Zakup używanego kompaktowego samochodu za 20 tys. zł to często początek wydatków. Postanowiliśmy zaproponować Wam zestawienie pięciu samochodów z tanimi częściami zamiennymi, które do tego bardzo łatwo możecie naprawić.
Najbardziej awaryjne samochody w testach długodystansowych

Najbardziej awaryjne samochody w testach długodystansowych

W testach długodystansowych nietrudno o modele, które na długo zapisały się w naszej pamięci. Oto 15 najbardziej rozczarowujących samochodów, które sprawiły najwięcej problemów w testach magazynu "Auto Bild". Nie zabrakło niespodzianek.
Silnik 1.0 TSI/MPI - nieduży, ale dobry

Silnik 1.0 TSI/MPI - nieduży, ale dobry

Trzy cylindry nie zapewnią wysokiej kultury pracy, ale cóż można (albo trzeba…) powiedzieć: takie czasy. Z równomiernością działania nie jest tak źle, a trwałość motoru 1.0 jest w porządku!
Test spalania 10 aut przy prędkości maksymalnej (Z Archiwum Auto Świata)

Test spalania 10 aut przy prędkości maksymalnej (Z Archiwum Auto Świata)

Gdy kierowcy mają ciężką nogę, sprzedawcy paliw zacierają ręce z zadowolenia. To, ile spalają samochody mknące na pełnym gazie autostradą, przyprawia o zawrót głowy. W teście sprawdziliśmy konkretne wartości.
Mercedes Klasy A solidny jak  "baleron w dieslu"? Kontrola po przejechaniu 430 tys. km

Mercedes Klasy A solidny jak "baleron w dieslu"? Kontrola po przejechaniu 430 tys. km

- Panie, kiedyś to było inaczej, taki Mercedes beczka w dieslu to robił kilkaset tysięcy kilometrów bez problemu, te nowe to są już plastikowe, po 100 tysiącach kilometrów to już złom. Czyżby? Sprawdziliśmy, jak Mercedes klasy A zniósł ponad 430 tys. przebiegu.
Czy też wozisz słonia luzem w bagażniku i nawet o tym nie wiesz?

Czy też wozisz słonia luzem w bagażniku i nawet o tym nie wiesz?

Nie, to nie jest artykuł o tym, co robią kierowcy ciężarówek w Indiach, ale o problemie powszechnym również na polskich drogach. Podczas wypadku źle zabezpieczony ładunek z bagażnika może dosłownie zmiażdżyć pasażerów. Żeby do tego doszło, ładunek nie musi wcale aż tak dużo ważyć!
Leon to nie imię, a Golf to nie sport czy ubranie. Nieoczywiste nazwy popularnych aut

Leon to nie imię, a Golf to nie sport czy ubranie. Nieoczywiste nazwy popularnych aut

Wbrew pozorom nazwa Volkswagena Golfa wcale nie nawiązuje do elitarnego sportu wielkopowierzchniowego – tak jak Seat Leon nie wywodzi się z męskiego imienia, a Skoda Octavia z żeńskiego. Oto 10 doskonale znanych nazw modeli, których znaczenie wcale nie jest takie oczywiste.
Trwałe i niezawodne auto dla rodziny za 40-50 tys. zł. Oto najlepsze propozycje

Trwałe i niezawodne auto dla rodziny za 40-50 tys. zł. Oto najlepsze propozycje

Jeszcze nie tak dawno 40-50 tys. zł wystarczało na 4— lub 5-letniw auto kompaktowe z silnikiem benzynowym o mocy 120-140 KM, dziś tyle kosztują auta tej klasy w wieku 6-9 lat. Tanio nie jest, ale można kupić pojazd godny uwagi. Oto 10 najlepszych propozycji.
Kadett GSI kontra Golf II GTI 16V - dwa pomysły na szybkie auto

Kadett GSI kontra Golf II GTI 16V - dwa pomysły na szybkie auto

8 kontra 16 zaworów – to nie fair? Nie, bo Golf 1.8 oraz Kadett 2.0 są prawie tak samo szybkie.
Volkswagen Golf 2 Country, AMC Eagle Kammback i Talbot-Matra Rancho – te samochody wyprzedziły swoje czasy

Volkswagen Golf 2 Country, AMC Eagle Kammback i Talbot-Matra Rancho – te samochody wyprzedziły swoje czasy

AMC Eagle Kammback, Talbot-Matra Rancho i Volkswagen Golf 2 Country – te samochody wyprzedziły swoje czasy. Z dzisiejszego punktu widzenia i panującej samochodowej mody możemy ze spokojem przyjąć, że każdy z nich zasługuje na miano prekursora SUV-ów.
TDI – w którym modelu pracuje najlepiej? (Z archiwum Auto Świata)

TDI – w którym modelu pracuje najlepiej? (Z archiwum Auto Świata)

Cudowny silnik Audi i Volkswagena. Oszczędny i dynamiczny. Idealny wybór dla zimno kalkulujących nabywców kombi. Na które spośród czterech ubrań najlepiej się zdecydować?
"Nam na przekraczanie prędkości pozwalało zarządzenie". Tak robiło się niebezpieczne badania drogowe w PRL

"Nam na przekraczanie prędkości pozwalało zarządzenie". Tak robiło się niebezpieczne badania drogowe w PRL

Syrena 110 konstrukcyjnie była nowocześniejsza od Toyoty Corolli, a mimo to nie weszła do produkcji. Taki sam los spotkał udanego Warsa, a Polska, chociaż się o to starała, nie zdołała zakupić licencji na produkcję Renault 5 i Volkswagena Golfa. O tym, jak wyglądała polska motoryzacja w XX wieku, jak PRL chciała na motoryzacyjnym polu walczyć z Zachodem, jak szpiedzy przemysłowi testowali auta na publicznych drogach i dlaczego tak potoczyły się losy naszych producentów samochodów, opowiada nam Zdzisław Podbielski, znany autor książek motoryzacyjnych i dziennikarz motoryzacyjny.
Używane auto elektryczne. Czy da się już coś kupić w rozsądnej cenie?

Używane auto elektryczne. Czy da się już coś kupić w rozsądnej cenie?

Rynek elektrycznych aut używanych jest jeszcze w powijakach. Starsze modele nie mają tak dobrych parametrów jak obecne, ale kuszą ceną.
Najlepsze auta za 40 tys. zł. Sprawdzamy 10 popularnych rodzinnych aut

Najlepsze auta za 40 tys. zł. Sprawdzamy 10 popularnych rodzinnych aut

Szukasz idealnego auta do jazdy na co dzień? Za 40 tys. zł można kupić atrakcyjny, praktyczny i trwały samochód kompaktowy. Radzimy, który wybrać i z jakim silnikiem, żeby jeździł długo i bezawaryjnie. Oto 10 naszych rekomendacji!
10 najgorszych samochodów. Na te używane auta musicie szczególnie uważać!

10 najgorszych samochodów. Na te używane auta musicie szczególnie uważać!

Chcesz kupić używany samochód? Uważaj, oprócz pułapek przygotowanych przez nieuczciwych sprzedawców, na rynku nie brakuje też ryzykownych modeli zmagających się z wadami wrodzonymi! Oto 10 najbardziej ryzykownych aut z ostatnich lat.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech