Volkswagen Golf przez lata był królem kompaktów, stawianym jako wzór do naśladowania w tym segmencie. Nową gwiazdą w tej klasie jest Toyota Corolla, która w Polsce nie ma sobie równych pod względem sprzedaży. Wysokie ceny używanych egzemplarzy świadczą o dużym popycie na ten samochód. Czy to zwykły, chwilowy trend i "moda na Corollę", czy jednak kryje się za tym coś więcej? A co z Golfem? Czy to wciąż tak samo dobre auto jak jeszcze kilka lat temu?
Na warsztat wzięliśmy używane egzemplarze Toyoty Corolli dwunastej generacji oraz Volkswagena Golfa VIII. To auta niemal nowe, ale już na tyle długo obecne na rynku, by móc je oceniać pod względem awaryjności, zabezpieczenia antykorozyjnego, etc. Na temat obu aut porozmawialiśmy z mechanikami, oba mieliśmy już okazję sprawdzać w redakcyjnych testach (nasz długodystansowy test Corolli trwa, a jego pierwszą część możecie już znaleźć na łamach "Auto Świata"). Które auto zasłużyło na lepszą ocenę?
Volkswagen Golf VIII
- NA RYNKU: od 2019 r.
- SILNIKI: 1.0-2.0 90-333 KM
- CENY: OD 52 000 zł
Jak to się stało, że w 2022 r. Golf spadł z pierwszego miejsca sprzedaży w Europie po 14 latach panowania? Zapytajcie użytkowników 8. generacji modelu, najlepiej tych, których auta powstały do końca 2021 r. Wtedy to VW przeprowadził dużą aktualizację systemu multimedialnego, a w nowych egzemplarzach zmienił m.in. główny procesor. Golfy z początku produkcji miały bowiem niekończące się problemy z elektroniką – zacinały się wyświetlacze (a sterują one np. nawiewami i klimatyzacją), niektóre systemy nie działały prawidłowo, nie dało się połączyć ze smartfonem itd.
Od 2022 r. problemy ustąpiły, a w starszych autach ich natężenie spadło. Szkoda, bo poza tym to udane auto ze sprawdzonymi silnikami TSI (od 1.0 do mocnych 2.0; polecamy 1.5) i z dopracowanym już dieslem 2.0 TDI. Większość benzyniaków wspomaga miękka hybryda, jest też odmiana plug-in. Do tego dwa rodzaje obszernych nadwozi.
Volkswagen Golf VIII - dane techniczne
Nadwozie hatchback 5d: wym. 4284/1789/1491 mm, rozstaw osi 2619 mm, poj. bagaż. 381-1237 l; kombi wym. 4633/1789/1498 mm, rozstaw osi 2669 mm, poj. bagaż. 611-1642 l.
Silniki benzynowe, TSI, R3: 1.0/90 i 110 KM, R4: 1.2/115, 1.4/150, 1.5/115, 131 i 150, 2.0/190, 245, 300, 320 i 333 KM; turbodiesel, R4, 16V: 2.0/115, 150 i 200 KM; także hybryda PHEV: 1.4/150 KM.
Volkswagen Golf VIII - awaryjność
Karoseria
Drobne problemy na początku produkcji – źle spasowana podsufitka itp. Szybko rysujące się powierzchnie piano black. Pękający pedał hamulca (DSG).
Elektryka
Problemy z działaniem komputera pokładowego, którego ekran steruje większością funkcji pojazdu (częściowo pomogła aktualizacja oprogramowania – koniec 2021 r.). Niekiedy szwankują systemy bezpieczeństwa. O wiele lepiej wypadają auta po modernizacji systemu (od 2022 r.).
Napęd
Brak problemów technicznych. Potencjalne kłopoty to przede wszystkim podstawowa skrzynia DSG z 7 biegami, ale na razie mało Golfów osiągnęło przebiegi, po których mogą się pojawić problemy z nią.
Zawieszenie
Bez uwag – trwałość zawieszenia jest wysoka zarówno w wersji z belką z tyłu, jak i z zawieszeniem wielowahaczowym.
Używany Volkswagen Golf VIII - opinia redakcji
Niby najgorsze już za Golfem VIII, ale czy na pewno? Zobaczymy. Na razie większość problemów z elektroniką rozwiązano pod koniec 2021 r. Mechanika jak dotąd nie sprawia większych kłopotów, np. silniki okazują się całkiem trwałe oraz oszczędne.
- Nasza ocena: 5
Toyota Corolla XII
- NA RYNKU: od 2018 r.
- SILNIKI: BENZYNOWE: 1.2-1.6, HYBRYDY: 1.8-2.0
- CENY: OD 65 500 zł
Wraz z powrotem do nazwy „Corolla” w wersjach hatchback i kombi Toyota kontynuuje dobrą passę, przywróconą przez udanego Aurisa drugiej generacji. Na jego tle Corolla 12. generacji jest bardzo odważnie wystylizowanym samochodem, natomiast pod względem techniki napędowej mamy zarówno ewolucję (hybryda 1.8), jak i rewolucję (hybryda 2.0 z podwójnym wtryskiem paliwa: pośrednim i bezpośrednim).
Sytuacja rynkowa jest ciekawa, bowiem nie tylko mamy do dyspozycji znacznie więcej używanych aut hybrydowych niż w przypadku Aurisa II, lecz także naprawdę dużo pochodzi z polskiej sieci dilerskiej Toyoty. Ale uwaga: jak w rzadko którym modelu, w przypadku Corolli XII mamy do czynienia z ogromnym rozrzutem cenowym, a do tego w ogłoszeniach od czasu do czasu pojawiają się dziwnie okazyjne auta, którym przy wstępnej analizie absolutnie niczego nie brakuje. Przy takich ofertach wskazana jest szczególna ostrożność.
Usterki? Nie ma ich wiele, jednak coś tam się w Corolli psuje. Zmorą, znaną również z hybrydowego Yarisa, jest szybko i niespodziewanie rozładowujący się akumulator rozruchowy hybrydy. Do końca nie wiadomo, dlaczego tak się dzieje – elektrycy twierdzą, że jest po prostu niedowymiarowany, ale z drugiej strony zdarza się, że auto rozładowuje się zupełnie niespodziewanie po krótkim postoju. Warto wziąć to pod uwagę, wybierając wersję do jazdy na bardzo krótkich dystansach, na których 12-woltowa bateria nie ma czasu się naładować.
Zdarza się, zupełnie nie po japońsku, że Corolla wita kierowcę kontrolką awarii silnika, która znika po odłączeniu i podłączeniu akumulatora. Klienci długo musieli narzekać, zanim Toyota zdecydowała się na aktualizację multimediów do poziomu zbliżonego do konkurencji, a system zawieszał się lub długo uruchamiał. Elektryczny kompresor klimatyzacji potrafi zastrajkować, łożyska kół – hałasować, a na rantach blach podwozia zaskakująco wcześnie może zagościć korozja już w bardzo młodych egzemplarzach. Dużo? Może i tak, ale te usterki występują znacznie rzadziej niż u np. francuskiej czy niemieckiej konkurencji. Funkcjonalność? Sedan i kombi są pakowne, w tym drugim przeszkadza niski dach z tyłu.
Toyota Corolla XII - dane techniczne
Nadwozie hatch. 5d: wym. 4370/1790/1435 mm, poj. bagaż. 361 l (w hybr. 313 l); kombi: wym. 4653/1790/1435 mm, poj. bagaż. 598-1591 l (2.0 Dynamic Force – poj. bagaż. 581-1606 l); sedan: wym. 4630/1780/1435 mm, poj. bagażnika 471 l.
Silniki benzynowe, R3, 12V: 1.5/125 KM (tylko sedan), R4, 16V: 1.2 D-4T/116, 1.6/133 (tylko sedan), 1.8 hybr./122 i 140, 2.0 hybr./184 i 196 KM.
Toyota Corolla XII - awaryjność
Karoseria
Nietrwałe elementy chromowane (np. obramowania szyb – w niektórych egzemplarzach serwis wymieniał listwy na czarne). Ślady korozji.
Elektryka
Przypadki rozładowania akumulatora rozruchowego hybrydy (12 V), zarówno po dłuższym, jak i po krótkim postoju. Przestarzałe multimedia – zwisy.
Napęd
Przypadki zapalenia kontrolki „check engine”, awarie elektrycznego kompresora klimatyzacji w hybrydach, akcja serwisowa – pompa paliwa.
Zawieszenie
Przypadki hałasujących łożysk kół, przeciętna trwałość przekładni kierowniczej. Zużycie silentblocków przy niskim profilu opon.
Używana Toyota Corolla - opinia redakcji
Corolla to świetne auto nie tylko na taksówkę! Wersja kombi ma ogromny bagażnik, nie mniejszy niż w autach klasy średniej, i świetnie nadaje się dla rodziny.
Po modernizacji w 2022 r. podstawowa hybryda 1.8 ma już niezłą dynamikę (140 KM mocy systemowej), jednak takich aut w ogłoszeniach jest mało. Wysokie ceny są uzasadnione, bo Corolla XII to na tle wielu rywali solidne auto. Dzięki dwulitrowej hybrydzie Toyota wreszcie zaproponowała też dynamiczną wersję.
- Nasza ocena: 5+