- Volkswagen Golf ósmej generacji po pięciu latach został odświeżony. Zmiany są kosmetyczne, ale istotne
- Zmodernizowany Golf ma odświeżone hybrydowe układy napędowe, które umożliwiają szybkie ładowanie i zasięg do 100 km na samym prądzie. W gamie dalej będą diesle
- W gamie pozostają warianty GTI i GTE, a w niedalekiej przyszłości dołączą również R i Clubsport
Zgodnie z nomenklaturą niemieckiego producenta najnowszy Volkswagen Golf to wersja 8.5, co oznacza, że jest to ósma generacja po faceliftingu. W ostatnich tygodniach wiele się mówiło o tym, że premiera tego samochodu jest tuż za rogiem. W końcu się doczekaliśmy. Co więc zmieniło się w kompaktowym modelu Volkswagena?
Volkswagen Golf 8 po liftingu — zewnętrzne zmiany zauważy tylko prawdziwy fan
Z zewnątrz niewprawne oko w zasadzie może nie dostrzec różnic. Największą zmianą jest tutaj nieco zmieniony przedni zderzak, zarówno w wersji standardowej, jak i GTI. Ponadto inne są przednie lampy, choć na pierwszy rzut oka zupełnie tego nie widać. Ich dolna część ma jeden "uskok", natomiast wersja przed liftingiem miała dwa. Golf będzie mógł mieć reflektory matrycowe oświetlające do 500 m. Ostatnią widoczną zmianą jest podświetlany przedni znaczek, tego w poprzedniku też nie było.
Z boku zniknęła mała listewka umieszczona na połączeniu maski i przednich drzwi, gdzie umieszczone było oznaczenie wersji. Teraz napisy naklejone są na drzwiach. Z tyłu z kolei największą różnicą jest inna struktura LED w lampach. Sam ich kształt nie uległ zmianie.
Odnowione Golfy GTE i GTI mają zderzak z dużą osłoną chłodnicy o strukturze plastra miodu, która jest otoczona po bokach prowadnicami powietrza, a także splitter na dole. Na osłonie chłodnicy i nad nowymi reflektorami znajduje się pasek w kolorze czerwonym dla Golfa GTI i niebieskim dla Golfa GTE. Oba modele różnią się od siebie z tyłu: GTI ma okrągłe chromowane końcówki rur wydechowych po lewej i prawej stronie czarnego dyfuzora, a GTE, zamiast wystających rur, ma chromowaną listwą nad dyfuzorem. W obu modelach standardem są te same 17-calowe felgi.
W aucie po faceliftingu doszły także inne nowe wzory felg. W Golfie GTI jeden ze wzorów ma wygląd nawiązujący do felg znanych z poprzedników z niepełnymi okrągłymi otworami. Na myśl przywodzą także kształt znany z Alfy Romeo.
- Przeczytaj także: Śniegu po kostki, a ja na oponach całorocznych. Czy to się mogło udać?
Volkswagen Golf 8 po liftingu — nowy ekran i ChatGPT
W środku zmiany są nieco bardziej zauważalne. Przede wszystkim Golf po odświeżeniu ma inny ekran multimediów. Jest duży (o przekątnej 10,4 lub 12,9 cala), a sterowanie klimatyzacją jest dostępne od razu w dolnej części wyświetlacza. Nie trzeba będzie już krążyć po ustawieniach. Dodatkowo sam system jest odświeżony do czwartej generacji (MIB4) i wygląda dokładnie tak samo jak w nowych modelach Volkswagena. Przed kierowcą z kolei znajdzie się wyświetlacz o przekątnej 10,2 cala.
Nowością jest także system IDA, który ma w dodatku zaimplementowanego ChataGPT i może porozumiewać się z kierowcą w naturalny sposób. To rozwiązanie podobne do stosowanych przez producentów innych marek i działające w sposób niemal identyczny. Kierowca lub pasażer będzie mógł wywołać asystenta głosowego i powiedzieć na przykład "zimno mi", co spowoduje podniesienie temperatury po stronie osoby wypowiadającej te słowa. System będzie rozpoznawał, czy komendy wypowiada kierowca, czy pasażer.
Wersje GTI i GTE są wyposażone w sportowe fotele w legendarną kratę i skórzaną kierownicę sportową. Jedyną różnicą jest to, że w GTI elementy — takie jak przeszycia, krawędzie na zagłówkach i środkowy zaczep na kierownicy — są czerwone, a w GTE zastosowano kolor niebieski (szwy na kierownicy w kolorze czarnym).
- Przeczytaj także: Sprzedał używany samochód. Teraz urząd chce od niego 33 tys. zł
Volkswagen Golf 8 po liftingu — usunięto wpadki z poprzednika
Kolejną dobrą i istotną zmianą z perspektywy użytkownika jest podświetlany pasek pod ekranem. Do tej pory po zmroku sterowanie ustawieniami głośności i temperatury z tego paska było bardzo utrudnione, bo był on zupełnie ciemny. Teraz w końcu będzie go widać.
Ostatnia ważna różnica znajduje się na kierownicy. Sam jej kształt nie zmienił się, ale Volkswagen zdecydował, że wycofa się z dotykowych paneli, na które skarżyli się użytkownicy. Teraz wszystkie przyciski są fizyczne. Został jednak na nich błyszczący lakier piano black.
Volkswagen Golf 8 po liftingu — lepsza hybryda plug-in i diesle
W kwestii napędów nie zmieniło się wiele. Najważniejsze modyfikacje dotyczą hybryd plug-in. Producent obiecuje zasięg wynoszący ok. 100 km. Energia pochodzi z akumulatora o pojemności 19,7 kWh netto, a ładować będzie można go z mocą do 50 kW. Ponadto w gamie będą miękkie hybrydy oraz standardowe silniki benzynowe i diesla. Nie potwierdziły się też plotki, że Golf straci manualną skrzynię biegów. Szczegóły dostępne są w poniższej tabelce.
Układ napędowy i wersje nadwoziowe | Moc (kW/KM) | Skrzynia biegów |
Miękka hybryda | ||
1.5 eTSI1 (Golf/Golf Variant) | 85/115 | 7-biegowa DSG |
1.5 eTSI1 (Golf/Golf Variant) | 110/150 | 7-biegowa DSG |
Hybryda plug-in | ||
eHybrid (Golf) | 150/204 | 6-biegowa eDSG |
GTE (Golf) | 200/272 | 6-biegowa eDSG |
Silniki benzynowe | ||
1.5 TSI (Golf/Golf Variant) | 85/115 | 6-biegowa manualna |
1.5 TSI (Golf/Golf Variant) | 110/150 | 6-biegowa manualna |
2.0 TSI (Golf GTI) | 195/265 | 7-biegowa DSG |
Silniki diesla | ||
2.0 TDI (Golf/Golf Variant) | 85/115 | 6-biegowa manualna |
2.0 TDI (Golf/Golf Variant) | 110/150 | 7-biegowa DSG |
W drugiej połowie roku możemy się również spodziewać wprowadzenia do salonów wersji Clubsport oraz R (w nadwoziu hatchback oraz kombi). W 2024 r. z kolei planowane jest wprowadzenie Golfa z napędem na cztery koła z silnikiem o mocy 204 KM.
Producent wprowadził też niewielkie zmiany w kwestii zawieszenia i układu kierowniczego. Zaktualizowano oprogramowanie, które ma powodować lepszą reakcję układu kierowniczego na ruchy kierowcy. W wersjach usportowionych dodatkowo samochód ma lepiej rozdzielać moc na poszczególne koła.
- Przeczytaj także: Nigdy wcześniej nie robiliśmy takiego testu. Jak zdegradowała bateria elektryka po 100 tys. km?
Volkswagen Golf 8 po liftingu — będziesz nim sterował z zewnątrz
Nowością na pokładzie Golfa jest system umożliwiający wjazd i wyjazd z miejsca parkingowego za pomocą smartfona. Kierowca może sterować procedurą parkowania z zewnątrz pojazdu za pomocą smartfona. Drugą nowością jest system kamer 360 stopni.
Volkswagen Golf 8 po liftingu — wyposażenie
Golf będzie oferowany w wersji podstawowej o nazwie Golf, a także w wyższych wersjach wyposażenia Life, Style i R-Line. We wszystkich autach standardowym silnikiem jest 1.5 TSI o mocy 115 KM. Nie dotyczy to Golfów GTE i GTI.
- Wersja Golf oferuje m.in. automatyczną klimatyzację, kierownicę wielofunkcyjną, system bezkluczykowy, tempomat, asystenta parkowania z przodu i z tyłu, podstawowy system inforozrywki, bezprzewodowy Apple CarPlay i Android Auto, cyfrowy kokpit, nowe reflektory oraz tylne światła w technologii LED.
- Wersja Life dodaje elementy z chromu, lusterka zewnętrzne z funkcją pamięci, bezprzewodową ładowarkę telefonu, zewnętrzne oświetlenie przestrzenne, trójkolorowe oświetlenie wnętrza, komfortowe fotele z podparciem lędźwiowym, skórzaną kierownicę i adaptacyjny tempomat. Standardem są też 16-calowe felgi aluminiowe.
- Wersja Style charakteryzuje się 17-calowymi felgami aluminiowymi, innymi zderzakami z chromowanymi listwami oraz podświetlanym logo Volkswagena z przodu. Wnętrze ma sportowe fotele komfortowe z elektryczną 14-stopniowa regulacją fotela kierowcy oraz oświetlenie wnętrza w 30 kolorach. Dodatkowo auto ma kamerę cofania.
- Wersja R-Line ma zderzaki w stylistyce R-Line oraz elementy w błyszczącym kolorze czarnym, w tym listwami progowymi. Tu także są 17-calowe felgi aluminiowe polakierowane na czarno z powierzchniami zewnętrznymi o diamentowym szlifie. We wnętrzu jest skórzana sportowa kierownica wielofunkcyjna z łopatkami, a kierowca ma możliwość wyboru profilu jazdy oraz sportowe fotele R-Line.
- Wersje GTI i GTE standardowo mają wybierak biegów z aluminiowym obramowaniem, oświetlenie wnętrza z 30 kolorami, trzystrefową klimatyzację oraz system inforozrywki o przekątnej 12,9 cala. Golf GTI może być dodatkowo wyposażony w opcjonalne elementy wewnętrzne z prawdziwego włókna węglowego.
- Przeczytaj także: Przetestowałem 7 ładowarek do akumulatorów w cenie od 100 do 500 zł. Która najlepsza?
Volkswagen Golf 8 po liftingu — podsumowanie
Nowy Volkswagen Golf otrzymał więcej zmian pod maską niż na zewnątrz. Niewielkie, ale znaczące dla użytkownika modyfikacje to w większości efekt narzekań klientów na wersje sprzed faceliftingu. Mogą one zupełnie zmienić odbiór auta. Istotny jest również fakt zwiększenia mocy ładowania hybryd i imponujący zasięg na prądzie. Jeśli rzeczywiście uda się osiągnąć 100 km na jednym ładowaniu, to może się okazać, że Golf plug-in będzie na co dzień samochodem elektrycznym. Cieszy też rozbudowana gama silników i fakt, że pozostały jednostki wysokoprężne.
Volkswagen Golf 8.5 ma trafić do salonów w lipcu 2024 r.