W lipcu 2023 r. GDDKiA oddała do użytku pierwszy fragment S11 w woj. opolskim. Kierowcy korzystają już z blisko 25-kilometrowej dwujezdniowej obwodnicy Olesna. Teraz w przygotowaniu jest kolejny, 46-kilometrowy odcinek drogi S11 przebiegający w większości przez woj. opolskie (ok. 31 km). Nowa trasa połączy Olesno z Kępnem. Dzięki wizualizacji wiemy, jakie węzły powstaną na trasie.

Nowy odcinek S11 będzie kosztować prawie 2 mld zł

GDDKiA podzieliła inwestycję na trzy krótsze fragmenty:

  • koniec obwodnicy Kępna – Siemianice (12,5 km), 
  • Siemianice – Gotartów (22,7 km), 
  • Gotartów – początek obwodnicy Olesna (10,5 km).

Najwięcej firm – bo aż dziewięć – zgłosiło się do zaprojektowania i wybudowania pierwszego z wymienionych odcinków S11. Oferty wahały się od 375,7 mln do 572,9 mln zł. GDDKiA tymczasem może na niego wydać 500,8 mln zł. Budżet na fragment S11 prowadzący z Siemianic do Gotartowa wynosi 795,4 mln zł, a w przetargu bierze udział osiem firm (oferty od 523,2 mln do 976,7 mln zł). Ostatnim odcinkiem też zainteresowało się ośmiu wykonawców (oferty od 389,6 mln do 664,9 mln zł), a GDDKiA chciałaby zamknąć się w 567,6 mln zł.

S11 w woj. opolskim. Kiedy ruszy budowa?

Obecnie komisja przetargowa analizuje złożone oferty. Ocenia przede wszystkim cenę (60 proc.), ale pod uwagę bierze też przedłużenie gwarancji na ekrany akustyczne i mosty (40 proc.). Wykonawcy przebiegającego przez trzy województwa (wielkopolskie, łódzkie i opolskie) odcinka S11 mają zostać wyłonieni do końca marca 2024 r.

Brakujący fragment trasy S11 w woj. opolskim Foto: GDDKiA
Brakujący fragment trasy S11 w woj. opolskim

Ich pierwszym zadaniem będzie przygotowanie w ciągu 10 miesięcy dokumentacji projektowej. Później będą mieli nieco ponad pół roku na uzyskanie ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej). Jeśli na tych etapach nie wystąpią żadne problemy, budowa S11 ruszy w pierwszych miesiącach 2025 r. i będzie trwać do końca 2027 r.

Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 150 km drogi S11. Do 2030 r. trasa ma mieć już ponad 580 km długości, a licząc ze wspólnym przebiegiem z S6 od Kołobrzegu do Koszalina – aż 620 km.