• Droga ekspresowa S11 ułatwi podróże na Pomorzu i stworzy wygodne połączenie z Górnym Śląskiem
  • Trasa połączy cztery województwa i będzie miała ponad 580 km długości
  • Obecnie użytkowanych jest ok. 150 km trasy, reszta odcinków jest na etapie realizacji lub w trakcie przygotowań

Wszystkie odcinki powstającej drogi ekspresowej S11 łącznie będą miały ponad 580 km długości. Gdy dodamy do tego ok. 35,5 km wspólnego przebiegu z drogą S6, długość trasy rośnie do niemal 620 km. Ale na możliwość pokonania całej drogi S11 przyjdzie nam jeszcze poczekać. Docelowy układ ma powstać do 2030 r.

Droga S11: w nieco ponad pięć godzin ze Śląska nad morze

Wliczając wspólny przebieg dróg S11 i S6 obecnie w użytku jest ponad 150 km trasy, na którą składają się fragmenty od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnica Szczecinka, części w okolicy Poznania oraz obwodnice Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i Olesna.

Droga ekspresowa S11 - stan na grudzień 2023 r. Foto: GDDKiA
Droga ekspresowa S11 - stan na grudzień 2023 r.

Pozostałe odcinki, w zależności od etapu, są już na etapie realizacji lub przygotowań. Gdy droga S11 będzie gotowa już w całości, przejazd z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie autem osobowym nieco ponad pięć godzin.

Droga S11: budowa na Pomorzu

Wspomniany już 35,5-kilometrowy wspólny odcinek dla S11 i S6, od Kołobrzegu do Koszalina, wraz z fragmentem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód użytkowany jest już od 2019 r. Także w 2019 r. do ruchu oddana została obwodnica Szczecinka o długości 12 km.

Droga ekspresowa S11 - stan realizacji — grudzień 2023 r. Foto: GDDKiA
Droga ekspresowa S11 - stan realizacji — grudzień 2023 r.

W 2023 r., pod koniec września, drogowcy udostępnili kierowcom trasę z Koszalina do Bobolic. Do domknięcia drogi S11 na Pomorzu Zachodnim brakuje fragmentu o długości 24,4 km między Bobolicami a Szczecinkiem. Umowa z wykonawcą tego odcinka została podpisana 30 sierpnia br., a budowa powinna zakończyć się w 2026 r.

Droga S11: budowa w woj. wielkopolskim

Planowana droga ekspresowa S11 w woj. wielkopolskim będzie miała ok. 280 km długości, a jej budowa od granicy woj. zachodniopomorskiego do woj. opolskiego podzielona jest na siedem odcinków:

  • Szczecinek – Piła o długości ok. 59 km,
  • Piła – Ujście o długości ok. 20 km,
  • Ujście – Oborniki o długości ok. 43 km,
  • Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik o długości ok. 22 km,
  • Kórnik – Jarocin o długości ok. 43 km,
  • Jarocin – Ostrów Wielkopolski o długości ok. 57 km,
  • Ostrów Wielkopolski – Kępno o długości ok. 30 km.

W przypadku odcinków Szczecinek – Piła oraz Oborniki – Poznań drogowcy uzyskali już decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), dla fragmentów Piła – Ujście, Ujście – Oborniki, Kórnik – Jarocin oraz Jarocin – Ostrów Wielkopolski toczą się postępowania o ich wydanie, a dla części Ostrów Wielkopolski – Kępno rozpatrywane są odwołania od DŚU.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podaje, że już 13 grudnia br. minie termin składania ofert w przetargu na zaprojektowanie i budowę S11 Oborniki — Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Niedawno drogowcy poznali oferty w przetargu na dobudowę drugiej jezdni na obwodnicy Kępna., pomiędzy węzłami Kępno Wschód i Baranów, a w przyszłym roku ruszy postępowanie przetargowe dla odcinka S11 Ostrów Wielkopolski — Kępno.

Droga S11: budowa w woj. opolskim

Od lipca br. kierowcy mogą już korzystać z dwujezdniowej obwodnicy Olesna. Jej długość wynosi niemal 25 km. Na każdej z jezdni wyznaczono po dwa pasy ruchu. To pierwszy odcinek S11 w woj. opolskim.

Pod koniec lipca br. otwarto oferty na realizację reszty drogi S11 w woj. opolskim. Wykonawcy wybudują trzy odcinki o łącznej długości ok. 46 km. Te fragmenty będą prowadziły od obwodnicy Kępna do obwodnicy Olesna.

Droga S11: budowa w woj. śląskim

W czerwcu br. drogowcy złożyli wniosek o DŚU dla niemal 30 km drogi S11 od granicy woj. opolskiego i śląskiego do granicy powiatu lublinieckiego i tarnogórskiego. Natomiast we wrześniu br. złożono wniosek o DŚU dla ponad 31-kilometrowego fragmentu, stanowiącego obwodnicę Tarnowskich Gór.

"W ramach procedowania DŚU zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji" — wyjaśnia GDDKiA i dodaje: "Należy przy tym pamiętać, że ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie nie wyklucza się konieczności uzyskania dodatkowej lub nowej decyzji DŚU. To z uwagi na zmianę rozwiązań projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ".