Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Klasyki

Klasyki

Citroen XM V6.24 - awangardowy i kapryśny
Youngtimer

Citroen XM V6.24 - awangardowy i kapryśny

Lotus Omega - oplowski wilk w owczej skórze
Youngtimer

Lotus Omega - oplowski wilk w owczej skórze

Polonez 2000 - wreszcie jeździł normalnie
Youngtimer

Polonez 2000 - wreszcie jeździł normalnie

Za słabe silniki w stosunku do masy auta były problemem Polonezów od początku ich produkcji. Dużo lepiej samochód spisywał się ze 112-konnym, 2-litrowym motorem Fiata.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Mitsubishi 3000GT - siła turbo
Youngtimer

Mitsubishi 3000GT - siła turbo

Mitsubishi 3000GT było w swoich czasach bardzo zaawansowane technicznie, jednak klienci i tak woleli kupować konkurentów. Dziś to auto wciąż pozostaje niedoceniane.

Czy znasz polskie prototypy rodem z PRL-u [QUIZ]
Youngtimer

Czy znasz polskie prototypy rodem z PRL-u [QUIZ]

Sprawdź swoją wiedzę na temat samochodów z epoki PRL-u. Weź udział w quizie!

Skoda 100 - klasyk, który zmienił historię
Oldtimer

Skoda 100 - klasyk, który zmienił historię

Cokolwiek by powiedzieć o tym pojeździe – z dzisiejszego punktu widzenia zaprojektowanym w sposób pozostawiający wiele do życzenia – w Czechosłowacji był on tym, czym u nas Maluch. Skoda 100 zmotoryzowała kraj.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Samochód na 30 lat? Dlaczego zrezygnowano z projektu długowiecznego auta?
Klasyki

Samochód na 30 lat? Dlaczego zrezygnowano z projektu długowiecznego auta?

Przeświadczenie o kończących się surowcach, droga ropa naftowa i pytania dotyczące recyklingu – to wszystko sprawiło, że w latach 70. XX w. zaczęto się zastanawiać, co dalej z samochodami. Wtedy też pojawiły się pomysły budowy trwalszych aut.

Pojechałem 86-letnim Mercedesem na zlot w Licheniu i Koninie. Chętnych było więcej niż miejsc
Oldtimer

Pojechałem 86-letnim Mercedesem na zlot w Licheniu i Koninie. Chętnych było więcej niż miejsc

Wziąć udział w zlocie zabytkowych Mercedesów to wielka frajda dla każdego miłośnika motoryzacji. W tym roku mogłem poprowadzić – jako uczestnik – Mercedesa 230 z 1937 r., a więc 86-letniego. Auto kompletnie odrestaurowane wygląda jak nowe.

Syrena - ta prowizoryczna konstrukcja przetrwała dziesiątki lat
Oldtimer

Syrena - ta prowizoryczna konstrukcja przetrwała dziesiątki lat

W konstrukcji Syreny jak w lustrze odbijał się stan powojennej polskiej gospodarki. Ale auto powstało i odegrało ważną rolę w naszej historii. Dziś to klasyk ceniony przez entuzjastów motoryzacji czasów PRL. Egzemplarze w dobrym stanie są już bardzo drogie.

Cała prawda o zużyciu paliwa — sprawdzamy, ile tak naprawdę palą klasyki
Oldtimer

Cała prawda o zużyciu paliwa — sprawdzamy, ile tak naprawdę palą klasyki

Czy 30 lat temu diesle też były tak oszczędne, jak dzisiaj? Czy da się zmieścić sportowym V8 w 15 l/100 km?

FSO Warszawa M-20: garbaty dar przyjaźni
Klasyki

FSO Warszawa M-20: garbaty dar przyjaźni

Listopad zawsze był dobrym miesiącem dla warszawskiej FSO. To właśnie jesienią z linii produkcyjnej zjechał pierwszy, licencyjny Polski Fiat 125p, a 16 lat wcześniej – 6 listopada 1951 r. – po zaledwie dwóch latach przygotowań rozpoczęła się historia Fabryki Samochodów Osobowych, gdy taśmę zakładu opuściło pierwsze auto w powojennej Polsce: Warszawa M-20.

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek
Youngtimer

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

O tych samochodach marzyli mieszkańcy krajów bloku wschodniego. Jak dziś wypadają w roli klasyków?

Włoskie przysmaki, czyli 4-miejscowe coupé dla wymagających
Oldtimer

Włoskie przysmaki, czyli 4-miejscowe coupé dla wymagających

W latach 70. czteromiejscowe sportowe pojazdy z 8— lub 12-cylindrowymi silnikami miały za zadanie zaspokoić apetyty najbardziej wybrednych klientów. A który z producentów miał najlepszy "przepis na auto"?

Volvo, które nie stało się Citroënem BX
Klasyki

Volvo, które nie stało się Citroënem BX

Zazwyczaj mówi się, że Volvo nie zaakceptowało studyjnej Tundry i Citroën zrobił z niej BX-a. Ale czy aby na pewno tak było? I co z tymi wspólnego ma koncepcyjny pojazd Mazdy?

Opel Ascona C, czyli zapomniany bestseller
Youngtimer

Opel Ascona C, czyli zapomniany bestseller

Początkujący fani klasyków często myślą o kupnie BMW serii 3, Mercedesa 190, VW Passata czy Forda Sierry. Ale Opla Ascony? To auto niesłusznie pozostaje w cieniu youngtimerowej sceny.

Mercedes 600 Pullman - klasyk z najwyższej półki
Oldtimer

Mercedes 600 Pullman - klasyk z najwyższej półki

W 1963 roku Mercedes za sprawą modelu 600 doprowadził technikę do przesady. Ogromna limuzyna miała na pokładzie wszystko, co wówczas było najlepsze i najdroższe. Pojawiły się też nietypowe rozwiązania.

Audi 80 B3: rdza nie była mu straszna
Youngtimer

Audi 80 B3: rdza nie była mu straszna

Są samochody, które szturmem zdobywają serce. Inne bierze się przede wszystkim rozumem. Jednym z nich jest Audi 80. Jest tak rozsądne i wierne, że prawie je pokochasz.

Sonda Lambda - czy znasz jej historię?
Youngtimer

Sonda Lambda - czy znasz jej historię?

Młody inżynier Stephen Wallman otrzymał od Volvo bardzo trudne zadanie: jak najefektywniej oczyścić spaliny benzynowego silnika. Jego sonda lambda była początkiem myślenia o ochronie środowiska.

Ford Escort RS Turbo - dzika radość z jazdy!
Youngtimer

Ford Escort RS Turbo - dzika radość z jazdy!

Szukacie uniwersalnego sportowego auta? To szukajcie spokojnie dalej! Ale jeśli przyjdzie wam ochota na nieokrzesany samochód, który ze swoim kierowcą się nie patyczkuje, Escort RS Turbo jest właśnie dla was!

Odkryj nieznane oblicze Volkswagena Garbusa
Oldtimer

Odkryj nieznane oblicze Volkswagena Garbusa

Wszystkie widoczne na tym zdjęcia auta to tak naprawdę Garbusy. Oczywiście, na pierwszy rzut oka tego nie widać, bo nadwozia tych samochodów pochodzą od różnych firm karosujących. W naszym tekście przedstawiamy ich historie i opisujemy, jakie różnice w prowadzeniu wykazują prezentowane pojazdy.

Fiat 124 Spider - im młodszy, tym lepszy
Youngtimer

Fiat 124 Spider - im młodszy, tym lepszy

Przez długi okres swojej produkcji Fiat 124 Spider może nie zyskiwał na urodzie, ale za to znacząco poprawiała się jakość zabezpieczenia antykorozyjnego.

Morgan Threewheeler - trzy koła są tylko dla twardzieli!
Oldtimer

Morgan Threewheeler - trzy koła są tylko dla twardzieli!

Morgan Threewheeler to nie jest pojazd dla mięczaków. Kiedyś był w posiadaniu wielu pilotów, jeden egzemplarz miał też Stirling Moss.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.