Auto Świat Klasyki FSO Warszawa M-20: garbaty dar przyjaźni

FSO Warszawa M-20: garbaty dar przyjaźni

Listopad zawsze był dobrym miesiącem dla warszawskiej FSO. To właśnie jesienią z linii produkcyjnej zjechał pierwszy, licencyjny Polski Fiat 125p, a 16 lat wcześniej – 6 listopada 1951 r. – po zaledwie dwóch latach przygotowań rozpoczęła się historia Fabryki Samochodów Osobowych, gdy taśmę zakładu opuściło pierwsze auto w powojennej Polsce: Warszawa M-20.

FSO Warszawa M-20: garbaty dar przyjaźniŻródło: Auto Świat

Początkowo, w lipcu 1948 roku wszystko było już dogadane z Włochami, z którymi robiliśmy samochodowe interesy przed wojną. W warszawskiej fabryce miał być wytwarzany licencyjny Fiat 1100 (znany też jako 508C). Zaczęto nawet budowę zakładu na prawobrzeżnej części Warszawy, na Żeraniu. Niestety, dotychczasowe ustalenia i podpisane umowy pokrzyżował Stalin, któremu niezbyt podobało się, że Polacy robią interesy z państwem pozostającym w strefie wpływów USA. Wtedy właśnie padła propozycja nie do odrzucenia, żeby przekazać Polsce za darmo licencję wraz z dokumentacją techniczną na wytwarzanie Pobiedy.

Powiązane tematy:WarszawaFSO