Wspomniany już wcześniej luz zaworowy jest konieczny do prawidłowej pracy jednostki napędowej. Dzieje się tak dlatego, że materiały, z których są wykonane poszczególne elementy konstrukcji silnika, cechują się rozszerzalnością cieplną. Każda część ulega też zużyciu. Dlatego właśnie w silniku potrzebna jest dodatkowa przestrzeń. Dzięki niej zawory mogą się dokładnie zamykać, co ma wpływ na ich właściwe chłodzenie. To bardzo ważne, ponieważ te elementy są najbardziej narażonymi na działanie wysokiej temperatury elementami budowy silnika.

Jeśli jednak przestrzeń ta będzie zbyt duża lub zbyt mała, może dojść do zmniejszenia trwałości jednostki napędowej oraz zaburzenia trybu jej pracy. Regulacja zaworów należy zatem do ważnych działań zapobiegających powstawaniu usterek. Nie możemy zaniedbywać tego obowiązku, zwłaszcza jeśli zauważymy symptomy świadczące o braku lub nadmiarze luzu zaworowego.

Jak rozpoznać, że regulacja zaworów jest potrzebna?

Nieprawidłowa wartość luzu zaworowego wywołuje określone symptomy. Możemy po nich rozpoznać, kiedy przestrzeń w silniku jest zbyt duża, a kiedy niewystarczająca. Nadmiar luzu sprawia, że poszczególne elementy konstrukcji za szybko się zużywają. Dotyczy to nie tylko samych zaworów, ale też innych części, takich jak krzywki wałka rozrządu i dźwigienki. Rozpoznamy go po charakterystycznym, metalicznym hałasie wydobywającym się z silnika. Regulacja zaworów musi wówczas polegać na ich dokręceniu.

Natomiast gdy luz zaworowy jest zbyt mały lub w ogóle nie występuje, dochodzi do niepełnego zamykania zaworu. To z kolei powoduje spadek ciśnienia w komorze spalania. Jeśli zawory nie stykają się z odpowiednimi gniazdami, nie mogą się też ochłodzić, wskutek czego wzrasta ich temperatura. Taka sytuacja prowadzi do uszkodzenia tych elementów poprzez wypalenie grzybka zaworu. Pojawiają się wówczas problemy z uruchomieniem ciepłego silnika i nieregularna praca jednostki napędowej na biegu jałowym.

Ile kosztuje regulacja zaworów i jak przebiega ten proces?

Współcześnie produkowane samochody mają silniki, w których luzy zaworowe są ustawiane przez popychacze hydrauliczne, jednak nadal możemy spotkać modele, w których regulacja zaworów odbywa się w sposób tradycyjny. Dotyczy to niektórych jednostek czterosuwowych (szczególnie w markach takich jak Honda, Nissan, Toyota i Ford) oraz większości jednostek dwusuwowych (z wyjątkiem Opla i Volkswagena). Na szczęście regulacja zaworów nie jest skomplikowanym procesem i można zrobić to na własną rękę. Potrzebujemy:

  • kompletu kluczy nasadowych;
  • śrubokrętu;
  • szczelinomierza.

Czynność tę wykonujemy zawsze, kiedy silnik jest zimny. Na początku zdejmujemy pokrywę zaworów. Potem możemy przystąpić do ustawiania odpowiednich luzów, używając kluczy i śrubokrętu. W książeczce serwisowej sprawdzamy, jaką wartość powinny wskazywać poszczególne zawory. Luzy mierzymy szczelinomierzem. Wykonując tę czynność samodzielnie, możemy sporo zaoszczędzić. Koszt takiej usługi w serwisie wynosi bowiem kilkaset złotych.

Jak często regulacja zaworów powinna być wykonywana?

Aby jak najlepiej zadbać o nasz samochód, powinniśmy wiedzieć, co ile regulacja zaworów powinna być przeprowadzana. Zależy to oczywiście od modelu pojazdu. Taka informacja musi znajdować się w książeczce serwisowej naszego auta. W niektórych przypadkach regulację należy wykonywać bardzo często, czyli przy każdym przeglądzie stanu technicznego. Wiąże się to, co roku ze sporym wydatkiem, dlatego warto nauczyć się ustawiać zawory samodzielnie i nie musieć ponosić dodatkowych kosztów z tym związanych.

W innych modelach samochodów regulacja zaworów może być wykonywana o wiele rzadziej. Przeprowadza się ją bowiem przy wymianie paska rozrządu. Musimy zatem skonsultować częstotliwość ustawiania luzów z mechanikiem, który podpowie nam, jaką odległość możemy przejechać na danym pasku. Rozrzut między wartościami jest bowiem ogromny i może wynosić równie dobrze 10, jak i 100 tysięcy kilometrów. Dodatkowo w silnikach napędzanych gazem taką regulację trzeba wykonywać nawet dwukrotnie częściej.

Co daje regulacja zaworów?

Wiemy już, że odpowiedni luz zaworowy zapewnia prawidłową pracę silnika. Powinniśmy więc stosować się do zaleceń producenta samochodu i w odpowiednim terminie przeprowadzać zabieg, jakim jest regulacja zaworów. Objawy zaniedbania tego obowiązku zauważymy bardzo szybko, jednak nie warto na nie czekać i ryzykować, że jednostka napędowa zostanie uszkodzona.