Do tej pory zużycie paliwa w klasycznych pojazdach było raczej tematem porajdowych spotkań przy grillu i piwie. Jednak niedługo sprawa może stać się o wiele poważniejsza ze względu na... politykę. Na razie dotyczy to głównie naszych zachodnich sąsiadów, którzy coraz ostrzej dyskutują o zakazach wjazdu do centrów miast dla samochodów niespełniających najnowszych norm spalin, ale niewykluczone, że także na polskim podwórku trzeba będzie już wkrótce udowadniać, że to nie klasyczne samochody są powodem zimowego smogu w miastach.
Oczywiście, w pierwszej kolejności trzeba będzie przypominać, że zimą większość old— i youngtimerów stoi w garażach, ale pewnie przyda się też argument, że te jeżdżące auta wcale nie zużywają dużo paliwa. Bo oprócz tego, jaka jest jakość spalin wylatujących z rury wydechowej, ważne jest także to, jaka jest ich ilość.
A żeby o tym mówić, trzeba wiedzieć, ile dokładnie paliwa zużywają nasze samochody w realnych warunkach użytkowania. Obiegowe opinie, czasem bardzo krzywdzące, na nic się tu zdadzą. Czy rzeczywiście auta amerykańskie żłopią niewyobrażalne ilości benzyny, a Porsche 911 jest tak oszczędne?
Naszym próbom poddajemy klasyki wszelkiej maści: od weteranów z lat 40. aż po youngtimery z 90., z silnikami 4— i 2-suwowymi, diesle i benzyniaki, doładowane i wolnossące. Zdarzył się nawet samochód z wanklem pod maską. Nie ma też znaczenia liczba cylindrów – przetestowaliśmy auta z motorami zarówno 2-, jak i 12-cylindrowymi – ani pojemność silnika (od poniżej litra do 7 litrów). Jedno natomiast pozostaje zawsze bez zmian: procedura testu i trasa, którą muszą pokonać sprawdzane samochody. Z tym odcinkiem będzie ich już 90. Wyniki bywały czasem zaskakujące!
Wyniki testu spalania w old— i youngtimerach
Miejsce | Spalanie | Model |
1. | 3,9 l/100 km | Volkswagen Golf I Diesel |
2. | 4,6 l/100 km | Borgward Hansa 1800 D |
3. | 4,8 l/100 km | Fiat Nuova 500 |
4. | 5,3 l/100 km | Trabant 601 S de Luxe |
5. | 5,3 l/100 km | Škoda 120 L |
6. | 5,3 l/100 km | Renault 4 GTL |
7. | 5,4 l/100 km | Neckar Jagst 770 |
8. | 5,8 l/100 km | Fiat Panda 45 |
9. | 5,8 l/100 km | Lloyd Arabella |
10. | 5,8 l/100 km | Renault Dauphine |
11. | 6,0 l/100 km | VW 1200 Bj. 1975 |
12. | 6,2 l/100 km | VW Scirocco GLi |
13. | 6,3 l/100 km | Toyota Corolla Kombi |
14. | 6,3 l/100 km | Mercedes 180 D Ponton |
15. | 6,3 l/100 km | Mercedes 250 D (W124) |
16. | 6,4 l/100 km | Honda Civic 1.6 VTi |
17. | 6,4 l/100 km | BMW 700 LS |
18. | 6,4 l/100 km | DKW F102 |
19. | 6,5 l/100 km | Mini 35 |
20. | 6,5 l/100 km | Opel Rekord Cabrio |
21. | 6,7 l/100 km | Mercedes 200 D (W123) |
22. | 6,7 l/100 km | Audi 100 Coupé S |
23. | 6,7 l/100 km | Mercedes 190 (W201) |
24. | 6,8 l/100 km | Mitsubishi Sapporo |
25. | 7,0 l/100 km | VW 1200 Export |
26. | 7,0 l/100 km | Morris Minor Cabriolet |
27. | 7,0 l/100 km | VW Golf GLi Cabriolet |
28. | 7,4 l/100 km | Talbot Matra Rancho |
29. | 7,9 l/100 km | BMW 325e Baur TC |
30. | 7,9 l/100 km | Mitsubishi Galant 2000 GLX |
31. | 8,0 l/100 km | Saab 900 S Cabrio |
32. | 8,0 l/100 km | VW Golf 1.1 |
33. | 8,1 l/100 km | Saab 99 |
34. | 8,2 l/100 km | MGB GT |
35. | 8,3 l/100 km | Volvo 122 S |
36. | 8,4 l/100 km | Mercedes 230 TE (S123) |
37. | 8,4 l/100 km | Volvo 142 |
38. | 8,6 l/100 km | Porsche 911 Carrera 3.2 |
39. | 8,7 l/100 km | Porsche 356 Cabrio |
40. | 8,8 l/100 km | Mercedes 230 TE (S124) |
41. | 8,8 l/100 km | Citroën DS 20 |
42. | 8,8 l/100 km | VW Garbus 1303 |
43. | 8,8 l/100 km | Mercedes 300 SE (W126) |
44. | 8,9 l/100 km | VW T1 Samba |
45. | 8,9 l/100 km | Lancia Flavia Sport Zagato |
46. | 9,1 l/100 km | Opel Rekord B 1500 |
47. | 9,1 l/100 km | Mercedes 300 SL (R107) |
48. | 9,2 l/100 km | Mercedes 500 SL (R129) |
49. | 9,3 l/100 km | Borgward Isabella TS |
50. | 9,4 l/100 km | Audi 100 Avant 5E |
51. | 9,4 l/100 km | Audi Coupé S2 quattro |
52. | 9,7 l/100 km | Volvo 780 2.8 |
53. | 9,8 l/100 km | Opel Kapitän P-LV 2.6 |
54. | 9,8 l/100 km | Triumph TR4 |
55. | 9,9 l/100 km | Opel Admiral 2.8 S |
56. | 9,9 l/100 km | Opel Commodore 2.5 |
57. | 9,9 l/100 km | Porsche 944 Turbo |
58. | 9,9 l/100 km | Triumph TR6 PI |
59. | 10,3 l/100 km | Lancia Gamma Coupé |
60. | 10,3 l/100 km | VW T3 Dehler 2+2 |
61. | 10,6 l/100 km | BMW 2800 CS |
62. | 10,8 l/100 km | BMW M5 (E28) |
63. | 10,9 l/100 km | Opel Monza 3.0 E |
64. | 11,0 l/100 km | Lexus LS 400 |
65. | 11,0 l/100 km | VW LT31 D Karmann Wide |
66. | 11,0 l/100 km | Alfa Romeo Montreal |
67. | 11,0 l/100 km | NSU Ro 80 |
68. | 11,0 l/100 km | Volvo 264 GL Injection |
69. | 11,1 l/100 km | Datsun 280 ZX |
70. | 11,5 l/100 km | Mercedes 280 S (W108) |
71. | 11,9 l/100 km | Porsche 911 S |
72. | 11,9 l/100 km | Fiat 130 Coupé |
73. | 12,6 l/100 km | Lancia Gamma 2500 Berlina |
74. | 12,7 l/100 km | BMW 3.0 Si |
75. | 12,7 l/100 km | Cadillac Brougham |
76. | 13,4 l/100 km | Mercedes 280 SE (W108) |
77. | 13,5 l/100 km | Range Rover 3.9 |
78. | 14,4 l/100 km | Studebaker Commander Wagonaire |
79. | 14,5 l/100 km | Jaguar XJ6 4.2 Serie II |
80. | 14,8 l/100 km | Porsche 928 |
81. | 14,9 l/100 km | Chevrolet Corvette C3 |
82. | 15,0 l/100 km | Ferrari 412 |
83. | 15,8 l/100 km | Mercedes 450 SEL 6.9 |
84. | 16,6 l/100 km | Ford LTD Station |
85. | 16,9 l/100 km | Daimler Double-Six Serie III |
86. | 16,9 l/100 km | Chrysler Royal Business Coupé |
87. | 17,3 l/100 km | Chrysler New Yorker Brougham |
88. | 17,3 l/100 km | Lincoln Continental Mk III |
89. | 18,2 l/100 km | Rolls-Royce Silver Cloud III |
90. | 23,5 l/100 km | Oldsmobile 98 Convertible |
Podsumowanie
Niestety, nie dysponujemy danymi dla Polski, ale w Niemczech oldtimery z historycznymi tablicami to zaledwie jeden procent wszystkich aut osobowych. Przeciętny roczny przebieg: 2600 km. Przy takim trybie użytkowania i wynikach spalania auta te nie mogą stwarzać znaczącego obciążenia dla środowiska. I trzeba to powtarzać, gdy tylko nadarzy się ku temu okazja!