Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Audi Coupe

Audi Coupe

Audi Coupe

Audi Coupé to sportowy samochód osobowy produkowany przez niemiecki koncern. Auto pojawiło się po raz pierwszy w 1980 roku i z perspektywy czasu, za sprawą niektórych wersji stało się legendą w świecie motoryzacji. Audi Coupé tak naprawdę było niczym innym, jak wersją nadwoziową popularnej 80-ki. Jednak o wiele bardziej pożądanym (i właśnie ze statusem legendy) był model Quattro, który oprócz silników miał nieco zmodyfikowane nadwozie.

Coupé miało bardzo ładną i modną jak na tamte czasy, kanciastą stylistykę. W wersji GT, auto mogło mieć mocniejsze silniki, a oprócz tego dodano mu kilka sportowych akcentów, jak spojler czy sportowe fotele. W 1984 roku miał miejsce facelifting. Coupé otrzymało nieco zmienione wnętrze, inne reflektory, nowy zderzak i grill oraz osłony progów, a na tylnej klapie wylądował spojler znany z modelu Quattro.

Dzięki tym modyfikacjom, auto mogło pochwalić się bardzo korzystnym współczynnikiem oporu powietrza Cx=0,36. Dodatkowo nazewnictwo zostało ujednolicone i od tej pory, wszystkie Coupé z przednim napędem wychodziły z dopiskiem GT.

Do napędu posłużyły silniki 4- i 5-cylindrowe. Pierwsze z nich miały pojemność 1,6 i 1,8 litra i moc kolejno 75 lub 75, 90 oraz 110 KM. Jednostki o większej ilości cylindrów miały pojemność 1.9, 2, 2.1 oraz 2.2 litra (silnik 2.3 dostępny był tylko w USA, lecz rozwijał taką samą moc co 2.2, natomiast 2.1 na początku w tymże kraju dysponował mocą 100 KM), których moc w zależności od roku produkcji i obecności katalizatora wahały się od 115 do 136 KM. Do wyboru była 5-biegowa skrzynia manualna oraz 3-stopniowy automat.

W tym samym roku co miał miejsce facelifting, zadebiutował także napęd quattro w Coupé. Auto wyposażone w stały napęd na 4 koła miało dodatkowo blokadę mechanizmu różnicowego.

W 1988 roku na rynku pojawiła się II generacja Audi Coupé. Auto bazowało na nowszym modelu 80-ki – B3, jednak tym razem różnice były na tyle znaczne iż auto było samodzielną konstrukcją. Największe zmiany (rzecz jasna) zaszły w tylnej części, gdzie m.in. zastosowano inaczej montowaną i otwieraną klapę bagażnika, a wysoki próg kufra bardzo utrudniał załadowanie bagaży. W standardowej wersji jego pojemność wynosiła 320 litrów, natomiast gdy zdecydowano się na napęd quattro, liczba ta malała do 255.

Oprócz tego można zauważyć pewne zmiany w przedniej części (inny zderzak ze zintegrowanymi kierunkowskazami i halogenami). Pod maską montowano ponownie tylko silniki benzynowe. Najmniejszy miał pojemność 1,8 litra i generował 112 KM. Większa, 2-litrowa jednostka generowała 113 KM, a silnik o 5 cylindrach, 20 zaworach i tej samej pojemności – 160 KM. Większe jednostki – 2.2 i 2.3 rozwijały kolejno 136 oraz 136 (10V) lub 170 (20V) KM.

W zależności od wersji silnikowej, obok napędu na 4 koła dostępny był także stały napęd na 4 koła quattro, a do wyboru była 5-biegowa przekładnia manualna oraz 4-stopniowy automat. Na bazie Audi Coupé, w 1990 roku powstała jego sportowa odmiana S2.

Z kolei rok później przeprowadzono facelifting, choć uważa się iż z powodu produkcji nowej generacji 80-ki (B4), również i Coupé należy się kolejna, 3. już, generacja. Auto co prawda niewiele się zmieniło, choć wprawione oko wyłapie stylistykę topowej S2-ki w zwykłym Coupe. Więcej zmian natomiast kryje się pod muskularnie wyglądającym nadwoziem. Oprócz nowych hamulców i nieco innego zawieszenia, zmieniono konstrukcję podłogi w tylnej części pojazdu, co ogólnie wzmocniło sztywność auta, a oprócz tego umożliwiło zmianę położenia baku paliwa.

Oprócz tego z oferty zniknął 1,8- oraz 2,2-litrowy silnik. W ofercie była za to jednostka 2.0E (R4) generująca 115 lub w wersji 16-zaworowej – 140 KM oraz 2.3E o mocy 133 KM. Nowością były silniki V6 o pojemności 2.6 oraz 2.8 litra. Rozwijały one kolejno 150 oraz 174 KM. Standardowo napęd przekazywany był na przednie koła, ale silniki 2.3, 2.6 oraz 2.8 dostępne były także ze stałym napędem quattro.

Produkcja Audi Coupé została zakończona w 1996 roku, a za jego następcę uważa się model A5, który zadebiutował w 2007 roku.

Audi Coupe - generacje

Audi Coupe I (1980&nbsp-&nbsp1987)

Audi Coupe I (1980 - 1987)

Audi Coupe II (1987&nbsp-&nbsp1991)

Audi Coupe II (1987 - 1991)

Audi Coupe III (1991&nbsp-&nbsp1996)

Audi Coupe III (1991 - 1996)

Audi Coupe - powiązane artykuły

Samochody, których osiągi nie nadążają za wyglądem. Wielkie rozczarowania

Samochody, których osiągi nie nadążają za wyglądem. Wielkie rozczarowania

Design tych aut zapowiada tony emocji, ale na tonę przypada w nich tak mało koni mechanicznych, że drugie wrażenie okazuje się znacznie gorsze niż pierwsze. No bo co powiedzieć o Ferrari, które ma mniej KM na tonę niż 125-konna wersja Toyoty Yaris...

Czy starsze auta faktycznie zużywały więcej paliwa? Sprawdziliśmy 90 aut

Czy starsze auta faktycznie zużywały więcej paliwa? Sprawdziliśmy 90 aut

Prospektowe dane są zawsze optymistyczne, ale papier przyjmie wszystko. Dlatego nadchodzi kolejna już godzina prawdy dla 10 aut. Które z nich okaże się mistrzem oszczędności?

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Jakie zużycie paliwa mają klasyczne samochody? Czy jest to znacząco więcej w porównaniu z nowoczesnymi modelami, a może wręcz przeciwnie – zadowalają się mniejszą ilością paliwa niż dzisiejsze cięższe i naszpikowane elektroniką pojazdy. Test zabytkowych modeli pokazuje, jakie jest ich rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech