Nowoczesne samochody mają coraz nowocześniejszą konstrukcję silników, które wykonywane są częściowo z metali lekkich. Także w budowie całych pojazdów zwiększa się udział lekkich materiałów. Mimo to masy samochodów wcale się nie zmniejszają, a można nawet przypuszczać, że jeszcze wzrosną.

Nie powinno to dziwić, gdy spojrzy się na coraz bogatsze wyposażenie seryjne (także małych aut), które obejmuje wiele elementów zwiększających komfort oraz bezpieczeństwo podróżowania. Zarówno zwycięzcy, jak i przegrani są wyłaniani w ramach jednej klasy, ale przedstawiamy też najlepszy i najgorszy samochód całego zestawienia.

Jak sprawdzamy masę własną? - Do ważenia samochodów testowych używamy wagi służącej do mierzenia nacisku jednostkowego. Maksymalny zakres pomiaru tego urządzenia to 1000 kg. Dzięki temu możemy sprawdzić nacisk każdego koła z osobna, nacisk na oś, całkowitą masę własną samochodu oraz rozdział masy przypadającej w procentach na przednią oraz tylną oś. Pomiary wykonujemy przy zbiorniku paliwa zatankowanym do pełna i bez kierowcy.

Wyniki tego zestawienia nie powinny być dla nikogo niespodzianką. Najlżejszym pojazdem okazał się przedstawiciel małych samochodów – Daihatsu Cuore, a najwięcej waży SUV Toyoty – Land Cruiser V8 z silnikiem wysokoprężnym, którego masa okazuje się ponad 3-krotnie wyższa od zwycięzcy tej części zestawienia pomiarów testowych. A co Wy sądzicie o wynikach naszego rankingu?