Auto Świat Klasyki Youngtimer Polonez i Fiat 125p - te auta miały wozić zagranicznych turystów

Polonez i Fiat 125p - te auta miały wozić zagranicznych turystów

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Przedłużane limuzyny kojarzone są zazwyczaj z międzypaństwowymi wizytami, prezydentami i koronowanymi głowami. Cel powstania dłuższych odmian Polskich Fiatów 125p i Polonezów był jednak zupełnie inny.

Polski Fiat 125p i FSO Polonez w wersji Long - przedłużane auta z FSO
Zobacz galerię (40)
Auto Świat
Polski Fiat 125p i FSO Polonez w wersji Long - przedłużane auta z FSO
  • Jamniki z FSO to efekt rozwoju PRL czasów Gierka
  • Pierwsze zamknięte Jamniki powstawały jeszcze na bazie pierwszej serii 125p. Nasz zdjęciowy egzemplarz to już typowy MR 
  • Pierwsze Polonezy miały na wlocie powietrza znaczek Polmo – w replice Jamnika z 1979 roku też nie mogło go zabraknąć
  • Prototypowe Polonezy były tylko dwa. Oba zostały zezłomowane
  • Polonezy Jamniki powstały w ośrodku badawczo-rozwojowym w Falenicy
  • Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Lata 70. dla zwykłego Kowalskiego nie były złym okresem – uzyskane przez Edwarda Gierka na zachodzie kredyty sprawiły, że Polska przeżywała największe gospodarcze przyspieszenie od zakończenia wojny. W kraju jak grzyby po deszczu zaczęły rosnąć nowe fabryki, w których niebawem ruszyła produkcja licencyjnych towarów. Oficjalnie władze utrzymywały, że dzięki eksportowi na zachód części wytworzonych dóbr (które dzięki niskim kosztom pracy będą miały konkurencyjne ceny) pożyczki spłacą się niemalże same, a produkcyjne nadwyżki pozostaną w kraju – pomysł wydawałoby się genialny.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki