Auto Świat Klasyki Oldtimer Kryptonim Goldfisch - czyli historia powstania 16-cylindrowych silników BMW

Kryptonim Goldfisch - czyli historia powstania 16-cylindrowych silników BMW

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Dwunastocylindrowe silniki to arystokracja wśród konstrukcji spalinowych. Jednak nad nimi są jeszcze bogowie – motory 16-cylindrowe. Poznajcie tajną historię powstania takiej jednostki w BMW.

Kryptonim Goldfisch - czyli historia powstania 16-cylindrowych silników BMW
Zobacz galerię (16)
Auto Bild Klassik / Auto Bild
Kryptonim Goldfisch - czyli historia powstania 16-cylindrowych silników BMW
  • Zarząd firmy dowiedział się o tym modelu dopiero wtedy, gdy prototyp już jeździł
  • Żeby ogromny silnik zmieścił się pod maską "siódemki", inżynierowie musieli przenieść cały układ chłodzenia do bagażnika
  • Wiosną 1988 r. "Goldfisch" po raz pierwszy trafił na hamownię. Rezultat: 408 KM

To były czasy zimnej wojny, zbrojenia na wyścigi dwóch zwaśnionych z sobą mocarstw: Mercedesa i BMW. U schyłku lat 80. XX wieku Bawarczycy pracowali nad tajną bronią, która nigdy nie została zastosowana, czyli nad 16-cylindrowym silnikiem.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard