REKLAMA
Auto Świat Klasyki Oto jedyne w Polsce Bugatti. Jest ozdobą każdego zlotu i konkursu elegancji

Oto jedyne w Polsce Bugatti. Jest ozdobą każdego zlotu i konkursu elegancji

Bugatti T40 z 1928 r. Macieja Pedy z Gostynia Wielkopolskiego to jedyny egzemplarz auta tej słynnej sportowej marki w Polsce. Jest częścią kolekcji prywatnego muzeum utworzonego przez Jana i Macieja Pedów. Często pojawia się na zlotach i konkursach elegancji – ostatnio podczas MotoClassic Wrocław na Zamku Topacz.

Bugatti T40 – jedyne w Polsce
Zobacz galerię (14)
Auto Świat / Roman Dębecki
Bugatti T40 – jedyne w Polsce

Panowie Jan (nieżyjący już ojciec) i Maciej (syn) Pedowie klasyczną motoryzacją zajmowali się od zawsze. Utworzyli w Gostyniu Wielkopolskim jedno z pierwszych w Polsce prywatnych muzeów motoryzacyjnych. Zgromadzili i odrestaurowali kilkadziesiąt modeli zabytkowych pojazdów, w tym amerykański REO z 1908 r. (a więc już 115-letnie) i 110-letnie Lorraine-Dietrich.

Bugatti T40 – jedyne w Polsce na Zamku Topacz
Bugatti T40 – jedyne w Polsce na Zamku TopaczŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Kilkanaście lat temu kolekcjonerom udało się zakupić Bugatti T40. Auto było „w paczkach", niekompletne i do bardzo poważnej rekonstrukcji. Odbudowa Bugatti T40 trwała 6 lat. Na szczęście właścicielom udało się zdobyć plany auta, pozostawało jeszcze zdobyć lub odtworzyć brakujące elementy.

Bugatti T40 z 1928 r. to konstrukcja samego Ettore Bugattiego. Wszystko w nim jest nietypowe, poczynając od silnika - tzw. ślepaka. To silnik bez głowicy. Motor Bugatti ma małą pojemność, zaledwie 1,5 litra, ale znaczną jak na owe czasy moc - 60 KM.

Silnik oprócz nietypowej konstrukcji ma też oryginalny kształt – przypomina bowiem metalowy prostopadłościan wielkości... dużego pudełka na buty lub małej walizki.

Odkryte wnętrze jest więcej niż skromne. Na desce rozdzielczej jest tylko kilka zegarów, dwa siedzenia – dla kierowcy i pilota – są malutkie i niewygodne, a zamiast przedniej szyby jest tylko maleńka owiewka.

Bugatti T40 z 1928 r. - jedyny egzemplarz w Polsce
Bugatti T40 z 1928 r. - jedyny egzemplarz w PolsceŻródło: Auto Świat

Bugatti T40 to nie jest luksusowe auto do podróżowania na długich trasach – nadaje się za to do szybkiej jazdy na torze i do wyścigów. Gdy Maciej Peda pokazuje jego możliwości podczas zlotów i konkursów elegancji, auto zawsze wzbudza wielkie zainteresowanie i podziw, a jego właściciel zbiera gratulacje za perfekcyjną odbudowę.

Bugatti T40 na Zamku Topacz
Bugatti T40 na Zamku TopaczŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Zdjęcia pochodzą z MotoClassic Wrocław na Zamku Topacz (26-27 sierpnia 2023 r.)

Powiązane tematy: