- Euro NCAP zapowiedziało Truck Safe, nowy program, który ma poprawić bezpieczeństwo ciężarówek
- Samochody ciężarowe stanowią zaledwie 3 proc. pojazdów na drogach Europy, ale są przyczyną niemal 15 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych w UE
- Kluczowe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, które bierze pod uwagę Euro NCAP, to m.in. inteligentne dostosowanie prędkości, autonomiczne hamowanie awaryjne, systemy wspomagania pasa ruchu oraz systemy kamer monitorujących
Ciężarówki są nieodłącznym elementem europejskiej gospodarki, Niestety, liczba ofiar śmiertelnych wypadków z udziałem tych pojazdów w Europie jest nieproporcjonalnie wysoka. Przyszły system oceny Euro NCAP ma iść dalej i szybciej niż obecne przepisy UE dotyczące bezpieczeństwa samochodów ciężarowych, a jednocześnie zachęcać do wprowadzania innowacji oraz równoważyć potrzeby różnych sektorów pojazdów użytkowych w całej Europie.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCiężarówki niebezpieczne ze względu na swoje rozmiary i masę
Jak powiedział dr Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP, Euro NCAP już wkrótce zrobi ogromny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa pojazdów ciężarowych. Ciężarówki biorące udział w wypadkach ze względu na swoje rozmiary i masę przeważnie oznaczają większe ryzyko ofiar śmiertelnych, w szczególności, gdy w zdarzeniu biorą udział również niechronieni uczestnicy ruchu, np. piesi, rowerzyści lub motocykliści. Dlatego też europejska organizacja zwraca uwagę na konieczność lepszego wyposażenia pojazdów ciężarowych w rozwiązania ratujące życie, zwłaszcza te związane z unikaniem kolizji, widocznością i aspektami ratownictwa po wypadku.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOgłoszone pod koniec kwietnia br. protokoły, które zostaną oficjalnie opublikowane w przyszłym miesiącu, udowadniają, że testy stworzone z myślą o samochodach osobowych można wykorzystać do opracowania wytycznych dotyczących projektowania przyszłych, bezpieczniejszych samochodów ciężarowych.
Testy Euro NCAP dla ciężarówek odtworzą rzeczywiste sytuacje
Matthew Avery, dyrektor ds. rozwoju strategii Euro NCAP stwierdził, że przyszła ocena Truck Safe będzie zachęcać do osiągania dobrych wyników w zakresie bezpieczeństwa zarówno w miastach, jak i na autostradach, a do tego przyczyni się do optymalizacji bezpieczeństwa operacyjnego i kosztów. Nowe wymogi regulacyjne zmusiły producentów do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa, ale celem Euro NCAP jest dążenie do najlepszych praktyk we wszystkich rodzajach bezpieczeństwa pojazdów, a nie tylko spełnianie minimalnych standardów.
- Przeczytaj także: Polskie drogi w 20 lat po wejściu do Unii Europejskiej. Możemy mówić o kolosalnej zmianie
Wypadki z równoczesnym udziałem samochodów ciężarowych i niechronionych użytkowników dróg obecnie powodują 25 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych w UE. Wypadki z udziałem samochodów ciężarowych znacząco różnią się w zależności od miejsca zdarzenia (miasto lub autostrada), a także współuczestnika kolizji (samochód osobowy lub niechroniony użytkownik drogi). Nowe testy będą odtwarzały rzeczywiste kolizje i zachęcały producentów do montowania rozwiązań pozwalających unikać kolizji, a także tych poprawiających widoczność z fotela kierowcy.
Wśród kluczowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa ocenianych przez Euro NCAP znajdują się: inteligentne dostosowanie prędkości (ISA, ang.: Intelligent Speed Adaptation), autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB, ang.: Autonomous Emergency Braking), autonomiczne hamowanie awaryjne w przypadku wykrycia niechronionego uczestnika ruchu (AEB VRU, ang.: AEB Vulnerable Road Users), systemy wspomagania pasa ruchu (LSS, ang.: Lane Support Systems), a także hamowanie awaryjne przy skręcaniu i zapobieganie ruszeniu oraz systemy kamer monitorujących (eMirrors).