- Łączna długość dróg szybkiego ruchu od wejścia Polski do UE wydłużyła się ponad siedmiokrotnie
- Budowa sieci autostrad i dróg ekspresowych pozwoliła wyprowadzić ruch tranzytowy z miast
- Nowe trasy dwujezdniowe w znacznym stopniu przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach
Jeszcze na przełomie XX i XXI wieku w Polsce dominowały jednojezdniowe drogi, które na dodatek często prowadziły przez centra miast i przecinały miejscowości. Większość dostępnych wtedy autostrad, m.in. A4 na Dolnym Śląsku i A6 w pobliżu Szczecina, zostały zapoczątkowane w czasach Rzeszy Niemieckiej. W efekcie łączna długość dwujezdniowych odcinków wynosiła zaledwie ok. 140 km. Do 1989 r. od podstaw powstało jedynie 127 km autostrad. Był to fragment A4 Katowice — Kraków z częścią obwodnicy Krakowa, A2 pomiędzy Wrześnią i Koninem oraz A1 Tuszyn — Piotrków Trybunalski.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
- Przeczytaj także: Gdy mechanik widzi kierowcę tankującego po odbiciu, podchodzi i wręcza swoją wizytówkę
Ponad 4 tys. km dróg w 20 lat
W momencie wejścia do Unii Europejskiej, czyli 1 maja 2004 r., w Polsce było niemal 720 km dróg szybkiego ruchu. W kolejnych latach nasz kraj stał się największym placem budowy dróg w całej Europie. Do dzisiaj sieć dróg szybkiego ruchu wydłużyła się ponad siedmiokrotnie i dzisiaj kierowcy mogą korzystać z 5117,1 km tego typu tras. Na tę długość składa się 1849,2 km autostrad (ok. 465 km odcinków koncesyjnych) oraz 3267,9 km dróg ekspresowych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) precyzuje, że z wykorzystaniem funduszy europejskich w Polsce zbudowano niemal 970 km autostrad i ponad 2930 km dróg ekspresowych. Oprócz tego przebudowano 1300 km dróg mocno zniszczonych dróg wywodzących się jeszcze z czasów PRL. Do tego dorobku trzeba również doliczyć obwodnice wielu miast i miasteczek.
Autostrady i drogi ekspresowe sposobem na poprawę bezpieczeństwa
Budowa autostrad i dróg ekspresowych, które przejęły ruch tranzytowy, pozwoliła wyprowadzić samochody z miast i ułatwiły przejazd przez duże aglomeracje, co widać m.in. na przykładzie Łodzi, Katowic, Lublina, Wrocławia, Częstochowy, Warszawy, czy też wielu innych mniejszych miast. Do tego szereg miejscowości można ominąć, korzystając z sukcesywnie budowanych obwodnic. W efekcie znacząco wzrósł komfort podróżowania, a przede wszystkim bezpieczeństwo użytkowników dróg.
- Przeczytaj także: Nawet 5 tys. zł za wjazd do lasu. Trwa ogólnopolska akcja "Majówka 24"
Wzrost bezpieczeństwa na polskich drogach jest bezsprzeczny. 20 lat temu na drogach krajowych doszło do blisko 11 tys. wypadków, w których zginęło 2170 osób, a 15 186 zostało rannych. Tymczasem jak wynika ze statystyk, w 2022 r. zdarzyły się 3642 wypadki, w których zginęło 650 osób i 4540 zostało rannych. To wszystko pomimo znaczącego wzrostu liczby samochodów, które dzięki naciskom ze strony organizacji typu Euro NCAP oraz zmianom w prawie także same w sobie stały się dużo bezpieczniejsze.
Docelowo w Polsce będziemy mieli niemal 8 tys. km dróg szybkiego ruchu
Wszystko wskazuje na to, że po kolejnej dekadzie, czyli już po 30 latach od wejścia do UE, długość dróg szybkiego ruchu w Polsce jeszcze wzrośnie. GDDKiA przypomina, że celem kolejnych realizowanych obecnie inwestycji, zarówno tych już będących w przetargach, jak i tych planowanych na następne lata, jest dopięcie zakładanej sieci autostrad i dróg ekspresowych, która docelowo ma liczyć ok. 7980 km, w tym ok. 2100 km autostrad.
Jeszcze w 2024 r. drogowcy zapowiadają oddanie do użytku dwóch fragmentów autostrady A2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim i Siedlcami. Na kolejne lata zaplanowano oddanie pozostałych odcinków trasy aż do terminala granicznego w Koroszczynie. W ten sposób budowa sieci autostrad w Polsce niemal dobiegnie końca.
Wciąż pozostaje wiele do zrobienia w przypadku pozostałych dróg i obwodnic, które powstają w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu budowy 100 obwodnic. GDDKiA realizuje obecnie 107 zadań o łącznej długości 1364,6 km. W przetargu jest 36 kolejnych zadań o łącznej długości 422 km. W przygotowaniu pozostają zadania o łącznej długości niemal 3,3 tys. km, w tym również poszerzenie już działających odcinków autostrad o dodatkowe pasy ruchu.