Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Polskie drogi w 20 lat po wejściu do Unii Europejskiej. Możemy mówić o kolosalnej zmianie

Polskie drogi w 20 lat po wejściu do Unii Europejskiej. Możemy mówić o kolosalnej zmianie

"Ponad 5200 km dróg krajowych zrealizowaliśmy z wykorzystaniem ok. 104 mld zł pochodzących z funduszy unijnych" — informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) i zwraca uwagę, że to niemal połowa kwoty, jaką Polska od 2004 roku przeznaczyła na rozwój infrastruktury drogowej, czyli ok. 240 mld zł. Tak w skrócie przedstawia się bilans wejścia Polski do Unii Europejskiej, biorąc pod uwagę jedynie rozwój infrastruktury drogowej.

Autostrada A2
Autostrada A2Źródło: Auto Świat
  • Łączna długość dróg szybkiego ruchu od wejścia Polski do UE wydłużyła się ponad siedmiokrotnie
  • Budowa sieci autostrad i dróg ekspresowych pozwoliła wyprowadzić ruch tranzytowy z miast
  • Nowe trasy dwujezdniowe w znacznym stopniu przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach

Jeszcze na przełomie XX i XXI wieku w Polsce dominowały jednojezdniowe drogi, które na dodatek często prowadziły przez centra miast i przecinały miejscowości. Większość dostępnych wtedy autostrad, m.in. A4 na Dolnym Śląsku i A6 w pobliżu Szczecina, zostały zapoczątkowane w czasach Rzeszy Niemieckiej. W efekcie łączna długość dwujezdniowych odcinków wynosiła zaledwie ok. 140 km. Do 1989 r. od podstaw powstało jedynie 127 km autostrad. Był to fragment A4 Katowice — Kraków z częścią obwodnicy Krakowa, A2 pomiędzy Wrześnią i Koninem oraz A1 Tuszyn — Piotrków Trybunalski.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Ponad 4 tys. km dróg w 20 lat

W momencie wejścia do Unii Europejskiej, czyli 1 maja 2004 r., w Polsce było niemal 720 km dróg szybkiego ruchu. W kolejnych latach nasz kraj stał się największym placem budowy dróg w całej Europie. Do dzisiaj sieć dróg szybkiego ruchu wydłużyła się ponad siedmiokrotnie i dzisiaj kierowcy mogą korzystać z 5117,1 km tego typu tras. Na tę długość składa się 1849,2 km autostrad (ok. 465 km odcinków koncesyjnych) oraz 3267,9 km dróg ekspresowych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) precyzuje, że z wykorzystaniem funduszy europejskich w Polsce zbudowano niemal 970 km autostrad i ponad 2930 km dróg ekspresowych. Oprócz tego przebudowano 1300 km dróg mocno zniszczonych dróg wywodzących się jeszcze z czasów PRL. Do tego dorobku trzeba również doliczyć obwodnice wielu miast i miasteczek.

Autostrady i drogi ekspresowe sposobem na poprawę bezpieczeństwa

Budowa autostrad i dróg ekspresowych, które przejęły ruch tranzytowy, pozwoliła wyprowadzić samochody z miast i ułatwiły przejazd przez duże aglomeracje, co widać m.in. na przykładzie Łodzi, Katowic, Lublina, Wrocławia, Częstochowy, Warszawy, czy też wielu innych mniejszych miast. Do tego szereg miejscowości można ominąć, korzystając z sukcesywnie budowanych obwodnic. W efekcie znacząco wzrósł komfort podróżowania, a przede wszystkim bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Wzrost bezpieczeństwa na polskich drogach jest bezsprzeczny. 20 lat temu na drogach krajowych doszło do blisko 11 tys. wypadków, w których zginęło 2170 osób, a 15 186 zostało rannych. Tymczasem jak wynika ze statystyk, w 2022 r. zdarzyły się 3642 wypadki, w których zginęło 650 osób i 4540 zostało rannych. To wszystko pomimo znaczącego wzrostu liczby samochodów, które dzięki naciskom ze strony organizacji typu Euro NCAP oraz zmianom w prawie także same w sobie stały się dużo bezpieczniejsze.

Docelowo w Polsce będziemy mieli niemal 8 tys. km dróg szybkiego ruchu

Wszystko wskazuje na to, że po kolejnej dekadzie, czyli już po 30 latach od wejścia do UE, długość dróg szybkiego ruchu w Polsce jeszcze wzrośnie. GDDKiA przypomina, że celem kolejnych realizowanych obecnie inwestycji, zarówno tych już będących w przetargach, jak i tych planowanych na następne lata, jest dopięcie zakładanej sieci autostrad i dróg ekspresowych, która docelowo ma liczyć ok. 7980 km, w tym ok. 2100 km autostrad.

Jeszcze w 2024 r. drogowcy zapowiadają oddanie do użytku dwóch fragmentów autostrady A2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim i Siedlcami. Na kolejne lata zaplanowano oddanie pozostałych odcinków trasy aż do terminala granicznego w Koroszczynie. W ten sposób budowa sieci autostrad w Polsce niemal dobiegnie końca.

Wciąż pozostaje wiele do zrobienia w przypadku pozostałych dróg i obwodnic, które powstają w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu budowy 100 obwodnic. GDDKiA realizuje obecnie 107 zadań o łącznej długości 1364,6 km. W przetargu jest 36 kolejnych zadań o łącznej długości 422 km. W przygotowaniu pozostają zadania o łącznej długości niemal 3,3 tys. km, w tym również poszerzenie już działających odcinków autostrad o dodatkowe pasy ruchu.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków