CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.174.353.961.66
Średnio4.414.574.211.85
Najdrożej4.694.894.572.31

Pojedynek multi-kulti: Audi Q5 kontra BMW X3

10 mar, 15:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Nowe Audi Q5 jest produkowane w Meksyku. BMW X3 składają w fabryce w USA. Siedziby obu marek mieszczą się w Bawarii, a punkty przyznajemy w Polsce. Jesteście ciekawi, jaki będzie wynik?

Zasadniczo to nowe Audi Q5 nie obnosi się ze swoją nowością. Czy potrafilibyście je od razu odróżnić od poprzednika? W oczy rzuca się tylko jeszcze mocniej wyeksponowany grill – widać, że styliści mają fioła na punkcie tego elementu. Ale... Do rzeczy!

BMW jest produkowane w Spartanburgu. Wbrew pozorom to nie Bawaria, tylko Karolina Południowa w USA. Audi z kolei przeniosło produkcję swojego SUV-a do Meksyku. Odważnie, ale jak przyjmą to klienci? Czy uwierzą, że jakość nie ucierpi?

Na podstawie doświadczeń z pierwszą testówką wygląda to następująco: meksykańskie Q5 jest porządnie poskładane i zasadniczo nie można go odróżnić od aut produkowanych w Ingolstadt. Znaleźliśmy jednak kilka niedociągnięć: niektóre szpary są nierówne i stosunkowo duże. W drzwiach kierowcy coś stukało. Niektóre tworzywa, dotychczas konik Audi, nie zostały idealnie wykonane. Pod maską ze zdumieniem zauważyliśmy brak osłony modułu sterującego: trudno uwierzyć, żeby inżynierowie tak to wymyślili, ktoś raczej zapomniał o zamontowaniu plastiku. To nie są dramatyczne rzeczy, ale nie powinny występować w aucie za taką cenę, tym bardziej w Audi, które przyzwyczaiło nas do wysokich standardów.

Jeśli przymknie się oko na wspomniane niedoróbki, to Q5 jest takie, jak sobie wyobrażamy nowe Audi: bardzo szykowne, przejrzyste, czytelne, okraszone chłodnym technicznym stylem. Kokpit jest nowoczesny, miły dla oka. Bardzo nam się podoba 12,3-calowy ekran wirtualnych zegarów. Dopracowano też grafikę instrumentów. Inaczej niż w poprzedniku, 8,3-calowy ekran nowej nawigacji ze sterowaniem MMI Touch jest wolno stojący i nie można go schować. W porównaniu z kokpitem Audi deska rozdzielcza BMW nie musi się niczego wstydzić. Obsługa multimediów przy użyciu pokrętła iDrive wciąż należy do najlepszych rozwiązań w branży. MMI w detalach przegrywa z patentem BMW, Audi ma na przykład bardziej zawiłe menu.

Kabina Q5 jest z przodu szersza i wyższa. Dobrze wyprofilowane sportowe fotele (seryjne w wersji Q5 Sport) świetnie trzymają ciało z boku, pozycja za kierownicą też nam pasuje. W X3 siedzi się na mniejszych, dość sztywnych fotelach. Także tu pozycja kierowcy jest świetna. Pasażerowie podróżujący z tyłu będą mieli mniej powodów do radości. Kanapę w BMW słabo wyprofilowano i osadzono ją o wiele niżej niż w Audi. Q5 ma nie tylko szerszą o 6 cm kabinę, lecz także wygodniejszą kanapę z głębokim siedziskiem i wysokim oparciem.

BMW jest nieznośnie dobre. Tylko odważni mogą próbować podważyć jego wielkość

o mocy 252 KM. To jednostka z temperamentem, która pracuje ciszej i aksamitniej niż silnik BMW. Moc jest seryjnie przenoszona za pomocą 7-biegowej dwusprzęgłówki. Czasem zdarza jej się szarpnąć podczas ruszania – efekt znany z wersji TDI, z kolei podczas jazdy po zdjęciu nogi z gazu przekładnia reaguje niezdecydowanie. Kiedy jednak auto już się rozpędzi, S-tronic szybko i bardzo przytomnie przełącza biegi.

Dwulitrówka w BMW osiąga 245 KM, ma kąśliwą naturę i lubi, gdy się ją wysoko kręci. Gang jest jednak bardziej szorstki, brzmienie – nieco ochrypnięte. Fenomenalny 8-stopniowy „automat” należy do wyposażenia seryjnego, w opcji można mieć jego sportową wersję – wówczas pracuje jeszcze pewniej. Osiągi obu SUV-ów są podobne, spore różnice stwierdziliśmy za to w spalaniu. BMW pozwoliło sobie w teście na 11,4 l/100 km, Audi wystarczyło 10,1 l.

Audi może się cieszyć. Jeszcze. Na horyzoncie widać już nową generację BMW X3

Pod względem komfortu Audi też wiedzie prym. Z opcjonalnym pneumatycznym zawieszeniem porusza się niesłychanie gładko i filtruje nawet najpodlejsze dziury. BMW ma adaptacyjne amortyzatory, ale nie zapewniają one tak wysokiego komfortu, jak zawieszenie Audi. Nierówności amortyzuje energiczniej, sztywniej, choć wyważenie wciąż można nazwać dobrym. Takie zestrojenie sprawia, że X3 porusza się bardzo zwinnie i poręcznie.

Pomaga tu bezpośrednio reagujący układ kierowniczy. W Audi pracuje on nieco lżej, z wyczuwalnym, ale nie irytującym opóźnieniem, a także przekazuje mniej informacji zwrotnych kierowcy. W rezultacie więcej frajdy z jazdy daje BMW. Ale to akurat nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem. Natomiast finalna klasyfikacja tego porównania – już tak. Mylimy się?

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Audi BMW
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,3 s 2,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,4 s 6,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 10,4 s 10,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,4 s 3,6 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 4,3 s 4,6 s
Masa rzeczywista/ładowność 1891/509 kg 1855/505 kg
Rozdział masy (przód/tył) 53/47 proc. 49/51 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,8/11,6 m 12,2/11,9 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (zimne) 36,5 m 37,2 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (gorące) 35,9 m 36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 63 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 10,1 l/100 km 11,4 l/100 km
Zasięg 690 km 580 km

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - wymiary kabin (oceniane)

Audi Q5 BMW X3
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1145 1130
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1540 1490
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1050 1015
Zakres regulacji fotela (mm) 235 210
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 725 755
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1520 1460
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 980 975
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 360 335

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

Q5 X3
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1984 1997
Maks. moc silnika (KM/obr./min) 252/5000 245/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 370/1600 350/1250
Prędkość maksymalna (km/h) 237 230
Skrzynia biegów aut. 7 (dwusprzęgłowa) aut. 8
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 550-1550 550-1600
Marka i model opon testowanego auta Michelin Latitude Sport 3 Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) 255/45 R 20 245/45 | 275/40 R 19
Pojemność zbiornika paliwa 70 l 67 l
Zużycie paliwa w mieście/w trasie/średnie 8,6/6,3/7,1 l/100 km 9,1/6,2/7,3 l/100 km
Dł./szer./wys. (mm) 4663/1893/1659 4657/1881/1678

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Q5 X3
Wersja Sport 2.0 TFSI S-tronic Q. xDrive 28i Advantage
Poduszki powietrzne czołowe/kurtynowe S/S S/S
Boczne poduszki powietrzne/airbag kolanowy kier. S/N S/N
Reflektory ksenonowe/LED S/5780 zł 4320/12 210 zł
Skórzana tapicerka 6 800 zł 8 331 zł
Klimatyzacja automatyczna S S
Panoramiczny szklany dach 7 240 zł 6 612 zł
System multimedialny z nawigacją 13 690 zł (z MMI Touch) 10 976 zł
Kierownica wielofunkcyjna/wirtualny kokpit S/2430 zł S/N
Złącza Bluetooth/AUX/USB S/S/S S/S/S
Kluczyk zbliżeniowy/elektryczna klapa bagażnika 7000/2380 zł 2601 zł/S
Elektrycznie regulowane przednie fotele 3 720 zł 4 849 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat 1460/5050 zł S/5113 zł (pakiet)
Adaptacyjne zawieszenie 9480 zł (pneumatyczne) 4 849 zł
Kamera cofania/czujnik światła/deszczu 2190 zł/S/S 1851 zł/S/S
Podgrzewane fotele/lusterko fotochromatyczne 1760 zł/S 1631/793 zł
Automat parkujący/czujniki parkowania 5110/3790 zł 1543 zł/S
System unikania kolizji z autonomicznym hamowaniem S 5113 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu 3 400 zł 5113 zł (pakiet)
Monitoring martwego pola 3940 zł (pakiet) 2468 zł (pakiet)
Czujnik ruchu poprzecznego podczas cofania 3940 zł (pakiet) 2468 zł (pakiet)
Skaner znaków drogowych 1 460 zł 1 411 zł
Koła i felgi standardowe/w testowanym aucie 18 cali/20 cali (8500 zł) 17 cali/19 cali (9257 zł)

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)

Q5 X3
Cena podstawowa testowanej wersji 208 400 zł 207 400 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 42,0 proc. 46,7 proc.
Gwarancja mechaniczna 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań wg wskazań
Cena po doposażeniu 263 980 zł 250 995* zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *cena BMW zawiera: zmienny sportowy układ kierowniczy za 1102 zł, sportową charakterystykę skrzyni biegów za 882 zł, sportowe fotele za 2424 zł.

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Q5 X3
Przestronność z przodu 40 36 32
Przestronność z tyłu 30 24 24
Pojemność bagażnika 25 23 23
Ładowność 15 12 12
Widoczność 20 17 18
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 27
Ergonomia obsługi 20 16 16
Jakość wykończenia 20 18 17
Suma punktów 200 174 169
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Q5 X3
Przyspieszenie 25 22 22
Elastyczność 25 24 23
Poziom hałasu 15 14 13
Skrzynia biegów 15 14 15
Zachowanie na drodze 30 27 28
Komfort jazdy 30 28 25
Układ kierowniczy 15 13 14
Średnica zawracania 5 4 3
Skuteczność hamulców 40 35 33
Suma punktów 200 181 176
Koszty i wyposażenie Maks. pkt. Q5 X3
Cena po doposażeniu 50 22 25
Utrata wartości 15 14 12
Zużycie paliwa 30 17 15
Wyposażenie – komfort 30 20 18
Wyp. – bezpieczeństwo 30 26 26
Ubezpieczenia 10 5 5
Gwarancja 15 10 8
Przeglądy 20 13 13
Suma punktów 200 127 122
Wynik końcowy 600 482 467
Miejsce w teście 1. 2.

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Foto: Auto Świat

Po pierwsze: te auta dużo palą. Po drugie: Audi zużywa odczuwalnie mniej przy każdym stylu jazdy – od oszczędnej po sportową. Takiej przewagi Q5 nad bardzo dobrym i zaawansowanym technicznie napę-dem X3 się nie spodziewaliśmy. Pamiętajcie jednak, że Audi ma skrzynię DSG, a BMW

– tradycyjny, pożerający moc „automat”.

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - podsumowanie

Moglibyśmy się tu rozwodzić nad przewagami Audi, które niewątpliwie istnieją, ale... Popatrzmy na te auta jako na pewien poziom, do którego musi równać konkurencja. Te pseudoterenówki mają bowiem niesamowite osiągi, oferują mnóstwo radości z dynamicznej jazdy i znakomicie trzymają się drogi. Jeżeli kogoś stać, będzie zadowolony. Chyba, że się mylimy? Zapraszamy do komentowania!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 33/2017 już w sprzedaży a w nim - Nowości Audi – Q6 i e-tron oraz nowe generacje A1, A3 i A4; McLaren 570S Spider – pierwsza jazda superkabrioletem; Dacia Dokker, Hyundai i40 kombi, Mercedes klasy E kombi, Renault Grend Scenic, Seat Ibiza, Skoda Kodiaq, VW Golf Variant i VW Tiguan – porównanie możliwości aut obciążonych wakacyjnym bagażem; Cisza w kabinie – wygłuszanie auta: jak, gdzie i ile kosztuje; Z drugiej ręki: Skoda Octavia I (1996-2010); Top 5: pikapy za 30-40 tys. zł. Zapraszamy do lektury
Czy sądzicie, że Audi Q5 pokona także następcę BMW X3?
Tak

36 %

Nie

64 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (68)

No photo
No photo ~kultowow Użytkownik anonimowy
~kultowow :
No photo ~kultowow Użytkownik anonimowy
Kolejny test proszący się o komentarz..
X3 ma obecnie 7 lat gdzie O5 ma pół roku, a wynik prawie zakończył się remisem - to pokazuje przepaść między Audi a BMW.
Nowe X3 będzie pod każdym względem lepsze od Q5 i będzie jako jedynego rywala posiadało GLC.
Dlaczego Q5 do testu jest w wersji SPORT a BMW tylko w Advantage? Można byłoby się pokusić o wersje Sport bądź Luxury Line.
Q5 to poziom nowego V60, marka AUDI jeszcze długo nie będzie mieć przewagi nad BMW oraz Mercedesem :( Musicie się z tym pogodzić droga redakcjo Auto BILD!

Pozdrawiam
16 mar 10:31 | ocena: 67%
Liczba głosów:54
67%
33%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ja biorę każdy z nich w ciemno Użytkownik anonimowy
~Ja biorę każdy z nich w ciemno :
No photo ~Ja biorę każdy z nich w ciemno Użytkownik anonimowy
Nowe XC60 jest lepsze, ładniejsze i lepiej wykończone od obu testowanych modeli. W sumie nie ma w tym nic dziwnego bo skoro Chińczycy zainwestowali w prace nad nowymi modelami Volvo 12 mld USD muszą być nowocześniejsze i lepsze. XC60 T8 (hybryda 407 KM) ma w ogóle konkurenta w Audi czy BMW? Chyba nie za bardzo...Co kto lubi. Wszystkie te samochody są na takim poziomie, że jazda nimi to czysta frajda. W tym sensie piszący ten test ma z pewnością rację.
17 mar 11:16 | ocena: 62%
Liczba głosów:29
62%
38%
| odpowiedzi: 7
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
A kiedy test Mercedesa GLE SUV, BMW X5, Audi Q7 i Range Rovera w benzynowych odmianach 6 cylindrowych? Ta trochę wyższa klasa chyba jest bardziej popularna.
12 mar 18:19 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ahl Użytkownik anonimowy
~ahl :
No photo ~ahl Użytkownik anonimowy
Test SUVow, a w tekscie ZERO o napedzie. W tabelce jakies "4x4". Chyba warto napisac, czy jest to staly naped 4x4, czy dolaczany przod, czy tyl. Roznice zasadnicze. Widac, ze porownania nie robil kierowca, tylko pismak. Laicko.
17 mar 07:41 | ocena: 89%
Liczba głosów:18
89%
11%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~BASIA Użytkownik anonimowy
~BASIA :
No photo ~BASIA Użytkownik anonimowy
Audi zawsze było w Niemczech gorszą marką. Swego czasu na poziomie Opla ( wystarczy zapytać starsze pokolenie- w Niemczech ), próbuje nadal dogonić BMW i Mercedesa, ale mu nadal brakuje. Choć przyznam, że gdy usiadłam w salonie do A klasy to się czułam jak na chińskim bazarku- z zewnątrz ok, środek wykończenie dawał dużo do myślenia czy to aby na pewno mercedes...
18 mar 19:20 | ocena: 67%
Liczba głosów:9
67%
33%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fan BMW Użytkownik anonimowy
~fan BMW :
No photo ~fan BMW Użytkownik anonimowy
Nigdy żadnego BMW z montowni w Stanach...Mam X4 i jakość montażu jest po prostu tragiczna. Wszystko skrzypi i trzeszczy (przebieg 35 tys. km). Wcześniejsze moje beemki montowane w Europie (E90, E60, F10) nie miały z tym żadnego problemu...
18 mar 08:49 | ocena: 79%
Liczba głosów:19
79%
21%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Arek Użytkownik anonimowy
~Arek :
No photo ~Arek Użytkownik anonimowy
Dojdzie nowe Volvo XC60 i pozamiata. Bedzie atrajcyjniejsze stylustycznie i cenowo.
Nie bedxie miało idiotycxnego orxymocowanego rabletu na wysokisci sxyby.
A do obslugi multimediów zamiast gałki i przycisków ktore sa na konsoli bedzie ekran dotykowy.

Obsluzymy wszystko bez odrywania wzroku od dtogi bez pdzesuwania i wciskania pokretła. Szybko i sprawnie na duzym ekranie multimediów
16 mar 17:12 | ocena: 56%
Liczba głosów:25
56%
44%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Europejczyk Użytkownik anonimowy
~Europejczyk :
No photo ~Europejczyk Użytkownik anonimowy
Ustosunkowując sie do testu aut w opisie, zgłaszam do konfrontacji model SUBARU FORESTER XT, benzyna 240KM. Model ten odbiega istotnie w 2 parametrach: spala ok. 10-11l/100km na trasie i 13-14l/100km w miescie. Jakość materialów wykończeniowych jest gorsza-ale jest to pojazd a nie apartament. Za to jego cena jest o ok PLN 100 tys. niższa od obydwu aut po maksymalnym doposażeniu. Sprint do setki w porównywalnym czasie na przełączniku SPORT, podobnie z drogą hamowania.
18 mar 14:54 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Saabista Użytkownik anonimowy
~Saabista :
No photo ~Saabista Użytkownik anonimowy
Brak info o awariach DSG. Jeżeli schodzący model daje tak dobrze radę w rywalizacji z Q5 to nowe BMW X3 może spowodować przeniesienie produkcji audi do Syrii. Brak info o promocjach na ten model w bmw.
11 mar 13:24 | ocena: 73%
Liczba głosów:15
73%
27%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
Odpowiedź na pytanie, który z testowanych samochodów jest najlepszy, wydaje się być (że zacytuję na szczęście już przebrzmiałego miszcza języka polskiego ) "arcyboleśnie prosta". Otóż tym samochodem jest oczywiście Jaguara F-Pace! Co dziwne wobec tych niekwestionowanie niemieckich (a nawet jak zwykłem mawiać - teutońskich) samochodów nie jest on jako, zdaniem niejednego znafftsy, samochód hinduski, produkowany w Meksyku czy USA a zwyczajnie w starej dobrej Brytanii. Ok, może już nie przy Browns Lane w Coventry jak to drzewiej u Jaguara bywało ale w Solihull, starej fabryce Rovera a tak naprawdę słynnej fabryce-cieniu zbudowanej przez rząd Jego Wysokości. West Midlands - serce brytyjskości. No to choćby już z tego powodu jest najlepszym samochodem w tym teście.
18 mar 18:57 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
33%
67%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Pojedynek multi-kulti: Audi Q5 kontra BMW X3

Audi wygląda tak, jakby chciało wyjechać ze zdjęcia. Ale BMW też rwie się do przodu - oba auta mają pierwszorzędne przyspieszenie.

Pojedynek multi-kulti: Audi Q5 kontra BMW X3 (slajd 1 z 22)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego