Mercedes-Benz GLA (X156) to najmniejszy crossover w ofercie niemieckiej marki. Auto pojawiło się na rynku w 2013 roku i bardzo szybko zyskał popularność, szczególnie w Polsce. Wg statystyk był drugim najchętniej wybieranym modelem Mercedesa w 2015 w Polsce.
GLA jest tak naprawdę „uterenowioną” wersją kompaktowej klasy A, z którą to auto dzieli płytę podłogową i większość podzespołów. Co prawda podstawowa wersja ma napęd na przednią oś, jednak za dopłatą dostępny jest napęd 4MATIC. Wtedy dostajemy także układ kontroli prędkości zjazdu oraz przystosowany do jazdy w terenie tryb pracy skrzyni biegów. Choć brzmi to bardzo ambitnie, umiejętności terenowe tego auta są raczej wątpliwe, a GLA lepiej czuje się na asfalcie i nierównych, szutrowych drogach.
Wnętrze jest eleganckie i stylowe, a jednocześnie stonowane. O ile miejsca z przodu jest wystarczająco, o tyle w II rzędzie może go odrobinę zabraknąć, szczególnie wyższym pasażerom. Pojemność bagażnika jest bardzo przyzwoita i wynosi 421 litry.
Pod maską, jeśli chodzi o silniki benzynowe, znalazły się jednostki o pojemności 1,6 i 2 litrów. Generują one odpowiednio 122 lub 156 oraz 211 KM. Diesle mają pojemność 1,5 i 2,1 litra i rozwijają 109 oraz 136 lub 177 KM.
Topową odmianę modelu GLA zaprezentowano w 2014 roku – 45 AMG. Samochód napędzał 2-litrowy benzyniak o mocy 360 KM. Oprócz tego auto „ozdabiały” 19-calowe felgi (ewentualnie 20-calowe), ospojlerowanie, dyfuzor, wloty powietrza oraz wiele innych sportowych akcentów. W 2015 roku moc ta wzrosła do 381 KM. Za przeniesienie momentu obrotowego na koła opowiada system 4MATIC, za pośrednictwem dostosowanej, 7-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej. W innych wersjach silnikowych dostępna jest także skrzynia 7-stopniowa, jednak w innej konfiguracji, oraz 6-biegowy manual.
Rywalami Mercedesa GLA są m.in. BMW X1 oraz Audi Q3.