• Napęd tych samochodów konstruowano chyba przy użyciu kalki: wszystkie silniki mają po dwa litry, cztery cylindry, turbo i 150 koni mechanicznych
  • Chociaż na papierze wszystkie trzy auta mają podobne osiągi, to jedno z nich subiektywnie wydaje się najbardziej ożywione. Domyślacie się już, które?
  • Mimo niskiego spalania, różnice w zasięgach są bardzo duże. Najgorszy pod tym względem "zawodnik" przejedzie na pełnym baku tylko 680 km, a najlepszy 970 km
  • Tak naprawdę to zestawienie samochodów nie jest do końca doskonałe, mimo że wszystkie są określane jako "kompaktowe". Wyjaśnienie w podsumowaniu
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Podobno vany nie są już modne, dlatego tak wielu producentów rezygnuje z ich produkcji. Kombi też muszą ustępować miejsca coraz popularniejszym SUV-om. Ale my wiemy, że ogólne trendy rynkowe nie zawsze pokrywają się z rzeczywistymi walorami użytkowymi różnych rodzajów samochodów. I dlatego w naszym porównaniu nowy van BMW – seria 2 Active Tourer – spotyka się z SUV-em Mercedesa oraz kompaktowym kombi VW.

BMW 2 Active Tourer, Mercedes GLA, Volkswagen Golf Variant - porównanie Foto: Auto Bild
BMW 2 Active Tourer, Mercedes GLA, Volkswagen Golf Variant - porównanie

Dwie marki premium i jedna popularna – co z tego wyjdzie? Zmierzymy dla was przestronność kabin pasażerskich, sprawdzimy osiągi, wyciszenie, zużycie paliwa, a na koniec wyłonimy zwycięzcę. I chociaż mamy tutaj trzy różne marki, z których każda zwyczajowo ma swoje charakterystyczne mocne strony, to wynik tego starcia podpowie, która koncepcja nadwozia najlepiej spełni wasze oczekiwania. I o to nam właśnie chodzi.

Schemat wymiarów - BMW 2 Active Tourer Foto: Auto Bild
Schemat wymiarów - BMW 2 Active Tourer

W zestawieniu wymiarów nadwozia Volkswagen nieco wykracza poza wielkość rywali. Golf Variant ma bowiem aż 463 cm długości, podczas gdy BMW notuje 439 cm, a Mercedes 441 cm. Z kolei wysokość kombi z Wolfsburga jest mniejsza niż u rywali, bo Golf mierzy 150 cm, BMW 158 cm, a Mercedes 162 cm wysokości. Wychodzi na to, że kompaktowy van i kompaktowy SUV są co prawda nieco wyższe, ale jednocześnie znacznie krótsze od kompaktowego kombi. Jak to przekłada się na walory praktyczne?

Schemat wymiarów - Mercedes GLA Foto: Auto Bild
Schemat wymiarów - Mercedes GLA

Otóż tak, że najswobodniej poczujecie się w Golfie. Wobec takiej przewagi długości nadwozia i typowej wysokiej kompetencji Volkswagena w zakresie przestronności kabiny przewaga w wysokości nadwozia nie daje rywalom atutów, których rodzinne kombi nie byłoby w stanie przelicytować. Jedyne, z czym będziecie musieli się mierzyć, to mocniejsze pochylanie głowy podczas zajmowania miejsc w Golfie – u rywali wsiadanie wymaga mniej gimnastyki. I to – np. w przypadku użytkowania auta w mieście, na krótkich odcinkach, z częstym wsiadaniem i wysiadaniem – może mieć znaczenie w wyborze samochodu.

Schemat wymiarów - Volkswagen Golf Variant Foto: Auto Bild
Schemat wymiarów - Volkswagen Golf Variant

Kompaktowe kombi Volkswagena ma jednak mocne strony, a jedną z nich jest ogromny, 611-litrowy bagażnik. Maksymalnie wejdą do niego 1642 litry. Ładowność (508 kg) też jest więcej niż wystarczająca, a próg załadunku znajduje się najniżej, bo 62 cm nad jezdnią. Dla porównania bagażnik BMW pomieści od 470 do 1455 litrów – to, co weszłoby do Golfa, tu albo zostanie w domu, albo będzie wymagało boksu dachowego. Nie zabraknie natomiast ładowności, która osiąga niemal poziom Volkswagena i wynosi 493 kg. Kiedy podzielimy to na nawet pięć osób i bagaż, rezerwa możliwości przewozowych samochodu wydaje się wystarczająca.

BMW 2 Active Toure: dwa wielkie wyświetlacze, brak kontrolera systemu iDrive. Foto: Auto Bild
BMW 2 Active Toure: dwa wielkie wyświetlacze, brak kontrolera systemu iDrive.

W vanie serii 2 kierowca siedzi z przodu o 8,5 cm wyżej nad jezdnią niż kierowca Golfa. Z tyłu jest sporo miejsca, ale na tle rywali jednak nieco mniej. Można też skorzystać z przesuwanej aż o 13 cm tylnej kanapy. Mercedes oferuje dużą ilość miejsca z przodu i z tyłu, a kierowca siedzi jeszcze o kolejne cztery centymetry wyżej od kolegi z BMW. Razem to aż o 12,5 cm wyżej nad jezdnią niż w Golfie. To naprawdę duża różnica, z wyższego fotela obserwacja drogi jest przyjemniejsza.

Mercedes GLA: eleganckie instrumenty, świetne multimedia. Foto: Auto Bild
Mercedes GLA: eleganckie instrumenty, świetne multimedia.

Dla tych, którzy potrzebują podbudowania poczucia własnej wielkości, może to być kolejny – po wygodniejszym wsiadaniu – argument za SUV-em. Do bagażnika wejdzie od 425 do 1420 litrów – nie są to imponujące wartości, podobnie jak wynosząca 432 kilogramy ładowność. Ale GLA ma inne zalety – należą do nich znakomita jakość wykończenia kabiny i najmniej absorbująca spośród testowanej trójki obsługa.

Volkswagen Golf Variant: wygodne przednie fotele, multimedia nadal z potencjałem do doskonalenia. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf Variant: wygodne przednie fotele, multimedia nadal z potencjałem do doskonalenia.

Tylko Mercedes pozostawia do dyspozycji bardzo mądre i ergonomiczne rozwiązanie – listwę z przyciskami do bezpośredniej obsługi klimatyzacji. Oba 10-calowe wyświetlacze systemu MBUX robią dobre wrażenie – obraz jest wyraźny, a elementy sterujące dobrze zaprojektowano. Kierowca ma też do dyspozycji sprytne sterowanie głosowe.

Bardzo udane sportowe fotele w BMW 2 Active Tourer. Foto: Auto Bild
Bardzo udane sportowe fotele w BMW 2 Active Tourer.

BMW w serii 2 Active Tourer zrezygnowało z genialnego kontrolera iDrive, zamiast tego mamy dzisiaj zakrzywiony ekran z dwoma zintegrowanymi wyświetlaczami. Pierwszy, o przekątnej 10,25 cala, pokazuje wirtualne zegary. Niestety, bardzo trudno powiedzieć o nich cokolwiek dobrego – są słabo czytelne i przeładowane. Drugi wyświetlacz ma 10,7 cala, jest dotykowy i w wyjściowej konfiguracji pokazuje ikony podobne do aplikacji na smartfonach. Menu jest rozbudowane – można się zgubić.

Z tyłu w BMW najmniej miejsca, ale nadal wygodnie. Foto: Auto Bild
Z tyłu w BMW najmniej miejsca, ale nadal wygodnie.

Volkswagen trochę poprawił dotykowe multimedia w Golfie i 10-calowy ekran reaguje teraz szybciej. Zagmatwane menu jednak pozostały, podobnie jak denerwujący i niewygodny gładzik do ustawiania głośności i temperatury. Jakim cudem to rozwiązanie trafiło do produkcji seryjnej – nie mamy pojęcia. Przecież każdy producent robi choćby na niewielką skalę testy na klientach. No i to sterowanie głosowe – nadal nie jest ani tak sprytne, ani tak szybkie, jak w BMW czy Mercedesie.

Mercedes też wie, jak wygodnie ugościć swojego kierowcę. Foto: Auto Bild
Mercedes też wie, jak wygodnie ugościć swojego kierowcę.

Napęd Golfa to dwulitrowe TDI o mocy 150 koni mechanicznych. Klasyka gatunku – dynamiczny i oszczędny motor. Siedmiobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa (DSG) w swoim obecnym stadium rozwojowym funkcjonuje bezproblemowo. Adaptacyjne amortyzatory świetnie harmonizują z udanym układem kierowniczym, a hamulce są skuteczne. BMW też dobrze hamuje, a jego również dwulitrowy diesel ma identyczną moc – 150 KM. Subiektywnie wydaje się jednak o poziom mocniejszy od tego w Golfie. A już najciekawsze jest zużycie paliwa – van równie oszczędny, co kombi o tej samej mocy, to jest osiągnięcie godne odnotowania.

Dużo miejsca z tyłu w Mercedesie GLA. Foto: Auto Bild
Dużo miejsca z tyłu w Mercedesie GLA.

BMW z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową zmienia przełożenia pewnie, jednak nie tak płynnie, jak niegdyś montowany i średnio udany automat Aisina ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Testowe auto miało adaptacyjne sportowe zawieszenie M, co oznacza między innymi prześwit obniżony o 1,5 centymetra. Klarowna rekomendacja: ręce z daleka od tej opcji, auto jest co prawda bardzo pewne w prowadzeniu i zwinne, ale jak na rodzinnego vana zdecydowanie za twarde. Potencjał do poprawy wykazuje również wspomaganie układu kierowniczego, które jedynie w trybie sportowym zapewnia należytą informację zwrotną.

Welurowe fotele Golfa są obszerne i komfortowe. Foto: Auto Bild
Welurowe fotele Golfa są obszerne i komfortowe.

Tę sztukę zna Mercedes, którego układ kierowniczy jest szczególnie dobrze skonfigurowany i precyzyjny. Ale... zachowuje przy tym "charakter Mercedesa" – jest to bardziej przytulny w naturze niż dynamiczny w prowadzeniu samochód. GLA waży o 150 kg więcej od Golfa, zachowuje się bardziej dostojnie i przy aprobacie adaptacyjnych amortyzatorów lekko się buja. Pod maską bez niespodzianek: znowu dwa litry, cztery cylindry i 150 KM, natomiast dwusprzęgłowa skrzynia ma osiem biegów. Działa mądrze i szybko.

W Volkswagenie z tyłu dużo miejsca - ale podczas wsiadania trzeba mocniej pochylać głowę niż u rywali. Foto: Auto Bild
W Volkswagenie z tyłu dużo miejsca - ale podczas wsiadania trzeba mocniej pochylać głowę niż u rywali.

Wszystkie auta brzmią tak, że można bez trudu rozpoznać je jako diesle, ale jednocześnie wygłuszenie jest na tyle skuteczne, by odgłos pracy silnika nie był uciążliwy. Jeżeli lubicie dalekie wyjazdy, długie trasy i niskie obroty silnika, to diesle są nadal tym, czego potrzebujecie. Wysoki moment obrotowy już w niskich rejestrach obrotomierza, niskie spalanie, pojemność skokowa i liczba cylindrów niekojarzące się w żaden sposób z downsizingiem. Do tego bardzo efektywne energetycznie – bo niemal bezstratne, jeżeli chodzi o osiągi i spalanie – dwusprzęgłowe automaty. To jest to! A teraz — wyniki pomiarów drogowych, dane katalogowe, specyfikacje, punkty:

BMW 2 Active Tourer, Mercedes GLA, Volkswagen Golf Variant — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Volkswagen Mercedes BMW
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 3,0 s 2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s 8,6 s 8,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 14,5 s 14,4 s 11,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 5,0 s 4,7 s 4,5 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 6,3 s 6,4 s 5,9 s
Masa rzeczywista/ładowność 1552/508 kg 1703/432 kg 1592/493 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 61/39 proc. 59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,1 m 11,3/11,4 m 11,6/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,7 m 35,4 m 35,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,5 m 34,7 m 33,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 57 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 64 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 69 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 5,5 l/100 km 6,3 l/100 km 5,5 l/100 km
Zasięg 910 km 680 km 970 km
BMW Active Tourer: cztery cylindry, dwa litry pojemności skokowej, 150 KM i 350 Nm przy 1750 obrotach na minutę. Siedmiobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa, 220 km/h Foto: Auto Bild
BMW Active Tourer: cztery cylindry, dwa litry pojemności skokowej, 150 KM i 350 Nm przy 1750 obrotach na minutę. Siedmiobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa, 220 km/h

BMW 2 Active Tourer, Mercedes GLA, Volkswagen Golf Variant — dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Golf GLA Active Tourer
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek common rail/łańcuch common rail/łańcuch
Pojemność skokowa 1968 cm3 1990 cm3 1995 cm3
Moc maksymalna 150 KM/3000 obr./min 150 KM/4400 obr./min 150 KM/4000 obr./min
Maks. moment obrotowy 360 Nm/1600 obr./min 320 Nm/1400 obr./min 350 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna 223 km/h 208 km/h 220 km/h
Skrzynia biegów/napęd aut. 7-biegowa/przedni aut. 8-biegowa/przedni aut. 7-biegowa/przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa 611-1642/50 l 425-1420/43 l 470-1455/54 l
Marka i model opon testowanego auta Bridgestone Potenza S005 Michelin Latitude Sport 3 Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta 225/40 R 18 235/50 R 19 225/50 R 18
Emisja CO2; filtr cząstek stałych 128 g/km; S 147 g/km; S 136 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1600/750 kg 1800/750 kg 1400/750 kg
Mercedes GLA: cztery cylindry, dwa litry pojemności skokowej, 150 KM i 320 Nm dostępne przy 1400 obrotach na minutę. Ośmiobiegowa skrzynia ma dwa sprzęgła, prędkość maksymalna 208 km/h Foto: Auto Bild
Mercedes GLA: cztery cylindry, dwa litry pojemności skokowej, 150 KM i 320 Nm dostępne przy 1400 obrotach na minutę. Ośmiobiegowa skrzynia ma dwa sprzęgła, prędkość maksymalna 208 km/h

BMW 2 Active Tourer, Mercedes GLA, Volkswagen Golf Variant — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Golf GLA Active Tourer
Wersja Variant 2.0 TDI Style 200 d Progressive 218d + pakiet M Sport
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolan./centralny S/S/S/N/S S/S/S/S/N S/S/S/N/N
Elektrycznie podnoszona/opuszczana klapa bag. 2250 zł S S
Światła przeciwmgielne/LED N/S lub 4260 zł (matryc.) 908/S lub 2061 zł (adapt.) N/8800 zł (adapt., pak.)
Klimatyzacja aut./elektrochromatyczne lusterko S (3-str.)/S S (2-str.)/14 884 zł (pak.) S (2-str.)/8800 zł (pak.)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/3160 zł (pakiet) S/14 884 zł (pakiet) S/8800 zł (pakiet)
Elektrycznie sterowane fotele/skóra S/N 4122/8372 zł (pakiet) 4000/5400 zł
System multim./nawigacja/radio DAB S/5360 zł (pakiet)/S S/14 884 zł (pakiet)/S S/S/S
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne S/S/S S/S/1472 zł S/S/S
Kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy S/1940 zł S/1963 zł S/8800 zł (pakiet)
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna 3070/S/2040 zł 14 884 (za 2 op., p.)/972 zł 16 900 zł (za 3 op., pakiet)
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba 3080 zł (za 2 opcje)/N 8372 (pakiet)/785 zł/N 1700/800 zł/N
Adaptacyjne zawieszenie/automat parkujący 4570/940 zł 4859/14 884 zł (pakiet) S/16 900 zł (pakiet)
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu S/S 7386 zł (za 2 opcje, pak.) 7900 zł (za 2 opcje, pakiet)
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania S/S/1420 zł 14 884 zł (za 3 op., pakiet) 16 900 zł (za 3 op., pakiet)
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/3160 zł (pakiet) S/2208 zł (pakiet) S/7900 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/5360 zł (pakiet) S/7386 zł (pakiet) S/7900 zł (pakiet)
Wykrywanie ruchu poprzecznego z tyłu/z przodu 3160 zł (pakiet)/N 2208 zł (pak.)/N 7900 zł (pakiet)/N
Autonomiczne hamowanie podczas cofania N 14 884 zł (pakiet) 7900 zł (pakiet)
Monitoring zmęczenia kierowcy S S 7900 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2670/2870 zł (18 cali) 3681/2208 zł (19 cali) 3100/3400 zł (18 cali)
Volkswagen Golf Variant: cztery cylindry, dwa litrypojemności skokowej, 150 KM, 360 Nm przy 1600 obrotach na minutę. Siedmiobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa, 223 km/h Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf Variant: cztery cylindry, dwa litrypojemności skokowej, 150 KM, 360 Nm przy 1600 obrotach na minutę. Siedmiobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa, 223 km/h

BMW 2 Active Tourer, Mercedes GLA, Volkswagen Golf Variant — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Golf GLA Active Tourer
Cena wyjściowa 152 390 zł 182 206 zł 170 700 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 30 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera co 25 tys. km wg wskazań komputera
Cena po doposażeniu 187 350 zł 233 498 zł 219 600 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

BMW 2 Active Tourer, Mercedes GLA, Volkswagen Golf Variant - porównanie Foto: Auto Bild
BMW 2 Active Tourer, Mercedes GLA, Volkswagen Golf Variant - porównanie

BMW 2 Active Tourer, Mercedes GLA, Volkswagen Golf Variant — punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Volkswagen Mercedes BMW
Przestronność z przodu 40 33 31 28
Przestronność z tyłu 30 23 23 21
Pojemność bagażnika 25 21 17 18
Ładowność 15 11 10 11
Widoczność 20 16 16 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 28 28
Ergonomia obsługi 20 12 18 12
Jakość wykończenia 20 16 18 17
Suma punktów 200 160 161 149
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Volkswagen Mercedes BMW
Przyspieszenie 25 17 18 19
Elastyczność 25 22 22 23
Poziom hałasu 15 10 12 12
Skrzynia biegów 15 12 12 11
Zachowanie na drodze 30 27 27 28
Komfort jazdy 30 25 24 22
Układ kierowniczy 15 14 14 13
Średnica zawracania 5 4 4 3
Skuteczność hamulców 40 36 35 35
Suma punktów 200 167 168 166
Koszty Maks. pkt. Volkswagen Mercedes BMW
Cena po doposażeniu 50 35 26 29
Zużycie paliwa 30 25 23 25
Wyposażenie – komfort 50 34 34 34
Wyp. – bezpieczeństwo 40 33 33 32
Ubezpieczenia 10 8 6 7
Gwarancja 15 8 9 8
Przeglądy 10 10 8 10
Suma punktów 205 153 139 145
Wynik końcowy 605 480 468 460
Miejsce w teście 1. 2. 3.

BMW 2 Active Tourer, Mercedes GLA, Volkswagen Golf Variant — spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Test spalania - BMW Mercedes i VW Foto: Auto Bild
Test spalania - BMW Mercedes i VW

Te diesle są po prostu genialne. Mocne, elastyczne, czyste jak nigdy wcześniej i nieprzyzwoicie oszczędne w relacji do pakowności i osiągów samochodów, które napędzają. Mercedes pali najwięcej – SUV ma zapewne największy opór powietrza. Brawa dla BMW, van nie spalił więcej od kombi.

Podsumowanie

Tradycyjna koncepcja kombi góruje nad pomysłami na vana i SUV-a? I tutaj was zaskoczymy. Nie do końca! Popatrzcie na długość tych samochodów – logika podpowiada, że Golf powinien zmierzyć się z SUV-em i vanem o podobnej długości nadwozia. Tyle że wtedy byłyby one jeszcze droższe niż te, które testujemy. Przewaga cenowa Golfa bardzo by wzrosła, a i tak jest ogromna. Macie tu trzy rodzinne samochody. Wybierzcie najlepszy dla siebie na podstawie preferencji oraz zasobności portfela i będzie dobrze.