Toyota Tacoma to średniej wielkości samochód użytkowy typu pick-up produkowany przez japoński koncern. Auto pojawiło się w 1995 roku i miał przeznaczony w dużej mierze na rynek północnoamerykański (stąd też powiązanie nazwy auta z nazwą miasta w stanie Waszyngton w USA).
Konstrukcyjnie auto opierało się w dużej mierze na bardzo popularnym (i niezawodnym) Hiluxie. Początkowo również stylistycznie oba auta były ze sobą powiązane. Tacoma przeszła 2 liftingi – w 1998 oraz w 2001 roku. Pierwszy z nich znacznie zmienił wygląd nadwozia, choć w przypadku obu modernizacji, przemodelowaniu uległ głównie pas przedni.
Początkowo auto oferowane było jedynie w wersji z pojedynczą kabiną (2-drzwiowe). Dopiero przy okazji drugiego faceliftingu, wprowadzono odmianę z podwójną kabiną (4-drzwiowy).
Pod maską mógł pracować 1 z 3 silników benzynowych. Najmniejszy miał 2,4 litra pojemności i generował 142 KM. Większa, 2,7-litrowa jednostka rozwijała 150 KM. Oba silniki miały po 4 cylindry. Topową odmianą była Tacoma z 3,4-litrowym motorem V6 o mocy 190 KM. Ta wersja miała także seryjnie montowaną szperę. Moment obrotowy przenoszony był na tylną lub obie osie za pomocą 4- lub 5-biegowego automatu lub 5-stopniowej skrzyni ręcznej.
II generacja japońskiego pick-upa pojawiła się w 2004 roku. Druga odsłona Tacomy była zdecydowanie większa i mocniejsza od swojego poprzednika. Oprócz wersji z pojedynczą lub podwójną kabiną, dostępne były także 2 odmiany długości paki. Na uwagę jednak wersja X-Runner, która była bardziej drogą odmianą Tacomy. Montowano do niej topowy silnik V6, 18-calowe felgi oraz sportowe i obniżone zawieszenie. W trakcie kolejnych lat produkcji, dokonywano drobnych zmian związanych zarówno z przemodelowaniem niektórych elementów nadwozia, wnętrza jak i rozwiązań technicznych oraz wyposażenia.
Pod maską znów znalazły się silniki benzynowe R4 i V6. W pierwszym przypadku, była to 2,7-litrowa jednostka generująca 159 KM, a w drugim – nowy, 4-litrowy 236-konny silnik. Od 2011 roku silniki zyskały kolejno 2 i 3 KM. Nowością była także 6-biegowa skrzynia ręczna.
W 2015 roku pojawiła się III generacja Tacomy. Auto, podobnie jak jego poprzednik, dostępne jest w 2 wariantach nadwoziowych (pojedyncza lub podwójna kabina) oraz 2 wielkościach paki. Pod maską może się znaleźć 4-cylindrowy silnik 2.7 generujący 159 KM lub 3,5-litrowa V6-ka o mocy 278 KM. Moment obrotowy może być przekazywany na tylne lub wszystkie koła za pomocą 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej lub 6-stopniowego automatu.
Konkurentami Toyoty Tacoma są m.in. Chevrolet Colorado, Ford Ranger oraz Nissan Frontier.