Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Citroen C5 II (od 2008 r.) - komfort czy ryzyko?

19 sty, 00:00

Citroen C5 pierwszej generacji wsławił się nietypowymi rozwiązaniami, komfortem i… awariami. Druga generacja poziom wyżej wyniosła zalety, ale wielu kierowców boi się skomplikowanych usterek i kosztów serwisu. Czy słusznie?

Udostępnij
0
Skomentuj

Wpadka z modelem C5 pierwszej generacji była ewidentna – samochód trapiły liczne, często zaskakujące awarie, na dodatek unieruchamiające go w trasie. Citroën dobrze zdawał sobie sprawę ze złej reputacji auta, dlatego włożył wiele wysiłku w przekonanie klientów, że tamte problemy w C5 II są już przeszłością. Szef produktu podkreślał, że firma wzorowała się na modelach uchodzących za wzorowe pod względem jakości. Do nowego auta miała też przekonać akcja przekazania – jeszcze przed wprowadzeniem do salonów – 250 samochodów do testu potencjalnym klientom z Francji i Niemiec, którzy pokonali łącznie 3 mln km!

Po blisko 10 latach od uruchomienia produkcji możemy powiedzieć, że te zabiegi się opłaciły – awaryjność auta zdecydowanie zmalała, choć ciągle nie brakuje wersji, na które trzeba szczególnie uważać.

Citroen C5 II generacji to nowy projekt

Opisywany Citroen C5 to niemal całkowicie nowy samochód, dzielący niektóre rozwiązania (np. zawieszenia) z… C6! W porównaniu z poprzednikiem warto podkreślić znaczne powiększenie rozstawu osi (aż o 65 mm, do 2815 mm) i zmianę rodzaju nadwozia – podstawowa wersja przestała być liftbackiem, a stała się klasycznym sedanem z małą klapą. Wyróżnik marki – hydropneumatyczne zawieszenie – pozostało w ofercie, ale bazowe odmiany oferowano z klasycznymi sprężynami stalowymi.

Odmiana kombi jest bardzo popularna, podstawowe C5 jest sedanem. Odmiana kombi jest bardzo popularna, podstawowe C5 jest sedanem. Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Imponujący rozstaw osi pozwala mieć nadzieję na naprawdę obszerne wnętrze. Warto jednak od razu podkreślić, że zamysłem konstruktorów wcale nie było stworzenie nadzwyczaj przestronnej kabiny czy wielkiego bagażnika. Owszem, można tu wygodnie podróżować, ale bez trudu wskażemy klasowych konkurentów, którzy oferują więcej przestrzeni na kolana lub nad głowami. Szerokość tyłu to 1500 mm, co pozwala już myśleć o jeździe w trzyosobowym składzie (plus: brak tunelu środkowego na podłodze), choć ukształtowanie kanapy wcale do tego nie zachęca.

Zdecydowanie więcej uwagi poświęcono stylistyce wnętrza. Najbardziej charakterystyczna jest kierownica z nieruchomą częścią centralną, na której umieszczono m.in. sterowanie audio oraz tempomatem. Firma podkreślała też wyższy poziom bezpieczeństwa dzięki optymalnemu (bez względu na położenie kierownicy) ułożeniu poduszki powietrznej. Osoby nieobeznane z Citroënami początkowo czują się z tym trochę nieswojo, ale szybko się przyzwyczajają.

Skrytykować też można lekkie przeładowanie konsoli centralnej przyciskami, za to warto pochwalić dobrą czytelność zegarów. Oczkiem w głowie projektantów były też fotele (dwa warianty: komfortowe lub sportowe) oraz wykończenie wnętrza – również do wyboru: typowo czarne lub z dużą liczbą beżowych elementów. Podobać się też może lista wyposażenia wnętrza (wiele elementów seryjnych).

Pod maską C5 znajdziecie bardzo różne jednostki, ale zdecydowanie dominują motory wysokoprężne (blisko 90 proc. oferty rynkowej). Początkowo wśród benzyniaków prym wiodły stare, proste konstrukcyjnie warianty: 1.8, 2.0 lub 3.0 V6. To doskonały wybór pod kątem trwałości (jedna z nielicznych uwag: nietrwałe cewki zapłonowe w 3.0), ale nie liczcie na oszczędność w spalaniu – w mieście będzie to od 11 do 18 l/100 km, zależnie od dynamiki jazdy i wersji.

W 2009 r. zaczęto stopniowo wycofywać starsze wersje na rzecz odmian 1.6 – klasycznej i THP (z wtryskiem bezpośrednim i doładowaniem). Wolnossące auto ma słabą dynamikę, THP jeździ nawet przyjemnie, ale wersje te mają wspólne problemy jakościowe, o których opowiedzieli nam pracownicy podwarszawskiego serwisu RenoMax, specjalizującego się w naprawach aut francuskich: "Podwyższone zużycie oleju silnikowego może oznaczać konieczność remontu głowicy – zawory zapiekają się w prowadnicach. Podczas przeglądu warto też zwrócić szczególną uwagę na hałasujący łańcuch rozrządu, profilaktyczna wymiana kosztuje około 1600 zł – części są dość łatwo dostępne. Zużycie łańcucha zdarza się nawet w samochodach z bardzo małym przebiegiem."

Czy wobec tego diesle są bezpieczniejszym rozwiązaniem? Wydaje się, że tak. Najpopularniejsze warianty to dwulitrówki o mocy 140 lub 163 KM oraz 2.2/170 KM. Słabsze odmiany można polecić raczej tylko bardzo spokojnie usposobionym kierowcom, wersja o mocy 140 KM zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie nieco ponad 10 s (pomiary testowe), zaś 170-konny wariant skraca ten czas do 9,5 s. Spalanie lepiej wypada w wersji 2.0/140 KM (średnio ok. 6 l/100 km), w większym silniku przekracza nawet średnio 7 l. To efekt dość sporej masy auta – Citroen C5 potrafi ważyć (masa własna) nawet blisko 1,8 t!

Citroen C5 II: Usterki typowe dla diesla

Pod względem awaryjności silniki 2.0 i 2.2 nie wyróżniają się niczym szczególnym. Wydatki zaczynają się zazwyczaj po pokonaniu 100 tys. km. Wtryskiwacze, zawory EGR, koła dwumasowe, pompy wysokiego ciśnienia – na naprawę tego wszystkiego użytkownicy muszą być przygotowani. Ogromna liczba aut na rynku skutkuje świetną ofertą części i rozsądnymi kosztami, przykładowo regeneracja pompy wysokociśnieniowej wraz z demontażem wiąże się z wydatkiem około 1400 zł.

Największe silniki (2.7 i 3.0) to białe kruki. Polecimy je głównie naprawdę zagorzałym miłośnikom takiego napędu – palą stosunkowo dużo (szczególnie starszy, mniejszy), w mieście zużycie paliwa łatwo przekroczy 10 l/100 km. Poza tym ryzykujecie kosztowną awarię – ukręcały się wały korbowe. Ciasnota pod maską nie ułatwia też bieżącego serwisu.

Gdy wybierzecie już źródło napędu, pozostaje kwestia zawieszenia. Klasyczne stalowe na pewno jest mniej kłopotliwe, a przy tym też dość wygodne. Ale i Hydractive III+ nie nęka awariami – jeśli auto „nie wstaje”, często problem tkwi w pompie hydraulicznej. Gdy kłopot dotyczy tylko jednej osi, o awarię można podejrzewać potencjometr wysokości. Zdarza się też, że powodem problemów są skorodowane wiązki elektryczne.

Citroen C5 II: Uwaga na wiązki elektryczne

Rdza i zaśniedziałe końcówki bywają przyczyną kłopotów z niewłaściwym działaniem różnych elementów, np. zaworu EGR czy pompki spryskiwacza szyb. Nie jest to nagminne zjawisko. Poza tym w zawieszeniu (zarówno „hydro”, jak i klasycznym) zużywają się typowe części: silentblocki, końcówki drążków, łączniki stabilizatorów. Często w C5 zużywają się łożyska w tylnych wahaczach (można je poddać regeneracji). Warto zwrócić uwagę na korodujące mocowanie zacisku hamulcowego (i jego elementy).

Citroen C5 II - dane techniczne:

Wersja THP oferuje naprawdę dobre osiągi, ale oba motory benzynowe 1.6 borykają się z problemami. Większe jednostki to ciekawa paleta dość prostych, ale sprawdzonych i niezawodnych silników benzynowych. Niestety, poza THP musicie się liczyć z niemałym spalaniem.

Dane techniczne* 1.6 VTi 1.6 THP 1.8i 2.0i 3.0i
Lata produkcji 2010-15 2009-15 2008-11 2008-10 2008-10
Typ silnika, liczba zaworów benz. R4/16 t.benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. V6/24
Napędu rozrządu łańcuch łańcuch pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC 2xDOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1598 1749 1997 2946
Moc maks. (KM) przy obr./min 120/6000 156/6000 125/6000 140/6000 211/6000
Maks. moment (Nm) przy obr./min 160/4250 240/1400-4000 170/3750 200/4000 290/3750
Skrzynia biegów** 6EGS 6M, 6A 5M 5M, 4A 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 198 210 200 210 224
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,2 9,5 12,2 10,7 10,0
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,3/5,0/6,2 9,8/5,5/7,1 10,8/6,2/7,9 12,0/6,3/8,4 15,6/7,5/10,5
Ceny 2009 27 100 23 500 25 800 38 500
Ceny 2010 26 000 29 500 26 100 28 700 45 000
Ceny 2011 29 300 33 300 29 600
Ceny 2012 33 500 38 100
Ceny 2013 37 900 43 000

*dane dla wersji z manualną skrzynią (chyba że w standardzie przewidziano „automat”); **5M, 6M – skrzynie manualne, 4A, 6A – klasyczne skrzynie automatyczne, 6EGS – przekładnia manualna z elektronicznym sterowaniem

Silniki 1.6 HDi polecić można tylko dla bardzo spokojnych kierowców...

Dane techniczne* 1.6 HDi 1.6 e-HDi 1.6 e-HDi
Lata produkcji 2008-11 2010-12 2012-14
Typ silnika, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8
Napędu rozrządu pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC OHC OHC
Pojemność skokowa (cm3) 1560 1560 1560
Moc maks. (KM) przy obr./min 109/4000 112/3600 114/3600
Maks. moment (Nm) przy obr./min 260/1750 260/1750 240/1750
Skrzynia biegów** 5M, 6EGS 5M, 6EGS 5M, 6EGS
Prędkość maksymalna (km/h) 191 190 190
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,4 11,6 11,6
Spalanie (wg EU; l/100 km) 7,3/4,7/5,6 6,0/4,4/5,0 5,3/4,2/4,6
Ceny 2009 22 200
Ceny 2010 23 800 25 700
Ceny 2011 28 100 29 300
Ceny 2012 33 500 33 500
Ceny 2013 38 700

*dane dla wersji z manualną skrzynią; **5M – skrzynie manualne, 6EGS – przekładnia manualna z elektronicznym sterowaniem

Pełna paleta sprawdzonych, dobrych dwulitrowych diesli. Nie są im obce usterki typowe współczesnych silników wysokoprężnych, ale większość problemów da się tanio usunąć

Dane techniczne* 2.0 HDi 2.0 HDi 2.0 BlueHDi 2.0 HDi 2.0 BlueHDi
Lata produkcji 2008-09 2008-15 od 2015 r. 2009-15 od 2015 r.
Typ silnika, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1997 1997 1997 1997 1997
Moc maks. (KM) przy obr./min 136/4000 140/4000 150/4000 163/3750 180/3750
Maks. moment (Nm) przy obr./min 340/2000 340/2000 370/2000 340/2000-3000 400/2000-3000
Skrzynia biegów** 6M, 6A 6M, 6A 6M 6M, 6A 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 204 204 214 210 219
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,6 11,6 10,6 9,9 9,7
Spalanie (wg EU; l/100 km) 7,9/4,9/6,0 7,5/4,8/5,8 4,5/3,8/4,1 7,0/4,8/5,6 5,2/3,8/4,4
Ceny 2009 24 000 23 900 27 600
Ceny 2010 29 900 30 500
Ceny 2011 34 000 34 700
Ceny 2012 39 000 39 800
Ceny 2013 44 900 45 800

*dane dla wersji z manualną skrzynią (chyba że w standardzie przewidziano „automat”); **6M – skrzynie manualne, 6A – klasyczne skrzynie automatyczne

Wersja 2.2 HDi to dobry motor dla lubiących niezle osiągi, słabszy wariant wystę­pował z dwiema turbinami. Diesle V6 oferują naprawdę dobre walory jezdne, lecz wiąże się z nimi ryzyko drogich napraw.

Dane techniczne* 2.2 HDi 2.2 HDi 2.7 HDi v6 3.0 HDi v6
Lata produkcji 2008-10 2010-15 2008-10 2009-14
Typ silnika, liczba zaworów biturbo diesel R4/16 t.diesel R4/16 biturbo diesel V6/24 biturbo diesel V6/24
Napędu rozrządu pasek pasek pasek i łańcuch pasek i łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC 2 x DOHC 2 x DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 2179 2179 2720 2993
Moc maks. (KM) przy obr./min 170/4000 204/3500 204/4000 240/3800
Maks. moment (Nm) przy obr./min 370/1500 450/2000 440/1900 450/1600-3600
Skrzynia biegów** 6M, 6A 6A 6A 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 219 230 224 243
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,0 8,3 9,6 8,3
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,8/5,2/6,5 8,0/4,7/5,9 11,8/6,4/8,4 10,2/5,8/7,4
Ceny 2009 32 000 36 400 38 900
Ceny 2010 34 400 37 400 39 100 48 200
Ceny 2011 42 500 54 800
Ceny 2012 48 700 62 800
Ceny 2013 56 200 72 400

*dane dla wersji z manualną skrzynią (chyba że w standardzie przewidziano „automat”); **6M – skrzynie manualne, 6A – klasyczne skrzynie automatyczne

Citroen C5 II - eksploatacja, ceny części

2.0 benz. 2.0 HDi/140 KM
Olej silnikowy 4,3-5,0 l, 5W-40 (B71 2296), wym. co 30 tys. km 5,2 l, 5W-30 (CF, B71 2290), wym. co 30 tys. km
Olej w skrzyni manualnej 1,9 l, 75W-80 1,9 l, 75W-80
Układ chłodzenia 9,4-9,8 l (na bazie glikolu) 10,8-11,5 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy 0,8-1,0 l, DOT 4, wym. co 2 lata 0,8-1,0 l, DOT 4, wym. co 2 lata
Napęd rozrządu pasek, wym. co 120 tys. km pasek, wym. co 160 tys. km
Filtr powietrza wym. co 60 tys. km wym. co 60 tys. km
Ceny zamienników (zł)
Filtr oleju/powietrza od 33/35 od 33/50
Klocki/tarcze hamulcowe od 230/410 od 230/410
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 400/380 od 400/380
Rozrząd kompletny (z pompą wody) od 595 od 470
Łożysko koła przedniego od 360 od 360
Wahacz przedni kompletny od 410 od 410
Reflektor/błotnik od 520/brak od 520/brak

Naszym zdaniem: Citroen C5 II wart uwagi

Jeśli cenicie nadzwyczajny komfort jazdy lub nudzą was sztampowe niemieckie limuzyny, to Citroen C5 może być naprawdę ciekawym rozwiązaniem. Dość szeroka paleta silników, różne nadwozia, często bogate wyposażenie, wysoki komfort jazdy – to wszystko naprawdę jest warte zachodu. Przydałby się jednak znajomy mechanik znający się na francuskiej technice, bo silniki benzynowe 1.6, diesle i układ hydropneumatyczny wymagają fachowego podejścia.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej