Widać to wyraźnie w wynikach sprzedaży.Nic dziwnego, że w tych warunkach ciężar zaspokojenia popytu spada na rynek wtórny. Ma on za sobą kilka lat intensywnego rozwoju, opartego na imporcie jednośladów z zagranicy. W tym czasie sprowadzono zdecydowaną większość motocykli jeżdżących obecnie po polskich drogach. Niestety, w ten sposób trafiło na rynek mnóstwo powypadkowych motocykli, głównie z Niemiec. Wynika to z cen - pojazdy w dobrym stanie są tam droższe niż w Polsce. Pośpiesznie naprawione, niskim kosztem, doprowadzają do ruiny finansowej kolejnych właścicieli, a nawet mogą stać się przyczyną tragedii.Sytuacja powoli się poprawia. Zmniejsza się średni wiek motocykli jeżdżących w naszym kraju. Na rynek wtórny trafia więcej jednośladów kupionych w polskich salonach. Pojazd taki jest pewny pod względem prawnym, niejednokrotnie posiada też gwarancję techniczną.Istotnym czynnikiem jest wzrost świadomości polskich motocyklistów, którzy stają się bardziej wymagający. Trafniej ocenia się stan techniczny, a przede wszystkim łatwiej i dokładniej oszacować koszty eksploatacji i napraw nowoczesnych maszyn. Przez to trudniej jest pozbyć się pojazdu noszącego ślady poważnego wypadku.Dzięki temu stopniowo zaczyna dominować liczba motocykli, których wiek nie przekracza 10 lat. Ze względu na poprawiający się poziom serwisów również stan techniczny motocykli staje się coraz lepszy.Korzystne zmiany widać również w zwiększeniu różnorodności oferty. Łatwiej jest kupić niegdyś egzotyczne w Polsce motocykle takich europejskich marek jak Aprilia, Ducati, BMW czy Triumph. Jednak nadal wyraźnie dominuje czwórka japońskich producentów: Honda, Kawasaki, Suzuki i Yamaha. Większa oferta motocykli, a więc lepsze zaspokojenie popytu, wpływa na znaczne obniżenie cen.Wśród typów motocykli największą popularnością cieszą się wersje sportowe i sportowo-turystyczne. Są one również najszerzej oferowane. Drugą grupą są choppery, które charakteryzują się stosunkowo dużą trwałością i najmniejszą utratą wartości. Efektem są wysokie ceny nawet kilkunastoletnich egzemplarzy. Coraz popularniejszą grupę stanowią skutery oraz motocykle enduro, które zachęcają niskimi cenami, małymi kosztami eksploatacji i uniwersalnością. Kupujący częściej doceniają ich wartości użytkowe.Aprilia Tuareg 125Ze względu na niewielką masę i łatwość prowadzenia motocykl jest ciekawą propozycją dla miłośników terenowej jazdy. Zachęcająca jest niska cena zakupu.Użyty do napędu dwusuwowy silnik Rotaxa pod względem trwałości nie dorównuje jednostkom czterosuwowym. Wytrzymuje do 20 tys. km przebiegu. Jednak jego regeneracja ze względu na prostą budowę nie jest kosztowna.Z uwagi na brak oficjalnego importera kłopotliwy jest dostęp do części.BMW K 75Produkowany w latach 1985-96 K 75 jest najczęściej spotykanym BMW z tamtego okresu. Nawet za kilkunastoletnie egzemplarze trzeba zapłacić wysoką cenę, znacznie większą niż za porównywalny motocykl innej marki. W zamian jednak otrzymuje się jednoślad z wyjątkowo trwałą jednostką napędową i niepowtarzalnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi.Na plus należy mu zaliczyć zasilanie wtryskiem i często występujący układ hamulcowy z ABS.Ducati M 600 MonsterWłoskie Ducati mimo renomy nie są popularne. Ze względu na młody wiek większość jest w dobrym stanie. Najłatwiej spotkać najtańszego Monstera 600.Napędzany jest on widlastym silnikiem z rozrządem desmodromicznym (każdy zawór obsługiwany jest przez dwie krzywki, dzięki czemu uzyskuje się dużą szybkość otwarcia i zamknięcia zaworu). Wyjątkowość tkwi w niezwykle dużym momencie obrotowym dostępnym już przy niskich obrotach silnika.Harley-Davidson Sportster 883Sportster 883 z silnikiem Evolution pojawił się w 1985 roku. Jest on najmniejszy i najtańszy z dostępnych modeli Harley-Davidsona. Od większych pojazdów odróżnia się silnikiem zintegrowanym ze skrzynią biegów i bardzo małym zbiornikiem paliwa. Podobnie jak w przypadku innych modeli również tutaj podzespoły mechaniczne są bardzo trwałe, zdarzające się czasem awarie są dziełem osprzętu. Ceny części są porównywalne z "japończykami".Harley-Davidson Heritage 1340Pełna nazwa tego modelu brzmi Heritage Softail Classic. Należy on do rodziny Softail, która pojawiła się w 1983 roku. Najmocniejszym punktem użytego do napędu silnika z serii Evolution jest żywotność i duży moment obrotowy.Trudno znaleźć istotne wady motocykla. Znaczne wibracje powodują czasem odkręcenie się śrub, zdarzają się również usterki instalacji elektrycznej. Nie jest to jednak w stanie wpłynąć na postrzeganie go jako niezwykle trwałego.Honda CA 125 RebelMała Honda to jeden z nielicznych chopperów na rynku wtórnym o tak niewielkiej pojemności silnika. Do jazdy nim upoważnia prawo jazdy kategorii A1.Pracujący z dużą kulturą silnik nie zapewnia atrakcyjnych osiągów, ale w pojedynkę pozwala na sprawne poruszanie się. Z pasażerem osiągi wyraźnie maleją.Trwały silnik nie sprawia kłopotów. Usunięcie drobnych awarii jest niedrogie ze względu na nieskomplikowaną budowę i tanie części zamienne.Honda CBR 600 FHistoria tego modelu rozpoczęła się w roku 1987. Kolejne lata to okres częstej ewolucji konstrukcyjnej i wzrostu mocy od 93 do 110 KM. CBR 600 F jest bardzo lubiana ze względu na udane połączenie sportowych osiągów i komfortu podróżowania.Silnik jest nie tylko dynamiczny, ale i bezawaryjny, podobnie jak cały motocykl. Jednak na polskim rynku występuje spora liczba egzemplarzy w nie najlepszym stanie, które trafiły do nas z zagranicy.Honda VT 750 CChopper VT 750 C pojawił się w 1983 roku i wytwarzany był siedem lat. Mimo że minęło sporo czasu od zakończenia produkcji, stosunkowo łatwo można spotkać egzemplarz w niezłym stanie technicznym.Najbardziej popularna jest wersja z 73-konnym silnikiem. Motocykl jest bardzo dynamiczny i wytrzymuje znaczne przebiegi. Dzięki zastosowaniu hydraulicznej regulacji luzu zaworów i wałowi Kardana jest praktycznie bezobsługowy i tani w eksploatacji.Honda XRV 750 Africa TwinAfrica Twin pojawiła się w 1988 roku. Napędzana jest 50-konnym widlastym silnikiem o pojemności 647 ccm. Technicznie zbliżona do XLV 600 Transalp oferuje większy komfort. W 1990 roku zwiększono pojemność do 742 ccm i moc do 57 KM. Trzy lata później ostatnia poważna modernizacja przyniosła 2 KM.Pierwsze ciężkie enduro Hondy pozbawione jest typowych usterek. Dało się poznać jako niezawodny i ekonomiczny motocykl, idealny na dalekie trasy.Honda CBR 900 RR FirebladeCBR 900 licznie występuje na rynku używanych motocykli. Sekret jej popularności leży w doskonałych osiągach i własnościach jezdnych. Nie jest to motocykl do dalekich podróży, gdyż komfort ogranicza sportowa pozycja kierowcy. Egzemplarze z lat 1992-96 mają silniki 125-konne, w roku 1996 zwiększono pojemność do 918 ccm, moc urosła do 128 KM. Silnik jest trwały i zdolny do długiej pracy pod dużym obciążeniem, ale wymaga starannego serwisowania.Honda VF 1000 FCzasy świetności tego motocykla przypadają na lata 80. Wtedy moc 128 KM była szokująca i zapewniała miejsce w czołówce motocykli sportowych. Obecnie trudno o egzemplarz w dobrym stanie technicznych.Motocykl zapewnia dużo miejsca dla kierowcy i pasażera. 4-cylindrowy widlasty silnik serii VF trudno naprawić, co może znacząco podnieść koszty. Do typowych usterek należą szybko zużywające się napinacze łańcuchów rozrządu i krzywki wałków rozrządu.Honda GL 1100/1200 Gold WingHistoria Gold Winga rozpoczęła się w 1980 roku w USA, gdzie po raz pierwszy powstała obudowana wersja GL 1100. W 1984 roku pojawił się na rynku model GL 1200 Gold Wing z większym i mocniejszym silnikiem. Mimo upływu lat ich cena jest ciągle wysoka. Motocykl kusi nieprzeciętnym komfortem i małą awaryjnością. Silniki osiągają bez remontu 200 tys. km. Rzadkie usterki są dziełem skomplikowanego osprzętu, np. pneumatycznej instalacji zawieszenia.Kawasaki GPZ 500 SO tym, że jest to konstrukcja niezwykle udana i godna polecenia, świadczy fakt, że z małymi zmianami istnieje na rynku od 14 lat. Zarówno modele najstarsze jak i najmłodsze napędzane są tym samym, nieśmiertelnym silnikiem.GPZ 500 oferuje uniwersalność zastosowania, niezłą dynamikę, zwrotne podwozie i małe zużycie paliwa. Jest licznie oferowany na rynku wtórnym, a jego ceny zaczynają się już od 5 tys. zł. Jest dobrą alternatywą dla początkujących.Kawasaki ZXR 750ZXR 750 jest jednym z najciekawszych motocykli sportowych na rynku wtórnym. Pierwszy model ze 110-konnym silnikiem pojawił się w 1989 roku. Egzemplarze z lat 1992-95 mają moc 121 KM.Kawasaki odznacza się doskonałymi własnościami jezdnymi (okupionymi twardym zawieszeniem) i dynamicznym silnikiem. Układ napędowy nie jest awaryjny. Warto zwrócić uwagę na stan sprzęgła - ze względu na przeciążenia może być ono w złym stanie.Kawasaki ZZ-R 1100Produkowany od 1990 roku ZZ-R 1100 jest pierwszym seryjnym motocyklem, który zbliżył się do prędkości 300 km/h. Stało się to możliwe dzięki mocy 140 KM. Motocykle pochodzące z niemieckiego rynku są ograniczone do 100 KM, ale i tak wystarcza to, aby rozpędzić się do 240 km/h. Kilkuletnie egzemplarze nie są awaryjne i nie sprawiają większych kłopotów. Utrzymanie jest jednak drogie ze względu na wysokie koszty eksploatacji (ceny przeglądów, regulacji i części).Kawasaki VN 750 VulcanJest to pierwszy prawdziwy chopper w ofercie Kawasaki. Spośród innych motocykli tej klasy wyróżnia się zaawansowanym technicznie silnikiem, zapewniającym dobre osiągi. Za sprawą hudraulicznych popychaczy zaworów i wału Kardana jest praktycznie bezobsługowy. Nie jest też częstym gościem w warsztatach, a głównym słabym punktem są szybko zużywające się napinacze łańcucha rozrządu. Produkowany był w latach 1985-94 (moc 50-68 KM).
Coraz młodsze
Motocykl używany jest jedynym możliwym do przyjęcia rozwiązaniem dla większości Polaków myślących o zakupie jednośladu. Powiększająca się z roku na rok oferta nowych maszyn, mimo starań importerów do zachowania korzystnych cen, ciągle jest poza zasięgiem finansowym.