Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Audi Q7 - Koszty będą rosły!

26 sie 16 12:21

W cenie nowego SUV-a można nabyć prestiżowe, potężne Q7. Świetna oferta? Na pewno nie dla wszystkich, a to ze względu na wysokie koszty utrzymania. Ile pieniędzy pochłaniają naprawy Q7 i który wariant byłby najlepszym wyborem?

Udostępnij
0
Skomentuj

Nie ma wątpliwości, że europejscy producenci trochę przespali rozwój klasy SUV. Stosunkowo delikatne konstrukcje pozbawione ramy zaczęły być popularne już w latach 90. XX wieku, ale np. Volkswagen zdecydował się wprowadzić takie auto dopiero w 2002 r., zaś klienci Audi musieli czekać aż do 2005 r. Q7 opracowano zresztą z myślą o amerykańskich kierowcach, o czym świadczą potężne gabaryty modelu i zaproponowane początkowo silniki (m.in. benzyniak V8 4.2). Warto też pamiętać o charakterze auta – Audi zrezygnowało z terenowych ambicji na rzecz wygody i pewności prowadzenia.

Terenowa limuzyna Audi ma długość ponad 5m! Terenowa limuzyna Audi ma długość ponad 5m! Foto: Auto Bild

Q7 jako nowe oferowano stosunkowo długo, bo aż 10 lat. Jednak – ze względu na cenę – było ono zarezerwowane raczej dla bogatych (ceny od około 230 000 zł i w lepszych wersjach – nawet od ponad pół miliona zł). Obecnie można je kupić nawet za mniej niż 50 000 zł. Decyzja powinna być jednak dobrze przemyślana.

Ogromna zaleta: wnętrze

Zanim przejdziemy do wad, przyjrzymy się zaletom modelu. Bez wątpienia należy do nich wnętrze, które spełnia pokładane w nim nadzieje. Cztery osoby podróżują w naprawdę komfortowych warunkach, trzeci rząd siedzeń (opcja) zapewnia jednak znośną przestrzeń tylko dla dzieci z racji nisko umieszczonych siedzisk (Audi określiło je jako „do 1,6 m” ). Regulować można (w zakresie 9 stopni) kąt pochylenia oparcia kanapy. Środkowe siedzenie jest lepiej wyprofilowane w wersji ze skórzanym wykończeniem.

Zadbano także o względy praktyczne – w kokpicie nie brakuje schowków, uchwytów itp. Tylna kanapa jest dzielona w proporcji 40:20:40. W Q7 z trzecim rzędem siedzeń seryjnie, a w podstawowej wersji opcjonalnie, drugi rząd można przesuwać w zakresie 10 cm. Świetnie wygląda bagażnik, nawet za 3. rzędem do dyspozycji zostaje 330 l (!), czyli więcej niż w niektórych crossoverach. Dodatkową zaletą są liczne elementy ułatwiające wykorzystanie tej przestrzeni.

Bagażnik jest duży i praktyczny, często szyny mocujące, siatkę oddzielającą kufer od kokpitu, itp. Bagażnik jest duży i praktyczny, często szyny mocujące, siatkę oddzielającą kufer od kokpitu, itp. Foto: Archiwum / Auto Świat

Audi Q7 nie należy jednak kupować w ciemno. Dlaczego? Dla wielu amatorów aut tej klasy takie dodatki, jak skórzana tapicerka, są oczywistością, tymczasem początkowo nawet nabywcy odmian V8 musieli dopłacać do skóry (w standardzie mieli „łaskawie” skórzane wykończenie dźwigni biegów). Warto pamiętać, że lista opcji zawsze była zdecydowanie dłuższa od standardów, na szczęście kupujący zazwyczaj nie szczędzili grosza, więc ubogo wyposażone Q7 to raczej rzadkość.

Kupujesz używane auto - pamiętaj o ubezpieczeniu!

Różnice w cenach polis dla tego samego auta mogą wynosić nawet kilkaset procent! Dlatego zanim kupicie ubezpieczenie, porównajcie oferty rożnych firm.

Kolejna zaleta modelu to podwozie. Jak przystało na porządnego SUV-a, standardem był stały napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem, zdecydowanie zwiększający bezpieczeństwo np. na ośnieżonych drogach i ułatwiający wykorzystanie potencjału silników. W układzie przeniesienia napędu dominują automatyczne skrzynie. W Q7 udanie połączono komfort jazdy z precyzją prowadzenia, jednak (nawet z pneumatycznym podwoziem i ustawieniem zakresu „komfort”) krótkie poprzeczne nierówności bywają wyraźnie wyczuwalne. Jazda po zakrętach może być przyjemna, choć warto pamiętać, że rzeczywista masa tego kolosa to najczęściej ponad 2,5 tony. Gdybyśmy mieli ustawić Q7 względem konkurencji, to powiedzielibyśmy, że Volvo XC90 i Mercedes GL oferują większy komfort, za to BMW X5 jest znacznie sztywniejsze i nastawione na sportową charakterystykę.

Co prawda, paleta silników nie jest szczególnie bogata, jednak wybór satysfakcjonuje. Wszystkie silniki mają wtrysk bezpośredni, co oznacza mniejszą opłacalność montażu instalacji LPG. Znamy jednak przypadki, np. Q7 4.2 z rozbudowaną instalacją BRC, które sprawują się bez zarzutu i przynoszą oszczędności. Starsze silniki są bardzo trwałe, a lista typowych kłopotów – krótka. Poprosiliśmy o komentarz Krystiana Woźniaka z podwarszawskiego VAG Motor Serwis: "Osadzanie się nagaru w kolektorach to zjawisko typowe dla FSI, ale czyszczenie nie wymaga demontażu elementów i jest tanie. W 3.6 szwankuje przestawiacz faz rozrządu."

Nowsze silniki 3.0 z kompresorami na razie nie sprawiają większych kłopotów, ale też sporadycznie się je spotyka. Decydując się na benzyniaka (szczególnie 4.2), musicie liczyć się z dużym spalaniem – optymistom wystarczy powiedzieć, że nawet Audi twierdzi, że w mieście potrzeba ponad 19 l na 100 km…

Techniczna perełka: 12-cylindrowy diesel w specjalnej wersji Q7. Techniczna perełka: 12-cylindrowy diesel w specjalnej wersji Q7. Foto: Audi

Zdecydowana większość Q7 (ok. 90 proc. ofert) ma pod maską diesla, a wśród nich prym wiedzie trzylitrówka. Z jednej strony to dobrze, bo silnik charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i jest dynamiczny, z drugiej jednak – boryka się z kilkoma problemami. Zaliczymy do nich przede wszystkim łańcuchy rozrządu i klapki w kolektorze dolotowym. W pierwszym przypadku naprawa może zakończyć się wydatkiem nawet 10 000 zł na wymianę łańcuchów (co zapewni spokój na kolejne 150 tys. km).

W samochodach, w których zdiagnozowano uszkodzenie kolektora, naprawa może być tańsza niż jeszcze nie tak dawno. Nasz rozmówca informuje: W ostatnim czasie pojawiły się rozwiązania umożliwiające naprawę układu dolotowego. Osobno można kupić np. cięgna, które kosztują ok. 30 zł. Zestaw naprawczy klap na obie głowice to wydatek 800 zł. Maksymalny koszt nowych zestawów to jednak w dalszym ciągu około 5000 zł.

Nowsze są lepsze

Dobre wieści mamy dla poszukujących nowszych Q7 – silniki 3.0 TDI zmodernizowano krótko po liftingu nadwozia (w 2010 r.). Mają nowszy (nieco trwalszy) rozrząd i 8-biegowe skrzynie. Dzięki temu są dynamiczniejsze, trwalsze i oszczędniejsze. W początkowym okresie Q7 3.0 TDI potrafiło zużyć w mieście nawet 15 l/100 km, zaś motory z końca produkcji – tylko 9-10 l/100 km. Amatorom dobrych osiągów polecamy silnik 4.2 TDI. Jest on trwalszy niż 3.0, ale pamiętajcie – wiele napraw (nawet pozornie prostych) wymaga wyjęcia jednostki (ok. 3000 zł za robociznę), co podwyższa ich koszty. Trzeba to zrobić podczas np. demontażu turbin lub problemów z łańcuchowym napędem rozrządu (na szczęście znacznie rzadsze niż w 3.0; umieszczony od strony skrzyni). Do wad wszystkich diesli zaliczymy konieczność częstego serwisowego wypalania filtra DPF (ok. 800 zł).

Warto podkreślić niezłą trwałość wielu elementów: układu korbowo-tłokowego, wtryskiwaczy itp. Zadbane skrzynie biegów (zalecana wymiana oleju co 60 tys. km) też nie nękają awariami. Pneumatyka zawieszenia nie jest awaryjna, ale po 200 tys. km może wymagać wymiany części, co jest drogie.

Audi Q7 I: materiały eksploatacyjne, przeglądy

Materiały eksploatacyjne i przeglądy* benzynowy 3.6 diesel 3.0 TDI/240 KM
Olej silnikowy 8,2 l, 0W-30 (502.00, LL 504.00), wym. co 15 tys. km lub LL 8,2 l, 5W-30 (507.00), wym. co 15 tys. km lub LL
Olej w skrzyni automatycznej 8,0 l (specjalny) 8,0 l, ATF
Układ chłodzenia 13,0 l (na bazie glikolu) 13,0 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy 1,0 l, DOT 4, wym. co 3 lata 1,0 l, DOT 4, wym. co 3 lata
Napęd rozrządu łańcuch, bez okresowej wymiany łańcuch, bez okresowej wymiany
Filtry przeciwpyłkowy i powietrza wymiana co 30 tys. km wymiana co 30 tys. km

*możliwe przeglądy Long Life (LL), według wskazań komputera (maks. co 2 lata)

Audi Q7 I: ceny części

Ceny zamienników (zł) benzynowy 3.6 diesel 3.0 TDI/240 KM
Filtr oleju/powietrza od 42/48 od 50/48
Klocki/tarcze hamulcowe od 320/1120 od 320/1120
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) do zawieszenia na sprężynach od 980/890 od 980/890
Chłodnica cieczy od 880 od 880
Sprzęgło kompletne (+koło dwumasowe) od 1050 (+2850) tylko aut.
Wahacz przedni kompletny od 1100 od 1100
Reflektor/błotnik od 810/1450 od 810/1450

Audi Q7 I: dane techniczne

3.0 TFSI to nowoczesne, bezproblemowe, w miarę oszczędne jednostki. Starsze silniki V6 i V8 zapewniają naprawdę przyjemną jazdę, ale spalanie...

Dane techniczne* 3.0 TFSI 3.0 TFSI 3.6 FSI 4.2 FSI
Lata produkcji 2010-15 2010-15 2006-10 2005-10
Typ silnika/liczba zaworów k.benz. V6/24 k.benz. V6/24 benz. VR6/24 benz. V8/32
Rodzaj i układ napędu rozrządu łańcuch, 2 x DOHC łańcuch, 2 x DOHC łańcuch, 2 x DOHC łańcuch, 2 x DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 2995 2995 3597 4163
Moc maks. (KM) przy obr./min 272/4750-6500 333/5500-6500 280/6200 350/6800
Maks. moment (Nm) przy obr./min 400/2250-4750 440/2900-5300 360/2500-5000 440/3500
Skrzynia biegów** 8A 8A 6M, 6A 6A
Prędkość maksymalna (km/h)*** 222 (225) 243 (245) 225 (230) 244 (248)
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,9 6,9 8,5 7,4
Spalanie (wg EU; l/100 km) 14,7/8,3/10,7 14,7/8,3/10,7 17,8/9,8/12,7 19,1/10,0/13,3
2007 58 800 72 200
2008 67 900 83 300
2009 81 400 97 800
2010 110 900 119 500 95 000 109 000
2011 127 200 137 100

*dane dla wersji z automatyczną skrzynią; **6M – skrzynie manualne, 6A, 8A – klasyczne skrzynie automatyczne; ***w nawiasie dla wersji z zawieszeniem pneumatycznym

Przeprowadzono kilka modernizacji turbodiesli, które pozwoliły obniżyć spalanie i zwiększyć trwałość

Dane techniczne 3.0 TDI 3.0 TDI 3.0 TDI 3.0 TDI
Lata produkcji 2010-15 2005-07 2007-11 2011-15
Typ silnika/liczba zaworów t.diesel V6/24 t.diesel V6/24 t.diesel V6/24 t.diesel V6/24
Rodzaj i układ napędu rozrządu łańcuch, 2 x DOHC łańcuch, 2 x DOHC łańcuch, 2 x DOHC łańcuch, 2 x DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 2967 2967 2967 2967
Moc maks. (KM) przy obr./min 204/3200-4400 233/4000 240/4000-4400 245/3800-4400
Maks. moment (Nm) przy obr./min 450/1250-2750 500/1750-2750 550/2000-2250 550/1750-2750
Skrzynia biegów* 8A 6A 6A, 8A 8A
Prędkość maksymalna (km/h)** 202 (205) 210 (216) 210 (216) 215
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,1 9,1 8,5 7,9
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,2/6,5/7,2 14,6/8,3/10,5 12,9/8,1/9,8 8,6/6,7/7,4
2007 63 900 64 500
2008 73 800
2009 86 600
2010 107 000 112 600
2011 126 500 131 000 132 300

*6A, 8A – klasyczne skrzynie automatyczne; **w nawiasie dla wersji z zawieszeniem pneumatycznym

Duże diesle to dobre silniki, ale koszty utrzymania (szczególnie 6.0) odpowiadają klasie i dynamice jednostek

Dane techniczne 4.2 TDI 4.2 TDI 6.0 V12 TDI
Lata produkcji 2007-09 2009-15 2008-12
Typ silnika/liczba zaworów bit.diesel V8/32 bit.diesel V8/32 bit.diesel V12/48
Rodzaj i układ napędu rozrządu łańcuch, 2 x DOHC łańcuch, 2 x DOHC łańcuch, 2 x DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 4134 4134 5934
Moc maks. (KM) przy obr./min 326/3750 340/4000 500/3750
Maks. moment (Nm) przy obr./min 760/1800-2500 800/1750-2750 1000/1750-3250
Skrzynia biegów* 6A 6A, 8A** 6A
Prędkość maksymalna (km/h)** 236 242 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 6,4 6,4 5,5
Spalanie (wg EU; l/100 km) 14,9/8,9/11,1 12,0/7,6/9,2 14,8/9,3/11,3
2007 79 900
2008 92 200 151 200
2009 108 200 122 300 177 500
2010 140 700 219 500
2011 164 000 251 800

*6A, 8A – klasyczne skrzynie automatyczne; **osiągi dla 8A

Audi Q7 I: naszym zdaniem - zakup to nie wszystko

Nawet kilkuletnie Audi Q7 kosztują niemało, ale pamiętajcie, że zakup to dopiero początek wydatków – paliwo i serwis takiego auta naprawdę są drogie. Jeśli portfel na to pozwala, zdecydowanie polecamy: samochód jest bardzo obszerny, dobrze się go prowadzi. Oczywiście, nie jest to auto przeznaczone do terenu.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej