Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 - małe SUV-y w natarciu!

9 lut, 15:29

Volkswagen T-Roc mierzy 4,23 m długości, czyli jest tylko o 3 cm krótszy od Golfa. Czy jest to zatem jedynie wyżej zawieszony Golf? Sprawdzamy go na tle Audi Q2 i Hyundaia Kony.

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Każdy z nowoczesnych crossoverów jeździ dobrze i ma mądrze zaprojektowane wnętrze, ale mimo to VW, Audi i Hyundai bardzo się między sobą różnią
  • Kupując auta tej klasy, najpewniej najczęściej będziemy wybierać wersje z silnikami na benzynę, które dzięki turbo mają sporą moc, ale nie palą dużo
  • Niewielkie crossovery powoli wypierają z rynku tradycyjne samochody kompaktowe - mają bardziej przestronną kabinę, większy bagażnik i siedzi się w nich wyżej, a to lubi większość kierowców

Garaże nie są z gumy, za to nowoczesne auta puchną. Szczególnie SUV-y. Gdy na naszym redakcyjnym parkingu musimy obok siebie postawić trzy takie pojazdy, między nimi zostaje tak mało miejsca, że podczas wysiadania trzeba wciągnąć brzuch i chodzić na paluszkach. Owszem, co niektórzy w redakcji powinni zrzucić kilka kilogramów, ale na dietę wysłalibyśmy też te przesadnie rozpasane SUV-y.

Producenci na szczęście trzymają rękę na pulsie i oferują coraz mniejsze SUV-y. Volkswagen właśnie dołączył do trendu i wprowadza do sprzedaży T-Roca. Nadwozie tego auta ma 4,23 m długości i zgrabne, zwarte proporcje. Technikę dzieli m.in. z krótszym o 4 cm Audi Q2, które jest w sprzedaży od nieco ponad roku i dlatego nie mogło go zabraknąć w porównaniu. Jako trzeciego dobraliśmy także pachnącego świeżością Hyundaia Konę. Jego oryginalnie zaprojektowana karoseria ma 4,17 m długości. No ale przecież zaczęliśmy od szerokości. Zatem jak jest, gdy postawimy te auta obok siebie? W porządku, wysiadanie nie wymaga karkołomnej gimnastyki. Ale które z nich kupić? To spróbujemy dziś rozstrzygnąć za pomocą punktów.

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 Foto: Auto Bild

T-Roca i „Q2-kę” napędza ten sam silnik. To dwulitrowy turbobenzyniak o mocy 190 koni, sparowany z dwusprzęgłową zautomatyzowaną przekładnią i automatycznie dołączanym napędem na 4 koła. W VW taki zestaw kosztuje minimum 125 090 zł, Audi żąda o 20 410 zł więcej za samochód z uboższym wyposażeniem seryjnym. To prawda, oba auta są dość drogie, ale punktowana cena jest jeszcze wyższa, bo... kosztujący 114 900 zł wypasiony Hyundai Kona wymusił doposażenie niemieckich rywali w opcje warte grube tysiące – po szczegóły odsyłamy do tabeli na s. 20. Koreański SUV-ik jest znacząco tańszy, ale ma też nieco mniejszy i słabszy silnik pod maską: z 1,6 litra pojemności wyciśnięto 177 koni mocy. Za to – podobnie jak u konkurentów – napęd 4x4 i dwusprzęgłówka są na pokładzie.

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 - wyniki testu

T-Roc Kona Q2
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,2 s 3,0 s 2,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s 7,6 s 6,7 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,1 s 3,9 s 3,9 s
Elastyczność 80-120 km/h 5,5 s 5,0 s 5,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1486/504 kg 1455/455 kg 1496 kg/494 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 60/40 proc. 59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,6/10,6 m 11,2/11,1 m 11,0/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,4 m 36,2 m 35,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,1 m 36,4 m 34,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 61 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 67 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 72 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 8,2 l/100 km 8,9 l/100 km 8,1 l/100 km
Zasięg 670 km 560 km 675 km

Pewnie zastanawiacie się, skąd taka duża różnica między ceną Audi a VW. Odpowiedź jest prosta: to suma wielu oszczędności, niekoniecznie widocznych na pierwszy rzut oka, ale dających w skali dużej produkcji wymierne korzyści. Księgowi mieli spore pole do popisu i to właśnie im „zawdzięczamy” twarde tworzywo w kokpicie T-Roca. Naszym zdaniem to coś niedopuszczalnego w tej kategorii cenowej, ale najwyraźniej VW liczy na to, że klienci tego szczegółu nie zauważą albo się z nim pogodzą. VW uznał też, że mało komu chce się dzisiaj zaglądać pod maskę, więc po co montować sprężyny gazowe, skoro wystarczy zwykła podpórka. Fotele? Weźmy z Polo, z mniejszymi możliwościami regulacji niż umeblowanie z Golfa. Na pocieszenie T-Roc w testowanej wersji Premium ma seryjne wirtualne zegary z ładną grafiką. W Q2 trzeba za nie dopłacić 3160 zł, w Konie w ogóle nie są dostępne – w końcu to bajer, a nie konieczność.

Audi jest w środku odczuwalnie szlachetniejsze od rywali, ale za to w detalach nie tak dopieszczone, jak można by się tego po tej marce spodziewać. Boczki drzwi wykończono płatem twardego i szorstkiego plastiku – to ma być niby premium?

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 Foto: Auto Bild

Kona lansuje się na lepiej urodzony model Hyundaia i przynajmniej w topowej wersji Premium ma miękką deskę rozdzielczą. W szczegółach jednak także i tu jest się do czego przyczepić – odrobina tapicerki na boczku drzwi nie zaszkodziłaby, tak samo w bagażniku można było wykończyć wykładziną nie tylko podłogę, lecz także ścianki. Chociaż tutaj oszczędności mniej bolą, bo i cena jest niższa. Nie mamy zastrzeżeń co do obsługi w żadnym z aut, jednak dotykowe pokrętło MMI w Audi w najmniejszym stopniu odciąga uwagę od prowadzenia, a wyświetlacz ma najbardziej dopieszczoną grafikę. W VW i Hyundaiu zastosowano dotykowe ekrany, które ustawiono wysoko na desce rozdzielczej, w polu widzenia kierowcy.

Najwięcej przestrzeni wyczarowano w kabinie Volkswagena, najciaśniej jest w Hyundaiu, ale najwygodniejsze fotele ma Audi. Dla kogo w ogóle są te samochody? Bagażniki mieszczą 355-392 l, czyli tyle, co kufry kompaktowych hatchbacków. Rodzinom z jednym dzieckiem może to wystarczyć. Jednak samochody w testowanych wersjach mają w sobie więcej sportu niż rodzinności.

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 - dane katalogowe producentów

T-Roc Kona Q2
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy turbo/R4/16 benzynowy turbo/R4/16 benzynowy turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1984 1591 1984
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/4180 177/5500 190/4200
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 320/1500 265/1500 320/1500
Prędkość maksymalna (km/h) 216 205 228
Skrzynia biegów aut., dwusprzęgłowa 7b. aut., dwusprzęgłowa 7b. aut., dwusprzęgłowa 7b.
Napęd 4x4 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 392-1237 361-1143 355-1050
Pojemność zbiornika paliwa (l) 55 50 55
Rozmiar opon testowanego auta 225/40 R 19 235/45 R 18 215/50 R 18
Emisja CO2 (g/km) 155 153 146
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1700/740 1250/600 1500/750

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 - gwarancje/ceny

T-Roc Kona Q2
Wersja wyposażenia Premium Premium Sport
Cena podstawowa 125 090 zł 114 900 zł 145 500 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 39,6 proc. 39,5 proc. 43,2 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata bez limitu km 5 lat bez limitu km 3 lata/90 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok co 15 tys. km/rok co 30 tys. km/2 lata
Cena po doposażeniu (punktowana) 144 550 zł 114 900 zł 204 270 zł

Zaczniemy od Hyundaia, który bardzo zwinnie, poręcznie, ale też i niesłychanie twardo jeździ. Na dziurach potrafi nieźle wytrząść pasażerów. Jego silnik wykazuje raczej szorstkie maniery, warczy, hałasuje, no i sporo pali – na naszej pętli pomiarowej potrzebował najwięcej, bo aż 8,9 l/100 km. Doszlifowania wymaga też dwusprzęgłowa przekładnia, która szczególnie podczas ruszania nieharmonijnie pracuje i powoduje niepotrzebnie wysokie kręcenie się silnika.

Za kierownicą T-Roca czujemy się bardziej jak w SUV-ie, zawieszenie ma większy skok niż w Konie i łagodniej pracuje na nierównościach. Mimo wszystko odradzamy wybór aż 19-calowych kół z niskoprofilowymi oponami, w które był wyposażony testowy egzemplarz. Seryjne „17-ki” będą może mniej efektownie wyglądały, ale za to lepiej „połkną” progi i uskoki jezdni. Układ kierowniczy T-Roca pracuje lekko, ale z wyczuciem. Inżynierowie VW znaleźli udany kompromis w zestrojeniu podwozia. I nareszcie udało im się wyeliminować irytującą ospałość DSG w czasie ruszania.

. . Foto: Auto Świat
. . Foto: Auto Świat

A Audi? Choć ma te same „bebechy”, jeździ jeszcze trochę lepiej i bardziej zobowiązująco niż Volkswagen. Szybciej się rozpędza, bardziej bezpośrednio daje się wprowadzać w zakręty, a układ kierowniczy przekazuje kierowcy więcej informacji zwrotnych. Zawieszenie jest sztywniejsze, przez co na zakrętach Q2 mniej się przechyla na boki niż T-Roc. Zdecydowanie Audi daje najwięcej frajdy z jazdy, czuć, że strojono je z myślą o konkurowaniu z MINI Countrymanem. Testowe Q2 miało 18-calowe obręcze kół, co stanowi w tym wypadku idealny kompromis między komfortem a stylowym wyglądem. A ten się dla nabywców liczy – inaczej cenniki nie oferowałyby tak dużych możliwości indywidualizacji.

Audi jest najlepszym samochodem z całej trójki, jednak oddaje zwycięstwo zawrotną ceną – kosztuje o prawie 90 000 zł więcej niż Hyundai! Wygrywa VW, który w żadnej dziedzinie nie pozwala sobie na słabości.

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 - punktacja

Nadwozie Maks. pkt. T-Roc Kona Q2
Przestronność z przodu 40 35 32 34
Przestronność z tyłu 30 22 20 21
Pojemność bagażnika 25 21 20 20
Ładowność 15 14 12 14
Widoczność 20 14 12 13
Fotele, pozycja kierowcy 30 22 19 23
Ergonomia obsługi 20 16 16 18
Jakość wykończenia 20 12 14 16
Suma punktów 200 156 145 159
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. T-Roc Kona Q2
Przyspieszenie 25 22 21 23
Elastyczność 25 22 23 23
Poziom hałasu 15 13 10 13
Skrzynia biegów 15 13 10 13
Zachowanie na drodze 30 25 26 26
Komfort jazdy 30 24 20 25
Układ kierowniczy 15 12 12 13
Średnica zawracania 5 5 3 4
Skuteczność hamulców 40 38 36 40
Suma punktów 200 174 161 180
Koszty Maks. pkt. T-Roc Kona Q2
Cena po doposażeniu 50 24 34 4
Utrata wartości 15 13 13 11
Zużycie paliwa 30 17 15 17
Wyposażenie – komfort 40 35 35 33
Wyp. – bezpieczeństwo 30 25 24 21
Ubezpieczenia 10 6 7 3
Gwarancja 15 8 14 10
Przeglądy 10 10 5 10
Suma punktów 200 138 147 109
Wynik końcowy 600 468 453 448
Miejsce w teście  1. 2. 3.

Volkswagen T-Roc kontra Hyundai Kona i Audi Q2 - naszym zdaniem

Cała testowana trójka to ciekawe modele, które pozwalają się wyróżnić i urozmaicają całkiem już nasycony rynek małych SUV-ów. W testowanych wersjach z mocnymi silnikami jazda nimi naprawdę sprawia frajdę. Ale tylko cena Hyundaia jest do zaakceptowania. Mając do wydania 200 000 zł, wolelibyśmy w Audi zamówić lepiej wykonaną „A3-kę” niż „Q2-kę”. Z kolei wydając blisko 150 000 zł na VW T-Roca, trudno byłoby nam zaakceptować wspomniane „oszczędności”. Oryginalność kosztuje – Golfa można kupić korzystniej.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej