Fiat Scudo to średniej wielkości samochód osobowy i dostawczy, który plasuje się między Doblo a Ducato. Auto powstało we współpracy z koncernem PSA, którego efektem były bliźniacze modele Peugeot Expert i Citroen Jumpy.
Scudo I generacji zostało zaprezentowane w 1996 roku i było produkowane w 2 rozstawach osi. Fiat mógł w zależności od wersji przewieźć nawet do 9 osób lub miał 5 m3 przestrzeni ładunkowej.
Początkowo pod maską można było spotkać 3 diesle – 1.9 D, 2.0 D i 2.0 TD o mocy odpowiednio 69, 90 i 100 KM. Gdy w 2004 roku przeprowadzono facelifting auta, oprócz zmian stylistycznych z zewnątrz i wewnątrz, zmodernizowano także gamę jednostek napędowych. Od tej pory dostępny był jedyny benzyniak o pojemności 2 litrów rozwijający 136 KM. 2-litrowe silniki wysokoprężne zostały zmodyfikowane i teraz jednostki JTD miały 94 lub 109 KM.
W 2006 roku zadebiutowała II generacja Scudo. 2 lata później zdobył on wraz ze swoimi bliźniaczymi modelami tytuł International Van of the Year. Auto zdecydowanie różniło się stylistycznie od poprzednika i odrobinę także urosło. Ponadto, druga odmiana miała więcej wersji nadwoziowych do wyboru – oprócz 2 rozstawów osi, wersji towarowej i osobowej (mieściła do 9 osób) można też było zamówić Scudo z podwoziem do zabudowy. Pojawiła się także możliwość zamówienia pneumatycznego zawieszenia, które miało ułatwić załadunek.
Pod maską zagościły tym razem tylko silniki wysokoprężne. Jednostka o pojemności 1,6 litra miała 90 KM, a 2-litrowe silniki miały 120, 136 lub 163 KM. Moc była przenoszona na przednie koła za pomocą 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej.
W 2016 roku zakończono produkcję tego modelu i zaprezentowano jego następcę pod nazwą Talento.
Głównym rywalem Fiata Scudo jest m.in. Opel Vivaro, Renault Trafic i Volkswagen Transporter.