CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.194.404.141.96
Średnio4.564.784.432.13
Najdrożej4.944.994.852.45

Instalacje LPG: IV czy V generacja?

17 lip 15 21:29
Udostępnij
0
Skomentuj
Instalacja gazowa: czy warto inwestować w V generację? Instalacja gazowa: czy warto inwestować w V generację? Foto: Andrzej Jedynak / Auto Świat

Posiadacze benzyniaków z wtryskiem pośrednim, którzy chcą zamontować instalację LPG, mogą wybrać klasyczny system z wtryskiem gazu w stanie lotnym lub nowocześniejszy – w stanie ciekłym. Prezentujemy wady i zalety obu tych rozwiązań.

Duże koszty napraw diesli sprawiają, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się auta z motorami benzynowymi. Wyższy w porównaniu z silnikiem wysokoprężnym koszt paliwa można obniżyć poprzez przejście na zasilanie gazowe.

Nowości są kosztowne

Jeśli jeździmy w miarę nowoczesnym autem z wtryskiem pośrednim, wybieramy pomiędzy starszym typem instalacji z wtryskiem gazu w stanie lotnym (IV generacja – z reduktorem) a nowoczesnym zestawem, określanym jako V generacja, w którym LPG jest wtryskiwane w stanie płynnym do kolektorów dolotowych (nie mylić z instalacją LPG do aut z bezpośrednim wtryskiem benzyny).

Nowsza instalacja gazowa jest wyraźnie droższa. W przypadku jednostki 4-cylindrowej zestaw LPG IV generacji kosztuje około 2800 zł, kolejnej – już 4800 zł. Przy silniku 8-cylindrowym różnica jest zbliżona: IV generacja wymaga wydania 5000 zł, V natomiast kosztuje 7000 zł.

V generacja to lepsze warunki pracy silnika.

Czy większy wydatek się opłaca? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zużycie gazu będzie porównywalne. LPG V generacji najczęściej może spalać mniej benzyny i wymaga rzadszych przeglądów. To również nie są koszty przesądzające o opłacalności całej inwestycji. Mniej wymierne, ale ważniejsze jest zapewnienie silnikowi lepszych warunków pracy.

Najważniejsze: fachowy montaż i jakość części.

Bez względu na typ instalacji bardzo ważne są dwie kwestie. Porównując oferty poszczególnych firm, trzeba poprosić o dokładną specyfikację wszystkich elementów, które mają być użyte (marka i model wtryskiwaczy, reduktora, oprogramowania itp.). Gazownicy chętnie używają sprzętu renomowanych marek (np. Prins, Viale, Stag) jako „wabika”, a potem okazuje się, że elementy dodatkowe pochodzą od mniej cenionych producentów.

Nie ma też sensu oszczędzanie na montażu – tańsze firmy często wykonują tę pracę niezbyt dokładnie, czasami nawet nieprawidłowo, np. wiercąc otwory w kolektorach dolotowych bez demontowania ich z samochodu.

"Zaletą instalacji z wtryskiem gazu w stanie ciekłym jest mniejsza ingerencja w samochód, nie trzeba ruszać np. układu chłodzenia. Plusem jest też schładzanie mieszanki bezpośrednio przed zaworem ssącym, dzięki czemu lepiej przebiega proces spalania. Łatwiej w tym systemie utrzymać nominalną moc silnika. Ale – z drugiej strony – jadąc autem z dobrze zamontowaną instalacją nie rozpoznamy, która to generacja." Piotr Zatchij Energy Gaz Polska.

IV GENERACJA: wtrysk LPG w stanie lotnym

Cena dla silnika V8 - 5000 zł

Sekwencyjny wtrysk gazu w stanie lotnym to najbardziej rozpowszechniony rodzaj instalacji gazowych montowanych w samochodach. LPG jest magazynowane w butli w stanie ciekłym. Elektrozawór umieszczony w zbiorniku steruje przepływem paliwa (dzięki nadciśnieniu) do reduktora, w którym następuje zmiana stanu skupienia i – już jako gaz – trafia ono do wtryskiwaczy umieszczonych w okolicy kolektora dolotowego.

Nad całą operacją czuwa komputer dobierający dawki gazu, moment otwarcia wtryskiwaczy itp. Korzysta on z tych samych sygnałów co wtrysk benzyny. Aby gaz mógł zmienić w reduktorze stan skupienia (z ciekłego w gazowy), trzeba go ogrzać. Do tego celu jest wykorzystywany układ chłodzenia. Po zimnym rozruchu auto przejeżdża 1-1,5 km, zanim układ chłodzenia osiągnie 35oC i elektronika przełączy zasilanie z benzynowego na gazowe. Raz do roku (co około 15 tys. km) są wymagane przeglądy – koszt z wymianą filtrów około 150 zł.

Elementy instalacja gazowej IV generacji Elementy instalacja gazowej IV generacji Foto: Andrzej Jedynak / Auto Świat

- Reduktor (1): serce systemu IV generacji – to tu gaz zmienia się ze stanu ciekłego w gazowy. Element wymaga kontroli, ale trwałość szacowana jest na 100-150 tys. km.

- Listwa wtryskiwaczy (2): może wyglądać różnie (pojedyncze, pary, połączone po trzy lub cztery), w zależności od liczby i układu cylindrów oraz dostępnego miejsca. Umieszczenie wtryskiwaczy (względem benzynowych) jest mniej istotne niż w V generacji.

- W zbiorniku umieszczony jest elektrozawór (3) sterujący przedostawaniem się paliwa do instalacji.

- Filtr paliwa (4): wymaga wymiany wkładu co około 15 tys. km, ale koszt jest niewielki (20-30 zł).

Plusy:

- niższy koszt montażu i poszczególnych elementów

- bardziej odporna na złą jakość gazu (mniejsze koszty naprawy).

Minusy:

- większa ingerencja w samochód, a tym samym – ryzyko awarii

- w niektórych modelach trudniejsza do „wysterowania”.

V GENERACJA: wtrysk LPG w stanie ciekłym

Cena dla silnika V8: 7000 zł

Zmienia się zasada pracy: umieszczona w zbiorniku LPG pompa wytwarza nadciśnienie, a paliwo trafia bezpośrednio do wtryskiwaczy gazu umieszczonych w kolektorze dolotowym. Otwarciem wtryskiwaczy, podobnie jak w IV generacji, steruje komputer, wykorzystując oryginalne czujniki. Ingerencja w układy auta jest jednak mniejsza (mechanicy nie "wpinają się" np. w układ chłodzenia).

Dzięki temu że gaz w formie ciekłej (zimny) rozpręża się dopiero tuż przed zaworem ssącym obniża temperaturę mieszanki paliwowo-powietrznej i poprawia warunki pracy silnika – nie trzeba stosować lubrifikatorów (czyli dodatków smarujących zawory) wymaganych w niektórych instalacjach IV geeracji.

Coroczny przegląd obejmuje tylko diagnostykę komputerową (około 100 zł). Niestety: pompa paliwa narażona jest na uszkodzenia związane z zabrudzonym (np. rozwodnionym) gazem.

Elementy instalacja gazowej V generacji Elementy instalacja gazowej V generacji Foto: Andrzej Jedynak / Auto Świat

1. W instalacji V generacji wtryskiwacze umieszczone są w kolektorach dolotowych, które trzeba nawircić.

2. W zbiorniku LPG znajduje się pompa podnosząca ciśnienie w układzie paliwa. Dzięki niej paliwo docierające do wtryskiwaczy ma stałe ciśnienie, co pozwala dokładnie kontrolować dawki gazu. Koszt wymiany: 800 zł.

3. Po lewej stronie wtryskiwacz, po prawej – dysza, która musi się znaleźć bardzo blisko oryginalnego wtryskiwacza benzynowego. Nie zawsze jest na to miejsce.

Plusy:

- lepsze warunki pracy silnika

- mniej elementów, mniejsza ingerencja w układ samochodu

- na LPG nie zmniejsza się moc

Minusy:

- wysoki koszt montażu

- większe wymagania montażowe w odniesieniu do wtryskiwaczy

- wrażliwa na uszkodzenia pompa

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (78)

No photo
No photo ~plusik36 Użytkownik anonimowy
~plusik36
No photo ~plusik36 Użytkownik anonimowy
do ~dno:
No photo ~dno Użytkownik anonimowy
22 lip 15 17:02 użytkownik ~dno napisał
Dokładnie!!!! Kupują buraki amerykany V8 i ładują po dwa bojlery do bagażnika lub na pakę :-) "wstyt i opciah" :-) kupiłeś konia - karm go owsem...
Kupiłeś konia to karm go złotem jadalnym. To jest Twoja forma myślenia. Jesteś szczęśliwym debilem. Chwal się więcej dając polewkę innym. Wiesz chciałbym zobaczyć samochód jaki masz w domu ( zapewne tatusia) Ile jest części oryginalnych tzn posiadających logo producenta pojazdu. A i chętnie zobaczyłbym jaki to silnik siedzi w tym pojeździe. Prawdziwy macho posiada benzynę gdyż diesle to tylko w maszynach rolniczych. Tylko żebraki kupują takie samochody. Oczywiście jak już benzynowy to paliwa klasy premium minimum 98 bo 95 to już chrzczone paliwo. A prawda jest jednak prozaiczna nie jest istotne jakie kto leje paliwo tylko jak dba o samochód. Fantastycznie wygladają Mercedesy których progi przypominają korę drzewa ( od rdzy)
22 lip 15 19:39 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Tyle o fachowcach Użytkownik anonimowy
~Tyle o fachowcach :
No photo ~Tyle o fachowcach Użytkownik anonimowy
Jakiś czas temu miałem awarię instalacji co prawda starszej w kupionym samochodzie. W żadnej stacji naprawy LPG nie chcieli mi jej poprawić (proponowali wymianę na nowszą - diagnoza polegała na podniesieniu maski i stwierdzeniu, że się nie da). W końcu sam się za to zabrałem (problemem okazał się zanieczyszczony silniczek krokowy, wystarczyło przetrzeć benzyną oczyszczaną za 5zł) zajęło ni to jakieś 20min. Samochód jeździ do tej pory, wszystko jest ok, a było to 10miesięcy temu (15tyś km). Zaoszczędziłem w sumie koło 2tyś złotych bo tyle chcieli ode mnie wyciągnąć.
22 lip 15 10:17 | ocena: 98%
Liczba głosów:45
98%
2%
| odpowiedzi: 5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jks Użytkownik anonimowy
~jks :
No photo ~jks Użytkownik anonimowy
Sugerujac sie wlasnymi doswiadczeniami, nie ma zadnego znaczenia w praktyce jaka generacja wybierzemy. Jedynym kluczowym zagadnieniem jest tu jakosc montazu. Ta ma zasadnicze znaczenie. Czesto nie usuwajac kolektora mozna nawiercic otworki pod podajniki pod nieodpowiednim kątem i w niewlasciwym miejscu co w zasadzie dyskwalifikuje woz z sensownego uzytku. Parowniki powinny przewidywac chwilowe wieksze zapotrzebowanie na paliwo i warto rozwazyc montaz parownika zakladajacego 1litr pojemnosci skokowej silnika do przodu tzn; do dwulitrowego motoru pakujemy parownik przewidziany do 3litrow. Tylko instalacje uznanych marek, warto dopytac montera czy wszytkie elementy beda markkwe czy tylko markowe beda jedynie naklejki;) Tylko duze warsztaty, te przydomowe skoro nie potrafily rozwinac skrzydel tzn ze cos tam nie halo jak nalezy. Trzymac kazdy rachunek, bo kiedy jednak warsztat zawali sprawe to bierzemy kwitki i szukamy rzeczoznawcy. Jesli ten wyda dokument o wadliwej instalacji, mamy niemalze gwarancje ze warsztat nie bedzie kombinowal z wymigiwaniem sie od odpowiedzialnosci. Dzieki temu kiedys panowie pseudofachowcy z Kielc becalowali za nowy silnik do Doodga Ram mojego dobrego znajomego ktory prowadzi biznesik lawetowy. Pozdrawiam!
22 lip 15 16:47 | ocena: 93%
Liczba głosów:14
93%
7%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~piotrd@wp.pl Użytkownik anonimowy
~piotrd@wp.pl :
No photo ~piotrd@wp.pl Użytkownik anonimowy
Energy Gaz Polska - to ostatnie warsztat w którym poleciłbym założenie instalacji, kiedyś zasugerowałem się podobym artykułem gdzie wywiad również udzielał Piotr Zatchij. Pomyślałem ze skoro mają wiedzę, doświadczenie i swiadomość co do fachowości montażu to wybrałbym to miejsce na moją pierwsza instalacje. Tak też zrobiłem i niestety rozczarowałem się..... Na 10 razy nie potrafili ustawić gazu nie wspominając już o późniejszych problemach z instalacją.... Skonczyło się na tym ze kupiłem interfejs i w cyklu jazdy mieszanej - miasto - trasa sam ustawiłem.... Dzisiaj nie pozwoliłbym na to aby nie być przy instalacji montażu - tylko jaki warsztat na to pozwoli ? A co do zdjecia kolektora to powinno to być dokumentowane fotografią....
22 lip 15 20:23 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~torresminers Użytkownik anonimowy
~torresminers :
No photo ~torresminers Użytkownik anonimowy
"Oczywiście, nowsza instalacja jest droższa a różnica jest tym większa, im silnik ma więcej cylindrów. W przypadku jednostki 4-cylindrowej instalacja IV generacji kosztuje około 2800 zł, nowszej – 4800 zł. Ale w przypadku motoru V8 różnica wyniesie już 2800 zł (5000 zł lub 6800 zł) – to efekt wyraźnie droższych wtryskiwaczy."

Moim zdaniem jednak wyniesie 1800 zł.
22 lip 15 11:50 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~LPG driver Użytkownik anonimowy
~LPG driver
No photo ~LPG driver Użytkownik anonimowy
do ~bbb:
No photo ~bbb Użytkownik anonimowy
22 lip 15 07:52 użytkownik ~bbb napisał
dokładnie. gaz to jest do gotowania kartofli!
Bardzo śmieszne, zwłaszcza wtedy jak ja wakacyjny wyjazd nad morze objeżdżam za 230 zł na gazie, a na benzynie wydałbym 300 zł więcej. A do tego nie czuję czy jadę na benzynie czy na gazie :) Jedynie co żałuję, to ze założyłem niedawno LPG.
22 lip 15 08:08 | ocena: 83%
Liczba głosów:48
83%
17%
| odpowiedzi: 5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~EdwardF1 Użytkownik anonimowy
~EdwardF1
No photo ~EdwardF1 Użytkownik anonimowy
do ~Driver:
No photo ~Driver Użytkownik anonimowy
22 lip 15 10:03 użytkownik ~Driver napisał
I tu jest sedno sprawy...Ja się nie wstydzę tankowania gazu ale śmieszą mnie niereformowalne głupki, który nic wytłumaczysz:D Zrozum mój post, proszę.
Kolego, dlaczego się wstydzisz? Gaz taki czy inny to też paliwo energetyczne i do tego 100% tańsze! A że ktoś o tym nie ma pojęcia i się wyśmiewa to świadczy tylko o jego ubogiej wiedzy. Pozdr.
22 lip 15 10:55 | ocena: 88%
Liczba głosów:17
88%
12%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~DD Użytkownik anonimowy
~DD
No photo ~DD Użytkownik anonimowy
do ~Driver:
No photo ~Driver Użytkownik anonimowy
22 lip 15 10:03 użytkownik ~Driver napisał
I tu jest sedno sprawy...Ja się nie wstydzę tankowania gazu ale śmieszą mnie niereformowalne głupki, który nic wytłumaczysz:D Zrozum mój post, proszę.
A po co kogokolwiek przekonywać do lpg. Im więcej osób będzie jeździć na gazie tym będzie droższy. I tak coraz więcej ludzi używa go do ogrzewania domów, bo zaczyna być taniej niż na zwykłym gazie ziemnym.
22 lip 15 10:36 | ocena: 83%
Liczba głosów:18
83%
17%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Driver Użytkownik anonimowy
~Driver
No photo ~Driver Użytkownik anonimowy
do ~zzz:
No photo ~zzz Użytkownik anonimowy
22 lip 15 09:53 użytkownik ~zzz napisał
a ty se zrób sweetfocie przy korku wstydu jak sam se nalewasz HEHE...
I tu jest sedno sprawy...Ja się nie wstydzę tankowania gazu ale śmieszą mnie niereformowalne głupki, który nic wytłumaczysz:D Zrozum mój post, proszę.
22 lip 15 10:03 | ocena: 86%
Liczba głosów:14
86%
14%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~erek Użytkownik anonimowy
~erek
No photo ~erek Użytkownik anonimowy
do ~JBL:
No photo ~JBL Użytkownik anonimowy
22 lip 15 19:00 użytkownik ~JBL napisał
Być może jest biedakiem, ale na pewno nie złodziejem... ;)
Dno nie wie że oszczędzają bogaci.
22 lip 15 20:03 | ocena: 100%
Liczba głosów:9
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej