Mercedes W201 to samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemieckie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto pojawiło się w 1982 roku i było pierwszym, po długiej przerwie pojazdem, skierowanym do nieco młodszej klienteli, a także protoplastą przyszłej klasy C. Z uwagi na to, iż W201 był ówcześnie najmniejszym Mercedesem w gamie, zyskał przydomek "Baby-Benz".
Mercedes W201 wyłamał się ze schematu, jakoby oznaczenie liczbowe informowało o zamontowanej jednostce napędowej. Liczba "190" nie sugerowała pojemności silnika, jednak po liczbie dostawiani jedną z dwóch liter - "E" lub "D". Pierwsza z nich informowała, iż pod maską znajduję się silnik o zapłonie iskrowym, a druga - o zapłonie samoczynnym. W201 występował jedynie jako 4-drzwiowy sedan. Bardzo modne ówcześnie linie, zaprojektował Bruno Sacco.
Sam projekt W201, ma swoje początki już w 1976 roku. Specjalnie na potrzeby W201 wybudowano nową fabrykę oraz rozbudowano wytwórnię silników. Aby zapewnić komfort na wysokim poziomie, inżynierowie stworzyli kilkadziesiąt różnych modeli tylnego zawieszenia, a to ostateczne stosowano również w większym "Baleronie" (W124). Wnętrze było bardzo proste, lecz dokładnie i solidnie wykonane. Bagażnik oferował 410 litrów pojemności.
Ilość jednostek napędowych, szczególnie benzynowych, które znalazły się przez cały okres produkcji pod maską W201, jest imponująca. Gaźnikowe silniki ograniczały się do 2-litrowych jednostek o mocy 90, 102 lub 105 KM. Wtryskowe silniki miały pojemność 1.8, 2, 2.3 oraz 2.6 (R6) litra o mocy kolejno 109, 118/122, 132/136 oraz 160/166 KM. Sportowe odmiany miały jednostki napędowe podkręcone przez brytyjską firmę Cosworth. Ich pojemność wynosiła 2.3 lub 2.5 litra. w Pierwszym przypadku silnik generował od 170 do 185 KM, a w drugim - 195/204 KM (2.5-16v Evolution) i 235 KM (2.5-16v Evolution II). Topową odmianą był 190E 3.2 AMG, który z 3,2-litrowej rzędowej "szóstki" wyciągał 234 KM.
Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, znane one były z dużej wytrzymałości i niezawodności. Nierzadko słyszało się o przebiegach przekraczających milion (!) km na jednym silniku. Podstawową jednostką był 2-litrowy wolnossący diesel R4 generujący 72 lub 75 KM. Większa, 2,2-litrowa jednostka miała 73 KM. 5- cylindrowe motory wysokoprężne miały 2,5 litra pojemności i rozwijały 90 oraz 94 KM. Ich turbodoładowane odmiany miały 122, 125 i 126 KM. Moc na tylne koła była przekazywana za pomocą 4- stopniowego automatu lub skrzyni manualnej o 4 lub 5 przełożeniach.
Mercedes W201 zyskał bardzo dobrą renomę auta bezawaryjnego i komfortowego, a przez cały okres produkcji powstało blisko 2 mln egzemplarzy. W 1993 roku zakończono produkcję Mercedesa W201, a jego następcą został W202. Głównym rywalem Mercedesa W201 było BMW serii 3 E30.