Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.564.271.96
Średnio4.624.764.482.10
Najdrożej4.894.994.842.24

Płacisz, choć nie jeździsz - kierowcy wydojeni przez ubezpieczycieli

27 paź 16 17:06
Udostępnij
0
Skomentuj
Jak przygotować auto do zimowego postoju? Jak przygotować auto do zimowego postoju? Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Polisy OC drożeją z dnia na dzień, ubezpieczyciele mają wreszcie na nich zarabiać. To dobrze, tylko dlaczego mają zarabiać także na właścicielach aut, którzy wcale nie generują ryzyka?

W Polsce polisa OC posiadacza samochodu, wbrew temu, co wynika wprost z przepisów, nie służy wyłącznie ochronie poszkodowanego, by dostał, co mu się należy od sprawcy wypadku i nie musiał ścigać latami gołodupca, który wprawdzie miał pieniądze na samochód, ale na to, by zapłacić odszkodowanie, to już nie.

Autorzy obowiązujących przepisów wiele lat temu zapewne zamyślili sobie, że OC będzie jednocześnie po pierwsze, zniechęcać do posiadania wielu aut, a po drugie, wymusi na właścicielach różnego złomu, by dbali o porządek w obejściu i papierach: jeśli ktoś ma pojazd, który już nie nadaje się do jazdy, to powinien go wyrejestrować. Nie wyrejestruje – ma co rok płacić haracz.

Tyle, że aby samochód wyrejestrować, trzeba się go pozbyć: zezłomować, sprzedać, stracić. Problemu złomu zalegającego na podwórkach to nie rozwiązało – jak ktoś musiał, to zgłaszał sprzedaż auta Janowi Kowalskiemu o wymyślonym peselu, i załatwione. Jak ktoś miał trzy lub cztery samochody, a korzystał z dwóch, to płacił OC za wszystkie, wspierał biednych ubezpieczycieli, kupując jedną czy dwie polisy górką, ale nie protestował, bo czerpali z naszych kieszeni małą łyżeczką. Że zaniżali odszkodowania, to już inna sprawa – taki rodzaj nieformalnej umowy społecznej.

Patologia na rynku ubezpieczeniowym kończy się jednak w błyskawicznym tempie, przynajmniej w rozumieniu ubezpieczycieli. Stawki za polisy OC rosną. Dochodzi do takich absurdów, że konsultantka z infolinii ubezpieczyciela proponuje mi ubezpieczenie auta już za 900 zł, a na ich stronie internetowej wciąż tę samą polisę można kupić za 600 zł – to obrazuje skalę podwyżek. Media donoszą, że właściciele aut coraz częściej, słysząc, ile mają zapłacić za OC, rezygnują. Z polisy oczywiście, nie z samochodu, za co zresztą w swoim czasie dostaną rachunek.

W tej sytuacji pora skończyć z jeszcze jedną patologią charakterystyczną dla polskiego rynku: obowiązkiem ubezpieczania aut, które nie jeżdżą, bo są w remoncie albo właściciel używa ich sezonowo. W różnych krajach różnie rozwiązuje się tę kwestię, ale raczej normą niż wyjątkiem jest możliwość czasowego wyrejestrowania pojazdu. W Anglii czy Irlandii ubezpieczeniu podlega kierowca, nie samochód, ale gdy np. masz dwa auta lub więcej, kupujesz ubezpieczenie „flotowe” – jest tańsze niż dwie polisy kupione osobno. Mając kilka samochodów, nie jestem w stanie jeździć wszystkimi jednocześnie – ryzyko, w przeliczeniu na samochód, maleje, prawda?

Nie robiąc rewolucji, wystarczy pozwolić na czasowe wyrejestrowanie samochodu. W ten sposób państwo mogłoby obronić nas przed haraczem. Chyba, że siedzi w kieszeni lobby ubezpieczeniowego...

Naszym zdaniem

Argumentu, że jak się pozwoli na czasowe wyrejestrowanie auta, to wszyscy zaczną jeździć bez OC, nie przyjmuję: wystarczy, że trzeba będzie oddać w depozyt tablice rejestracyjne.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (109)

No photo
No photo ~easy driver Użytkownik anonimowy
~easy driver
No photo ~easy driver Użytkownik anonimowy
do ~upraszczacz:
No photo ~upraszczacz Użytkownik anonimowy
28 paź 16 10:23 użytkownik ~upraszczacz napisał
to zwykła mafia system do rozpierdzielenia, zróbmy nieposłuszeństwo obywatelskie i pogońmy dziadów.....
No tak, tylko do kogo ten pomysł? Polacy potrafią tylko się kłócić a nie jednoczyć. Mnie to strasznie wnerwia. Jest tyle klubów, fora itp różnych marek samochodów czy motocykli, tyle milionów kierowców i NIC!! ZERO REAKCJI na dojenie obywateli przez ubezpieczycieli! Od tygodnia mój motocykl stoi rozebrany, bo do wiosny już nie pojeżdżę a płacić muszę! Jak próbowałem podjąć temat na forum, to pisano mi teksty w stylu "nie stać cię na te parę złotych" ? Nosz qrdę, tu chodzi o ZASADY. Dajesz się doić na "parę złotych" to i na parę setek też cię będą doić...i tak robią!
Podczas ostatniego kryzysu finansowego tzw "credit crunch" pracowałem w UK jako kierowca TIRa. Ceny paliw szybowały w górę z dnia na dzień, więc brytyjscy kierowcy się skrzyknęli i zablokowali wszystkie rafinerie na wyspach. sam stałem dwa razy po 12h na zmianie. Po dwóch tygodniach Rząd obniżył akcyzę (wbrew Unii) obniżył i zamroził cenę paliw. W Polsce kilkuset kierowców zablokowało...parę stacji paliw. To pokazuje róznicę ;/
28 paź 16 18:30 | ocena: 100%
Liczba głosów:50
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Patyk Użytkownik anonimowy
~Patyk :
No photo ~Patyk Użytkownik anonimowy
Za każdym razem, gdy czytam, że jakiś un cieszy się, że towarzysz władza ma coś uregulować, coś kogoś zmusić ustawą, albo czegoś zabronić, niemalże mogę zmierzyć linijką postępy socjalizmu w głowach... Najpierw pan władza zdemoralizował tubylców, a potem wyprodukuje ustawę nadzorującą.. potem powoła milion urzędowych zasrancen by pilnowały mniej wartościowy naród tubylczy.. płacąc im wcześniej zrabowanymi od tubylców pieniędzmi.. To się nigdy nie skończy, tubylcy pragną bata.. więc pan władza nie zostanie głuchy na potrzeby obywateli.. ku chwale naszej ludowej ojczyzny..
28 paź 16 09:24 | ocena: 92%
Liczba głosów:49
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mark Użytkownik anonimowy
~Mark :
No photo ~Mark Użytkownik anonimowy
Jeśli auto stoi np. na kołkach w garażu owszem powinien podlegać obowiązkowi ubezpieczenia ale powinienem mieć możliwość zgłoszenia ubezpieczycielowi że auto nie będzie używane w ruchu i płacić skłądke w wysokości 5% normalnej składki ubezpieczeniowej. Ochrona ubezpieczeniowa obejmowała by węższy zakres tak jak w przypadku przyczep czyli np. jak źle zaparkuje niesprawny pojazd i dojdzie przez to do kolizji to ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie ale nie obejmowałoby szkod gdy pojazd jest w ruchu. Jak bym już wyremontowaqł pojazd i chciał nim jeździć wówczas zgłosiłbym taką chęć ubezpieczycielowi i dopłacił należną składke proporcjonalnie do liczby miesięcy jakie pozostały do końca ubezpieczenia. Uczciwe rozwiązanie i porządek w papierach jeśli pojazd jest opłacany to znaczy że właściciel o nim pamięta. W dzisiejszych czasach to nawet strach stary motorower w garażu trzymać bo zaraz ktoś się dopatrzy.
28 paź 16 12:51 | ocena: 90%
Liczba głosów:31
90%
10%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Klej Użytkownik anonimowy
~Klej :
No photo ~Klej Użytkownik anonimowy
Wystarczyłoby tak jak w Anglii, że każdy radiowóz jest wyposażony w kamerę podłączona do bazy ubezpieczeń tak samo jak monitoring miejski. Porządne kary juz w Polsce są ale żeby tak Państwo przyszło z pomocną łapką to już nie. W większości krajów UE można za pomocą Internetu zgłosić, ze auto jest wyłączone z ruchu i nie znajduje się na drodze publicznej. Ja posiadam dwa auta w Anglii i dopłacam £50 rocznie do mojej polisy.
27 paź 16 17:35 | ocena: 96%
Liczba głosów:48
96%
4%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Agent Użytkownik anonimowy
~Agent :
No photo ~Agent Użytkownik anonimowy
Niestety lobby jest ogromne bo są to ogromne pieniądze. Nikt z tych przy korycie nie pomyślał ( albo został skutecznie przekonany/ zniechęcony do zmiany prawa pro klient) aby przy zmianie ustawy o ubezpieczeniach z lutego 2012 wprowadzić zapis, który chroni kierowców przed haraczem, jeśli nie użytkują pojazdu. Złodziejstwo w białych rękawiczkach !!!
Piszę to ja agent ubezpieczeniowy...
28 paź 16 09:14 | ocena: 99%
Liczba głosów:94
99%
1%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Tohuwabohu Użytkownik anonimowy
~Tohuwabohu :
No photo ~Tohuwabohu Użytkownik anonimowy
Ja jezdze w Polsace na niemieckich numerach, gdzie moge samochod wymeldowac czasowo np. na rok. Mam kilka samochodow, i moge sobie sprawic numery rejestracyjne z datami waznosci od - do, bo zabytkami nie jezdze w zimie. Poza tym chcialem ubezpieczyc moje BMW X3 w Polsce: PZU, Warta, Generali i HDI, ceny (pelne ubezp. AC i OC) miedzy 3900 do 4200 zl, w Niemczech 286 EUR rocznie. Za nowego Smarta chca 2300 zl. Do badania technicznego musze podjezdzac raz na 2 lata. Polska to chory kraj, rzadzony przez bande imbecyli, z Duda i Szydlo na czele, wspieranych przez Sw. Antoniego, patrona oblakanych. Ziobro i Jaki to jaskrawy przyklad tyumfu materii nad rozumem.
28 paź 16 20:16 | ocena: 82%
Liczba głosów:33
82%
18%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~logika Użytkownik anonimowy
~logika :
No photo ~logika Użytkownik anonimowy
Typowy układ mafijny!
Można posiadać nawet 3 samochody a fizycznie jeździć tylko jednym.
Płacić jednak trzeba za 3!
Ile wtedy straciłaby mafia ubezpieczeniowa, gdyby od OC ubezpieczał się tylko kierujący?
Ten stan rzeczy popierają kolejne "elity" rządzące, również miłościwie nam panujący Prawi i Sprawiedliwi.
Kto i kiedy to zmieni?
28 paź 16 10:51 | ocena: 99%
Liczba głosów:74
99%
1%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~stary Użytkownik anonimowy
~stary :
No photo ~stary Użytkownik anonimowy
Wystarczy wrócić do starego systemu. Można było wyrejestrować auto stojące w garażu. Następnie w razie potrzeby ponownej rejestracji brało się z wydziału komunikacji tablice próbne celem przejazdu na badanie techniczne. Po jego pozytywnym wyniku rejestrowało się pojazd.
Czy my zawsze musimy negować wszystko co było dawniej?
28 paź 16 09:23 | ocena: 99%
Liczba głosów:78
99%
1%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~a Użytkownik anonimowy
~a :
No photo ~a Użytkownik anonimowy
Kiedy myślę o polisach OC zawsze zastanawiam się nad odpowiedziami na poniższe pytania:
Czy samochód może posiadać "osobowość"?
Jeżeli nie to dlaczego na uto są wystawiane polisy od odpowiedzialności cywilnej?
Czy auto samo może spowodować wypadek?
Jaki wpływ ma historia "szkodowości" kierującego na polisę wykupywaną na samochód?
28 paź 16 13:57 | ocena: 89%
Liczba głosów:9
89%
11%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~k14 Użytkownik anonimowy
~k14 :
No photo ~k14 Użytkownik anonimowy
typowe zlodziejstwo masz rozbite auto zabrany dow.rejstr.masz placic oc?takiego zlodziejstwa nie bylo nawet w rosji bolszewickiej co to za prawo jaka odp.cyw.jak nie masz dow.restr i nie jezdzisz??????
28 paź 16 21:11 | ocena: 100%
Liczba głosów:13
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej