Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Toyota Yaris GRMN - GRMN-y rozrabiają

12 paź, 08:58

Sportową linię będzie miała (znów!) Toyota. Zapowiedzią tego, co czeka nas w przyszłości, jest pierwszy członek rodziny „GR”: 212-konny Yaris z kompresorem i szperą. Sprawdzamy, jak jeździ.

Udostępnij
0
Skomentuj

Po wycofaniu się z F1 Toyota trochę odeszła od sportu, ale na szczęście ktoś przypomniał sobie, że nie samymi Corollą i Aurisem człowiek żyje. Efekt to m.in. nowa Supra (patrz s. 10-11) i powrót do WRC – w barwach Gazoo Racing od 2017 r. startuje odpowiednio przygotowany Yaris. Testujemy drogowego kuzyna tego rajdowego potworka.

Toyota Yaris GRMN - nadwozie

Yaris GRMN (wyjaśnienie skrótu dalej) na pewno robi wrażenie. Ludzie oglądają się za nim na ulicy, jakby był to egzotyk na milion złotych. Spokojna i nieco już opatrzona sylwetka wzbogacona o skrzydło (!), naklejki i kute alufelgi BBS faktycznie może zaskoczyć. Za to w środku, poza fantastycznymi „kubłami” i kierownicą z GT86, wieje nudą. Yaris to niemłode już auto i widać to m.in. po plastikach oraz mało intuicyjnym systemie multimedialnym. Fotele, choć są świetnie wyprofilowane, zamocowano za wysoko, a zakres regulacji kierownicy jest na tyle mały, że wiele osób będzie mogło zapomnieć o sportowej pozycji za kółkiem.

Toyota Yaris GRMN - silnik

Ma 1,8 l i 212 KM. Gdy trzeba, jest oszczędny – 7,4 l/100 km na naszym odcinku pomiarowym! – ale gdy go pogonisz, spali i niemal 20 l. Błyskawicznie wkręca się na obroty, nigdy nie ma dość. Kompresor eliminuje efekt turbodziury, znany z silników wielu rywali, a wysoko położony (przy 5000 obr./min) maksymalny moment (250 Nm) sprawia, że Yaris GRMN jeździ trochę jak auto wolnossące. Rozczarowanie przychodzi w trakcie pomiarów, bo czas sprintu 0-100 km/h jest przeciętny – 7,1 wobec deklarowanych 6,3 s.

Silnik benz. z kompresorem R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1798
Moc maks. (KM/obr./min) 212/6800
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 250/5000
Napęd/skrzynia biegów przedni/man. 6
Dł./szer./wysokość (mm) 3945/1695/1510
Rozstaw osi (mm) 2510
Poj. bagażnika (l) 286
Prędkość maksymalna (km/h) 230
Cena testowanej wersji (zł) od 139 900 zł

Toyota Yaris GRMN - prowadzenie

Skoro Yaris był strojony w „Zielonym Piekle” – stąd dziwaczna i przydługa nazwa: „Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring” – to na pewno świetnie skręca. Amortyzatory Sachsa, niższy prześwit plus „dyfer” o ograniczonym poślizgu? W teorii się zgadza. Na ulicy faktycznie jest dobrze, ale już np. na ciasnym Torze Modlin wystarczy nieco odważniej wejść w łuk, by doświadczyć dużej podsterowności. Co z tego, że mogę „cisnąć” pedał gazu wcześnie na wyjściu z nawrotu, skoro na jego wejściu muszę tak bardzo pilnować ciężkiego przodu? Na plus: odjęcie gazu na wejściu w łuk wywołuje przyjemną, choć małą nadsterowność.

Toyota Yaris GRMN - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h (s) 3,0
0-100/0-130/0-160 km/h (s) 7,1/11,3/17,2
Elastyczność 60-100 km/h (s) 6,6 (4 b.)
80-120 km/h (s) 12,0 (6 b.)
Masa własna (kg) 1157
Rozdział masy przód/tył (proc.) 64/36
Średnie spalanie (l/100 km) 7,4
Dr. ham. 100-0 km/h (m) z/r 39,1/40,1

Europejska seria 400 szt. mimo ceny (139 900 zł) jest wyprzedana. Amatorom zostaje liczyć na rynek wtórny...

Toyota Yaris GRMN - to nam się podoba

Hot hatch starej szkoły: dobra reakcja na gaz, świetne zawieszenie.

Toyota Yaris GRMN - to nam się nie podoba

Tendencja do podsterowności, nieco zbyt słabe hamulce.

Toyota Yaris GRMN - naszym zdaniem

Testowy egzemplarz zdążył już trochę dostać po uszach, zanim do nas trafił. Czy „na świeżo” hamowałby lepiej? Czy nowe opony typu semi-slick poprawiłyby zachowanie na wejściu w łuk? Być może. Pewne jest to, że prosty charakter Yarisa GRMN coś w sobie ma!

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej