Audi A4 I - Wciąż może być atrakcyjne

1 sty, 09:50
Udostępnij
0
Skomentuj

Czego spodziewać się po modelu, który ma co najmniej 16 lat? W przypadku Audi A4 trzeba mieć się na baczności, bo nie brakuje zamęczonych egzemplarzy. Ale znajdziecie też i takie, które dają nadzieję na spokojną jazdę.

Polscy kierowcy chętnie kupują niemieckie auta. Patrząc na kondycję wielu jednostek TSI, problemy 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami czy aferę spalinową, można nawet zastanawiać się, czym jest to spowodowane. Jeden z filarów sukcesu to świetna opinia, jaką wyrobiły sobie marki Grupy VW w latach 90. Doskonałym dowodem na to może być Audi A4 I z lat 1994-2001. Postanowiliśmy przyjrzeć się obecnej ofercie rynkowej tego modelu i zastanowić się, czy wciąż może to być dobry zakup.

Audi A4 - bogaty wybór, ale…

Na naszym rynku stare Audi A4 to nadal bardzo popularny pojazd – w jednym z wiodących portali ogłoszeniowych na nabywców czeka ponad tysiąc egzemplarzy pierwszej generacji! Ceny są mocno zróżnicowane: jeżdżące auta z ważnym przeglądem można kupić już za 2500 zł, ale nie brakuje Audi A4 wycenianych na 12 000-14 000 zł (oczywiście, pomijając znacznie droższe odmiany S4 i RS 4). Czy za ceną idzie jakość?

Kombi (Avant)  są znacznie bardziej praktyczne. Kombi (Avant) są znacznie bardziej praktyczne. Foto: Audi

Postanowiliśmy to sprawdzić na podstawie ofert dwóch egzemplarzy w różnych cenach (patrz opisy w galerii): jeden był z górnych widełek cenowych, drugi „budżetowy”. Droższy okazał się naprawdę ładny - nawet nastoletnie Audi może być wolne od korozji, z zadbanym wnętrzem i udokumentowanym przebiegiem. Różnice w jakości auta za prawie 5000 zł było widać na pierwszy rzut oka: wnętrze w znacznie gorszym stanie, podniszczona tapicerka i elementy nie z tego egzemplarza, niedobrane kolorystycznie. Porysowane niefabryczne felgi też nie były najmocniejszym punktem oferty. Jednak z zewnątrz samochód prezentował się akceptowalnie (minimalnie różny odcień czerwieni), a w podwoziu korozja objęła głównie tłumik i elementy zawieszenia.

Audi A4 - proste silniki i ocynk

Pamiętajcie, że w przypadku wiekowej „A4-ki” liczy się stan, a nie rocznik. Ogromną siłą A4 jest dość prosta budowa mechaniczna. Mimo rozbudowanej wielowahaczowej przedniej osi oraz silników z doładowaniem, a także 5 zaworami na cylinder, do naprawy nie potrzeba szczególnej wiedzy ani narzędzi warsztatowych. Zakup kompletu wahaczy przedniej osi oznacza wydatek 1700 zł, ale z drugiej strony tyle kosztuje jeden amortyzator z elektroniczną regulacją do nowszego modelu!

Audi A4 - uwaga na stan techniczny!

Z pytaniem, na co zwrócić uwagę, planując zakup starego A4, zwróciliśmy się do Krystiana Woźniaka z vwserwis.com: Obecnie największy problem to zaniedbane egzemplarze – niskie ceny sprawiają, że użytkownicy często rezygnują z porządnej naprawy, kosztującej np. 2000-3000 zł, bo zasłaniają się niewiele wyższą wartością auta. Taki samochód jest tylko tanio uzdatniany do jazdy. Polecam zakup A4 świeżo sprowadzonego z Niemiec – większa będzie szansa na niewytłuczone przednie zawieszenie, można też znaleźć naprawdę ciekawe sztuki.

W 20-letnim aucie trudno mówić o typowych usterkach. Na pewno wystrzegajcie się ogólnie wyeksploatowanych egzemplarzy. Remont silnika, łatanie dziur, odnowienie zawieszenia – jeśli trzeba będzie wykonać wszystkie naprawy, szybko podwoicie wartość auta, nawet mimo korzystnych cen części. Radzimy zwrócić uwagę na stan przedniego zawieszenia (aż 8 wahaczy!). W benzyniakach szwankuje przepustnica, jej wymiana kosztuje 800 zł (wystrzegajcie się chińskich elementów za 200 zł – są nietrwałe). W dieslu 1.9 TDI z pompą rozdzielaczową przy przebiegu 300-400 tys. km pompa wymaga regeneracji (2000 zł), wycierają się też krzywki na wałku rozrządu (800 zł).

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

W silnikach rzędowych wymiana rozrządu kosztuje około 1200 zł. Zalecane interwały: od 60 do 120 tys. km (zależnie od silnika i wersji). Pamiętajcie, że w kilku jednostkach poza paskiem zębatym pracują też łańcuchy (np. 1.8) lub koła zębate. Dodatkowe elementy wymienia się w razie potrzeby (hałasy). Warto mieć na uwadze, że remont „automatu” to wydatek 6000 zł. Nie stosowano w tym aucie bardziej zawodnych Multitroniców.

Audi A4 - dane techniczne

Stan techniczny jednostek napędowych A4 bywa bardzo różny – wiele zależy od serwisowania, rzeczywistego przebiegu itp. Dlatego nie można wierzyć zapewnieniom sprzedawcy, że silnik jest jak dzwon. Niemal wszystkie jednostki (poza 2.5 V6 TDI) są godne polecenia. Zalety to prosta budowa (mimo często stosowanych 5 zaworów na cylinder), wysoka trwałość i dobry dostęp do części zamiennych.

W przypadku wersji 2.5 trzeba się liczyć z wysokimi kosztami napraw, np. porządne „sprzątanie” po uszkodzeniu wałków rozrządu może zakończyć się rachunkiem… 8000 zł. A kultura pracy tego silnika wcale nie zachwyca.

Benzynowe silniki polecamy "w ciemno", spośród diesli najgorzej wypada 2.5 V6. Benzynowe silniki polecamy "w ciemno", spośród diesli najgorzej wypada 2.5 V6. Foto: Archiwum / Auto Świat

Audi A4 - benzynowe R4

Dane techniczne* 1.6 1.8 1.8T 1.8T
Lata 1994-2001 1994-2001 1994-2001 1997-2001
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/8 benz. R4/20 t.benz. R4/20 t.benz. R4/20
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu OHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1595 1781 1781 1781
Moc maks. (KM) przy obr./min 101/5300 125/5800 150/5700 180/6000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 140/3800 173/3950 210/1750 235/2000
Skrzynia biegów** 5M, 4A 5M, 4A 5M, 5A 5M
Prędkość maksymalna (km/h) 191 205 222 235
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,9 10,5 8,3 7,8
Spalanie (l/100 km)*** 11,6/6,1/8,0 12,2/6,6/8,6 10,8/6,6/8,1 10,7/6,4/7,9
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Audi A4 - benzynowe V6

Dane techniczne* 2.4 2.6 2.7 S4 2.7 rs 4 2.8 2.8
Lata 1997-2001 1994-97 1997-2001 1999-2001 1994-97 1996-2001
Silnik – typ, liczba zaworów benz. V6/30 benz. V6/12 bit.benz. V6/30 bit.benz. V6/30 benz. V6/12 benz. V6/30
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu 2xDOHC 2xOHC 2xDOHC 2xDOHC 2xOHC 2xDOHC
Pojemność skokowa (cm3) 2393 2598 2671 2671 2771 2771
Moc maks. (KM) przy obr./min 165/6000 150/5500 265/5800 381/6100 174/5500 193/6000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 230/3200 225/3500 400/1850 440/2500 250/3000 280/3200
Skrzynia biegów** 5M, 5A 5M, 5A 6M 6M 5M 5M, 5A
Prędkość maksymalna (km/h) 226 220 250 250 230 240
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,4 8,7 5,7 4,9 8,2 7,3
Spalanie (l/100 km)*** 13,5/7,0/9,4 13,3/7,5/9,6 15,8/8,7/11,3 17,0/9,0/12,0 6,4/8,3/11,8**** 13,6/7,0/9,4
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie, ****zużycie paliwa wg ECE: 90/120/miasto

Audi A4 - diesle

Dane techniczne* 1.9 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI PD 2.5 TDI
Lata 1995-2000 1995-2000 1995-2000 1999-2001 1997-2001
Silnik – typ, liczba zaworów diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel V6/24
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu OHC OHC OHC OHC 2xDOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1896 1896 1896 1896 2496
Moc maks. (KM) przy obr./min 75/4000 90/4000 110/4150 116/4150 150/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 150/1500-3200 202/1900 225/1700-3000 285/1900 310/1500-3200
Skrzynia biegów** 5M 5M, 4A 5M, 4A 5M, 5A 6M, 5A
Prędkość maksymalna (km/h) 170 184 196 200 220
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 16,1 13,3 11 10,5 9
Spalanie (l/100 km)*** bd. 7,0/4,4/5,4 6,9/4,3/5,3 6,9/4,3/5,3 9,7/5,2/6,8
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Audi A4 - naszym zdaniem: Dobry wybór?

Czy można polecać wiekowe A4? Tak, ale pamiętajcie, że mimo niskich cen nie warto zaniedbywać w miarę dokładnego sprawdzenia stanu technicznego. Nawet A4 kupione za kilka tysięcy złotych daje szansę na kilka lat dalszej jazdy.

Nie brak oczywiście odpicowanych egzemplarzy, niewartych pieniędzy, których oczekują sprzedawcy. Do zalet A4 zaliczamy: przyjemny design, dobre własności jezdne oraz świetny dostęp do części. Na co uważać? Na stan zawieszenia, kondycję nadwozia i ogólne wyeksploatowanie mechanizmów.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 33/2017 już w sprzedaży a w nim - Nowości Audi – Q6 i e-tron oraz nowe generacje A1, A3 i A4; McLaren 570S Spider – pierwsza jazda superkabrioletem; Dacia Dokker, Hyundai i40 kombi, Mercedes klasy E kombi, Renault Grend Scenic, Seat Ibiza, Skoda Kodiaq, VW Golf Variant i VW Tiguan – porównanie możliwości aut obciążonych wakacyjnym bagażem; Cisza w kabinie – wygłuszanie auta: jak, gdzie i ile kosztuje; Z drugiej ręki: Skoda Octavia I (1996-2010); Top 5: pikapy za 30-40 tys. zł. Zapraszamy do lektury
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (16)

No photo
No photo ~Przyklad Użytkownik anonimowy
~Przyklad :
No photo ~Przyklad Użytkownik anonimowy
1.8 Turbo, automatyczna skrzynia biegów i taki samochód w rodzinie śmiga od 17 lat :-) Jedyne co się dzieje, to już dość duże zapotrzebowanie na olej silnikowy, możliwe, że już turbina nie daje rady... (przebieg ponad 400 tys zł). W tym czasie była robiona raz skrzynia biegów i raz turbosprężarka. Samochód był sprowadzony ROCZNY po kolizji 17 lat temu za ogromne pieniądze, patrząc teraz na ceny takich modeli nie opłaca się go sprzedać, jeżdżą nim aż padni no i chyba złomowanie -pojazd jest niesamowicie poobijany, ale bije bezawaryjnością teraźniejsze modele VAG'a.
2 sty 12:06 | ocena: 89%
Liczba głosów:9
89%
11%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~qaz Użytkownik anonimowy
~qaz :
No photo ~qaz Użytkownik anonimowy
fajne podobno pod remizą to panienki klamki urywają, chciałem sobie takie kupić ale jak się dowiedziałem ze zaraz przykleja mi łatkę wsiura, który dopiero co od Niemca ze szparagów wrócił to zrezygnowałem, ale niestety coś w tym jest bo niektórym się wydaje, że za 4 tys. kupują komfort i prestiż tak samo jak tym co kupują bmw 316 z naklejka M i wydaje się im ze są mafiobambino i powyryją lepsze laski niż ci w golfach, notabene podobno już na wsiach przestały górować trójki i ,,żadzą" czwórki w tdi z przebiegiem 180 tys
2 sty 08:34 | ocena: 63%
Liczba głosów:16
63%
38%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Szymon Użytkownik anonimowy
~Szymon :
No photo ~Szymon Użytkownik anonimowy
Stary samichod dyzo pali wpakowalem w niego jak go dostalem 5000tysiecy i jezdzi. Kilka napraw zrobiłem już sam łatwy dostęp do części i sa tanie relatywnie. Mam 1.6 i fajnie sie nim jeździ nie czuć w nim łodzkich dziur w drodze. I nie ma rdzy a ma 25 lat :)
2 sty 18:38 | ocena: 56%
Liczba głosów:9
56%
44%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~daniel Użytkownik anonimowy
~daniel :
No photo ~daniel Użytkownik anonimowy
Jezeli auta prestizowe i niezawodne to tylko Lexus
1 sty 17:35 | ocena: 58%
Liczba głosów:12
58%
42%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Markus Użytkownik anonimowy
~Markus :
No photo ~Markus Użytkownik anonimowy
Marzenie Polaków, we wrzesniu jedziemy na wesele do kuzynki i Ojce zamierza takie kupic aby zadać szpanu i luksusu....
1 sty 19:06 | ocena: 54%
Liczba głosów:13
46%
54%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Atrakcyjne to są francuskie tyle w temacie Użytkownik anonimowy
~Atrakcyjne to są francuskie tyle w temacie :
No photo ~Atrakcyjne to są francuskie tyle w temacie Użytkownik anonimowy
Szczerze to słowo atrakcyjne to bardziej pasuje do aut francuskich ale nie do tej nudnej cegły.
7 sty 17:25 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
43%
57%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~carman Użytkownik anonimowy
~carman :
No photo ~carman Użytkownik anonimowy
Gazeta motoryzacyjna zachęca do zakupu 20-letnich aut, może lepiej zachęcajcie do złomowania tych samochodów by było bezpieczniej na drogach.
2 sty 12:44 | ocena: 68%
Liczba głosów:22
32%
68%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Lexus Użytkownik anonimowy
~Lexus :
No photo ~Lexus Użytkownik anonimowy
Stary rdzewiejący rupieć ...
1 sty 12:27 | ocena: 62%
Liczba głosów:29
38%
62%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~piter Użytkownik anonimowy
~piter
No photo ~piter Użytkownik anonimowy
do ~Lexus:
No photo ~Lexus Użytkownik anonimowy
1 sty 12:27 użytkownik ~Lexus napisał
Stary rdzewiejący rupieć ...
Lexus, rozmawiamy tu o samochodach a nie o twojej starej.
18 sty 00:35 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~łysy Użytkownik anonimowy
~łysy
No photo ~łysy Użytkownik anonimowy
do ~gosc:
No photo ~gosc Użytkownik anonimowy
3 sty 00:20 użytkownik ~gosc napisał
Audi ATRAKCYJNE???!!!!!Ale sie USMIALEM!!!!SYF Totalny!
chyba jeżdzisz bełemkom wśurze !!!!
8 sty 08:22 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Świat

Poradnik kupującego: Audi A4 I (1994-2001)

Brak krzykliwych elementów stylistycznych zapewnił karoserii ponadczasowość. Do wyboru nadwozia: sedan i kombi.

Audi A4 I - Wciąż może być atrakcyjne (slajd 1 z 13)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Krzysztof Paliński, Auto Bild / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego