Niestety, auto cierpi na kilka uciążliwych dolegliwości.Silnik jest lepszy od reszty samochoduNa pewno humor zepsuje nam rdza. Brązowy nalot szybko pojawia się na płycie podłogowej i elementach zawieszenia - wróży to poważne kłopoty w przyszłości! Sama karoseria, wykonana z blach ocynkowanych, skutecznie opiera się korozji - przy założeniu, że mamy do czynienia z egzemplarzem bezwypadkowym. W ofercie były tylko dwa silniki. Polecamy motor wysokoprężny 1.9 JTD o mocy 105 KM. Co prawda nie jest pozbawiony wad (np. po zimnym rozruchu nieprzyjemnie hałasuje), ale spalaśrednio ok. 6,5 l/100 km i nie ulega poważnym awariom. Trzeba jedynie uważać na turbosprężarkę. "Jest wyjątkowo delikatna" - podkreślają mechanicy. Zresztą podobnie jak pasek rozrządu - interwał wymiany warto skrócić ze 120 do 80 tys. km. Olej zmieniamy regularnie co 20 tys. km. Alternatywą dla diesla jestmotor benzynowy 1.6 o mocy 103 KM. Jego wada to duży apetyt na paliwo - w mieście nawet 11-12 l/100 km. Chcąc obniżyć koszty eksploatacji, można założyć gaz. Proste układy mieszalnikowe mogą sprawiać problemy. Lepiej zainwestować w instalację sekwencyjną. Niestety jest droga, dlategojej montaż ma sens tylko w pojazdach "notujących" duże roczne przebiegi.Złośliwi mówią o Multipli, że to "jeżdżący kiosk"Największą zaletą Multipli jest funkcjonalność. We wnętrzu znajdziemy 6 niezależnie przesuwanych i wyjmowanych foteli, ustawionych w dwóch rzędach. Dzięki temu możemy nie tylko przewieźć większą liczbę pasażerów, ale także różnie zaaranżować kabinę. Bagażnik ma pojemność od 430 do 1300 l - to bardzo dobry wynik. Dlatego Multipla świetnie sprawdza się jako praktyczny pojazd rodzinny. Wyposażenie obejmowało ABS, wspomaganie, airbag kierowcy, centralny zamek oraz elektrykę szyby i lusterek. Często spotyka się auta z klimatyzacją. Wnętrze jest oryginalnie i pomysłowo zaprojektowane. Znajdziemy tu dużo praktycznych schowków oraz uchwyty na kubki. Przeciętnie wypada jakość materiałów, które do tego kiepsko zmontowano. Objawia się to skrzypieniem i przeraźliwymi trzaskami podczas jazdy po nierównościach. W zawieszeniu najszybciej zużywają się łączniki stabilizatora i sworznie przednich wahaczy. Z tyłu mamy trwałą belkę skrętną. Generalnie eksploatacja Multipli z dieslem nie będzie kosztowna. Ceny części w ASO są na przyzwoitym poziomie. Można też posiłkować się tanimi zamiennikami. Pociesza również fakt, że zadbany egzemplarz z dieslem z 2000 r. kosztuje ok. 20 tys zł. Auta o podobnym charakterze, np. Scénic czy Xsara Picasso, są wyraźnie droższe. Niestety, denerwuje spora liczba drobnych awarii, m.in. pękają klosze reflektorów, szwankuje zamek klapy bagażnika, niedomaga elektronika pokładowa, problemy sprawia osprzęt silnika...Zdaniem fachowca-Multipla wymaga regularnego serwisowania. Dbać trzeba o turbosprężarkę i zawieszenie. W nadmiernie eksploatowanych egzemplarzach kłopoty może sprawiać skrzynia biegów i przednie zawieszenie. Nie warto oszczędzać na częściach. Dlatego polecam korzystanie z oryginalnych elementów. Zadbane auta nie sprawiają kłopotów. Robert Kujawa,mechanik w ASO Fiata Moto-Transus Warszawa.NASZ WERDYKTJeżeli ktoś potrzebuje dużego, rodzinnego samochodu i nie przeszkadzają mu pewne niedoróbki, to Multipla jest warta zainteresowania. Wersja z silnikiem JTD zapewnia przyzwoite osiągi przy umiarkowanym spalaniu.Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić zawieszenie i elektrykę. Wysoką awaryjność rekompensują łatwo dostępne i tanie zamienniki części eksploatacyjnych. Większych problemów nie powinno być także ze znalezieniem warsztatu, który poradzi sobie z naprawą. Kłopoty będą z częściami do napraw powypadkowych.
Typ praktyczny, ale...
Samochód rodzinny, jakim w założeniu swoich twórców miała być Multipla, powinien zapewniać komfort, rozsądne koszty eksploatacji i niską awaryjność. Część tych kryteriów udało się spełnić.