Używany Range Rover III - arystokrata z napędem 4x4

19 gru 16 16:07
Udostępnij
0
Skomentuj

Range Rover ma wśród terenówek wysokie notowania. Jest ceniony za niebanalny styl i świetne możliwości terenowe. Ceny używanych kuszą, ale eksploatacja jest droga

Według jakich kryteriów oceniać Range Rovera? Jako auto terenowe? Luksusowe? Wygodny pojazd rodzinny? Osobom kupującym je w salonie (nierzadko za kwoty przekraczające pół miliona złotych) służył głównie do podnoszenia prestiżu. Ceny używanych egzemplarzy zaczynają się już od ok 30 tys. zł, są więc dostępne dla szerszego grona osób. Dla jakiego kierowcy będą dobrym wyborem?

Podstawową cechą kojarzącą się z Range Roverem jest chyba jednak luksus. Nawet starsze auto jest w stanie zadowolić wymagające osoby, ale oczywiście wiele zależy od rozrzutności pierwszego nabywcy – wydanie równowartości wersji podstawowej na dodatki nie było problemem, nawet specjalny lakier kosztował…

100 tys. zł! Do tego dochodziły ksenony, skórzane wykończenia, telewizja, nawigacja. Warto pamiętać, że Land Rover nie był zbyt rozrzutny i podstawowe wersje SE mogą nie spełnić oczekiwań miłośników gadżetów.

Luksus to jednak nie tylko wyposażenie, lecz także dizajn i komfort jazdy. W tych kategoriach samochód wypada po mistrzowsku. Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu płynie i tylko wstrząsy z kiepsko wykończonych studzienek trochę za bardzo przenikają do wnętrza.

Silniki Range’a w większości oferują świetne osiągi. Czy można więc polecić go kierowcom lubiącym ostrą jazdę? Zdecydowanie nie! Takiej natury nie znosi zawieszenie – mamy wrażenie, że potężna masa przelewa się z jednego narożnika auta do drugiego. Poprawiło się to dopiero po 2010 r., kiedy w zawieszeniu pojawiły się amortyzatory z regulacją elektroniczną, ale i tak Range Rover nie jest pojazdem do szybkiej jazdy po krętych drogach czy na lewy pas autostrady – jest na to zbyt dostojny!

Skoro jesteśmy przy osiągach, powolny jest tylko stosowany początkowo trzylitrowy diesel. To bardzo dobra jednostka, ale blisko 3 t masy własnej (!) stawia silnikowi duże wymagania! Miłośnicy oleju napędowego i dobrej dynamiki powinni zastanowić się nad wersją 3.6 lub 4.4. Warto jednak pamiętać, że takie auto wcale nie będzie palić mało. Średnia na poziomie 12 l/100 km to dobry wynik!

O potencjalne problemy silnika V8 (stosowany tylko w Land Roverze) spytaliśmy Przemysława Szafrańskiego z firmy Diffland naprawiającej Land Rovery: „Jednostka nie jest awaryjna, ale przy przebiegu 200 tys. km trzeba liczyć się z usterką układu olejowego. Brak smarowania sprawia, że pada jedna turbina, chwilę później – druga.

Zakup nie jest zbyt kosztowny (regenerowane po 2800 zł), ale jak doliczymy robociznę (trzeba praktycznie zdemontować zawieszenie przednie!) i dodatkowe elementy, to wyjdzie ponad 10 tys. zł”. Uszkodzeniu ulega też czasem przewód turbiny.

Jeśli koszty paliwa nie są aż tak istotne, warto pomyśleć nad benzyniakiem. Zarówno starsza wersja z BMW, jak i nowsze produkcji Land Rovera są godne zaufania. Większość kierowców może też zainteresować fakt, że wolnossące odmiany bez problemów przyjmują zasilanie LPG. W wersjach Supercharged pojawiają się problemy z sondami. Starsze silniki były łączone ze skrzynią produkcji GM, która dość często wymaga już remontu.

„Warto podkreślić, że stan Range Roverów często okazuje się zupełnie przyzwoity, nawet wyraźnie lepszy niż np. Discovery, widać, że użytkownicy należeli do ludzi majętnych” – dodaje. Usterki się zdarzają, ale nie są nagminne. W porównaniu z Discovery rzadziej uszkodzeniu ulega np. kompresor pneumatyki zawieszenia (umieszczony w suchym bagażniku, a nie na ramie). Zużywające się elementy zawieszenia nie kosztują dużo (zamienniki). Czasem psują się czujniki położenia zawieszenia (4 sztuki po 600-800 zł plus wymiana i kalibracja), na szczęście w razie awarii samochód nie „osiada”.

W zadbanych egzemplarzach nie ma też zbyt wielu kłopotów z elektroniką pokładową. Najczęściej w starszych autach psuje się wyświetlacz ciekłokrystaliczny (nie widać np. nazwy włączonej stacji radiowej) – naprawa to 800 zł, ale wcześniej trzeba rozebrać deskę rozdzielczą.

Range Rover III - dane techniczne

4.2 SC 4.4 V8 4.4 V8 3.0 td6 3.6 tdv8
Silnik/typ t.benzynowy, V8/AJ-V8 benzynowy, V8/M62 benzynowy, V8/AJ-V8 t.diesel, R6/M57 t.diesel, V8/AJD-V8
Lata produkcji 2005-09 2002-05 2005-09 2002-05 2006-10
Rozrząd/wtrysk 32V/wtrysk pośredni 32V/wtrysk pośredni 32V/wtrysk pośredni 24V/wtrysk common rail 32V/wtrysk common rail
Pojemność 4197 cm3 4398 cm3 4394 cm3 2926 cm3 3630 cm3
Stopień sprężania 9,1:1 10,0:1 10,5:1 18,0:1 17,3:1
Moc maksymalna KM/obr./min 396/5750 282/5400 306/5750 174/4000 271/4000
Maks. moment obr. Nm/obr./min 560/3500 440/3600 440/4000 390/2000 640/2000
Skrzynia biegów 6-biegowa automatyczna 5-biegowa automatyczna 6-biegowa automatyczna 5-biegowa automatyczna 6-biegowa automatyczna
Przełożenia I 4,17; II 2,34; III 1,52; IV 1,14; V 0,87; VI 0,69; R 3,40; osie 3,73 I 3,57; II 2,20; III 1,51; IV 1,00; V 0,80; R 4,10; osie 3,73 I 4,17; II 2,34; III 1,52; IV 1,14; V 0,87; VI 0,69; R 3,40; osie 3,73 I 3,42; II 2,21; III 1,60; IV 1,00; V 0,75; R 3,03; osie 4,10 I 4,17; II 2,34; III 1,52; IV 1,14; V 0,87; VI 0,69; R 3,40; osie 3,54
Reduktor H 1,00; L 2,93 H 1,00; L 2,70 H 1,00; L 2,93 H 1,00; L 2,70 H 1,00; L 2,93
System napędu stały napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem blokowanym automatycznie stały napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem blokowanym automatycznie stały napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem blokowanym automatycznie stały napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem blokowanym automatycznie stały napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem blokowanym automatycznie
Karoseria/wsp. oporu powietrza samonośna/0,38 samonośna/0,38 samonośna/0,38 samonośna/0,38 samonośna/0,38
Zawieszenie przednie i tylne/przekładnia kier. niezależne, miechy pneumatyczne/zębatkowa niezależne, miechy pneumatyczne/zębatkowa niezależne, miechy pneumatyczne/zębatkowa niezależne, miechy pneumatyczne/zębatkowa niezależne, miechy pneumatyczne/zębatkowa
Hamulce przód/tył (średnica tarcz w mm) tarczowe wentylowane (360 w 4.2 i 3.6, w pozostałych – 344)/tarczowe (354), po liftingu wentylowane tarczowe wentylowane (360 w 4.2 i 3.6, w pozostałych – 344)/tarczowe (354), po liftingu wentylowane tarczowe wentylowane (360 w 4.2 i 3.6, w pozostałych – 344)/tarczowe (354), po liftingu wentylowane tarczowe wentylowane (360 w 4.2 i 3.6, w pozostałych – 344)/tarczowe (354), po liftingu wentylowane tarczowe wentylowane (360 w 4.2 i 3.6, w pozostałych – 344)/tarczowe (354), po liftingu wentylowane
Opony 255/60 R 18, 255/55 R 19, 255/50 R 20 255/60 R 18, 255/55 R 19, 255/50 R 20 255/60 R 18, 255/55 R 19, 255/50 R 20 255/60 R 18, 255/55 R 19, 255/50 R 20 255/60 R 18, 255/55 R 19, 255/50 R 20
Zbiornik paliwa 100 l 100 l 100 l 100 l 100 l
Masa własna/dopuszczalna 2687/3100 kg 2440/3050 kg 2599/3100 kg 2435/3050 kg 2717/3200 kg
Przyczepa hamowana/bez hamulców 3500/750 kg 3500/750 kg 3500/750 kg 3500/750 kg 3500/750 kg
Osiągi 4.2 SC 4.4 V8 4.4 V8 3.0 td6 3.6 tdv8
Prędkość maksymalna 219 km/h 208 km/h 200 km/h 179 km/h 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s 9,2 s 8,7 s 13,6 s 9,2 s
Spalanie miasto/trasa/średnie 22,4/12,2/16,0 l/100 km 22,2/12,6/16,2 l/100 km 21,2/11,4/14,9 l/100 km 14,4/9,4/11,3 l/100 km 14,5/9,2/11,1 l/100 km
Eksploatacja 4.2 SC 4.4 V8 4.4 V8 3.0 td6 3.6 tdv8
Olej silnikowy/wymiana 7,7 l, 5W-30/24 tys. km lub rok 8,5 l, 0W-40/24 tys. km lub rok 7,7 l, 5W-30/24 tys. km lub rok 8,8 l, 5W-40/24 tys. lub rok 9,5 l, 5W-30/24 tys. lub rok
Olej w skrzyni biegów i rozdzielczej/wymiana 5 aut.: 5,3-6,0 l, 6 aut.: 9,5 l (ATF)/240 tys. km; skrzynia rozdzielcza 0,95 (do 2005), potem 1,5 l (75W-90 LS), wym. co 120 tys. km lub 10 lat 5 aut.: 5,3-6,0 l, 6 aut.: 9,5 l (ATF)/240 tys. km; skrzynia rozdzielcza 0,95 (do 2005), potem 1,5 l (75W-90 LS), wym. co 120 tys. km lub 10 lat 5 aut.: 5,3-6,0 l, 6 aut.: 9,5 l (ATF)/240 tys. km; skrzynia rozdzielcza 0,95 (do 2005), potem 1,5 l (75W-90 LS), wym. co 120 tys. km lub 10 lat 5 aut.: 5,3-6,0 l, 6 aut.: 9,5 l (ATF)/240 tys. km; skrzynia rozdzielcza 0,95 (do 2005), potem 1,5 l (75W-90 LS), wym. co 120 tys. km lub 10 lat 5 aut.: 5,3-6,0 l, 6 aut.: 9,5 l (ATF)/240 tys. km; skrzynia rozdzielcza 0,95 (do 2005), potem 1,5 l (75W-90 LS), wym. co 120 tys. km lub 10 lat
Olej w mostach/wymiana przedni 0,75 l (75W-90); tylny: 1,0-1,55 l (75W-90)/240 tys. km lub 10 lat (tylny co 120 tys. km lub 10 lat) przedni 0,75 l (75W-90); tylny: 1,0-1,55 l (75W-90)/240 tys. km lub 10 lat (tylny co 120 tys. km lub 10 lat) przedni 0,75 l (75W-90); tylny: 1,0-1,55 l (75W-90)/240 tys. km lub 10 lat (tylny co 120 tys. km lub 10 lat) przedni 0,75 l (75W-90); tylny: 1,0-1,55 l (75W-90)/240 tys. km lub 10 lat (tylny co 120 tys. km lub 10 lat) przedni 0,75 l (75W-90); tylny: 1,0-1,55 l (75W-90)/240 tys. km lub 10 lat (tylny co 120 tys. km lub 10 lat)
Układ chłodzenia/wymiana 16,0 l l/10 lat lub 240 tys. km 13,0 l/10 lat lub 240 tys. km 15,0 l/10 lat lub 240 tys. km 9,4-10,4 l/4 lata 14,0 l/10 lat lub 240 tys. km
Wymiana rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch

Range Rover III - nasza opinia

„Duży Range” ma zaskakująco dobrą opinię wśród mechaników. Okazuje się nawet tańszy w eksploatacji niż Discovery. Czy to automatycznie pozwala zakwalifikować go do grona świetnych propozycji? Niekoniecznie. Po pierwsze, koszty utrzymania tak skomplikowanego auta nigdy nie będą niskie.

Po drugie, wysoka masa i niemałe gabaryty (oraz duże wydatki w razie np. podtopienia) ograniczają użycie go w trudnym terenie. Po trzecie, mimo dynamicznych silników nie należy nastawiać się na agresywną jazdę – to auto stworzone do dostojnego przemieszczania się. Ale są też istotne plusy: niepowtarzalny charakter – dizajn nie do podrobienia, świetne silniki, często bogate wyposażenie czy doskonałe (jak na luksusowe auto) możliwości terenowe.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 42/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. zapowiedź nowego Mercedesa Klasy A; pierwsze jazdy Seatem Arona i Volkswagenem Tiguanem Allspace; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; testy Kii Stonic i BMW 520d; elektromobilność w Polsce - czy to się opłaca?; metody kradzieży nowych aut; test BMW serii 2 Active Tourer na dystansie 100 tys. km; przegląd używanych kombi za 10 tys. zł; starcie New Stratos z Porsche 911 R.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (28)

No photo
No photo ~pozdrawiam Użytkownik anonimowy
~pozdrawiam :
No photo ~pozdrawiam Użytkownik anonimowy
Nie wiem jak Range Rover III ale Druga generacja jako auto uzywane to tragedia. Ciagle awarie pneumatyki i problem z odpaleniem silnika plus cala seria drobnych awarii wszystkiego. Niestety jezeli samochod o takiej prezencji (mowie tu o RR III) kosztuje tak malo to przypuszczam ze jest podobnie jak z uzywanym RR II.
29 gru 16 20:33 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Magnificent beat ! I wish to apprentice even as you amend your site, how could i subscribe for a blo Użytkownik anonimowy
~Magnificent beat ! I wish to apprentice even as you amend your site, how could i subscribe for a blo :
No photo ~Magnificent beat ! I wish to apprentice even as you amend your site, how could i subscribe for a blo Użytkownik anonimowy
Magnificent beat ! I wish to apprentice even as you amend your site, how could i subscribe for a blog web site? The account helped me a acceptable deal. I were a little bit acquainted of this your broadcast offered bright transparent concept fabgebadeddc
6 paź 11:05
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Someone necessarily help to make seriously articles I'd state. This is the very first time I frequen Użytkownik anonimowy
~Someone necessarily help to make seriously articles I'd state. This is the very first time I frequen :
No photo ~Someone necessarily help to make seriously articles I'd state. This is the very first time I frequen Użytkownik anonimowy
Someone necessarily help to make seriously articles I'd state. This is the very first time I frequented your website page and up to now? I surprised with the research you made to create this particular publish extraordinary. Fantastic process! cecaafffdgdg
6 paź 11:05
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Every weekend i used to pay a visit this website, for the reason that i wish for enjoyment, for the Użytkownik anonimowy
~Every weekend i used to pay a visit this website, for the reason that i wish for enjoyment, for the :
No photo ~Every weekend i used to pay a visit this website, for the reason that i wish for enjoyment, for the Użytkownik anonimowy
Every weekend i used to pay a visit this website, for the reason that i wish for enjoyment, for the reason ddfefdkdaeaf
6 paź 11:05
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~I just like the valuable info you provide in your articles. I will bookmark your weblog and check on Użytkownik anonimowy
~I just like the valuable info you provide in your articles. I will bookmark your weblog and check on :
No photo ~I just like the valuable info you provide in your articles. I will bookmark your weblog and check on Użytkownik anonimowy
I just like the valuable info you provide in your articles. I will bookmark your weblog and check once more here frequently. I am moderately sure I will be told lots of new stuff right right here! Best of luck for the following! eefkkfgedfkd
6 paź 11:05
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~I'm glad that it turned out so effectively and I hope it will continue in the future because it is s Użytkownik anonimowy
~I'm glad that it turned out so effectively and I hope it will continue in the future because it is s :
No photo ~I'm glad that it turned out so effectively and I hope it will continue in the future because it is s Użytkownik anonimowy
I'm glad that it turned out so effectively and I hope it will continue in the future because it is so worthwhile and meaningful to the community. geabaefgabfd
6 paź 11:05
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~There is clearly a bundle to realize about this. I suppose you made some good points in features al Użytkownik anonimowy
~There is clearly a bundle to realize about this. I suppose you made some good points in features al :
No photo ~There is clearly a bundle to realize about this. I suppose you made some good points in features al Użytkownik anonimowy
There is clearly a bundle to realize about this. I suppose you made some good points in features also. dkdcbdakbead
6 paź 11:05
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Outstanding post, you have pointed out some fantastic points, I as well think this is a very great w Użytkownik anonimowy
~Outstanding post, you have pointed out some fantastic points, I as well think this is a very great w :
No photo ~Outstanding post, you have pointed out some fantastic points, I as well think this is a very great w Użytkownik anonimowy
Outstanding post, you have pointed out some fantastic points, I as well think this is a very great website. ebabdgddbbae
5 paź 14:18
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Good writeup, I am normal visitor of ones blog, maintain up the excellent operate, and It's going to Użytkownik anonimowy
~Good writeup, I am normal visitor of ones blog, maintain up the excellent operate, and It's going to :
No photo ~Good writeup, I am normal visitor of ones blog, maintain up the excellent operate, and It's going to Użytkownik anonimowy
Good writeup, I am normal visitor of ones blog, maintain up the excellent operate, and It's going to be a regular visitor for a lengthy time. dkdafcfekgcd
5 paź 14:18
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~There is visibly a bunch to realize about this. I consider you made various good points in features Użytkownik anonimowy
~There is visibly a bunch to realize about this. I consider you made various good points in features :
No photo ~There is visibly a bunch to realize about this. I consider you made various good points in features Użytkownik anonimowy
There is visibly a bunch to realize about this. I consider you made various good points in features also. aaecdeaefkbe
5 paź 14:18
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej