Ekologia to coś, z czym niektórzy się zgadzają, a inni nie, jednak trzeba przyznać, że jeśli jest wprowadzana z rozsądkiem, to może oznaczać korzyści dla naszego portfela. Właśnie tak jest w samochodach. Jeśli spalanie jest niższe, to zadowolony jest właściciel i korzysta na tym środowisko. W tym ma właśnie pomóc przycisk ECO znajdujący się w nowszych samochodach.

W niektórych przypadkach do włączenia trybu ECO może służyć właśnie włącznik i jest to jedyny tryb do wyboru, natomiast w bardziej zaawansowanych konstrukcjach opcję oszczędnej jazdy trzeba znaleźć wśród wielu ustawień do wyboru.

Jak działa tryb ECO?

Działanie tej funkcji ciężko określić konkretnie dla każdego samochodu, bowiem każdy producent wprowadza trochę inne ustawienia dla tego trybu. W instrukcji obsługi zazwyczaj można przeczytać, co dokładnie powoduje jego uruchomienie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Jak sama nazwa wskazuje, przycisk ECO ma służyć ograniczeniu zużycia paliwa przez silnik. Aktywuje on mniej agresywną mapę w jednostce sterującej silnikiem, przez co spada moc, reakcja na gaz jest bardziej ospała, auto nie zachęca do szybkiej i agresywnej jazdy oraz jest mniej zrywne.

Ponadto może być wtedy ograniczone wspomaganie kierownicy, a sprężarka klimatyzacji jest włączana rzadziej, by nie obciążać silnika. Może więc być tak, że pasażerowie odczują lekki dyskomfort termiczny. Dodatkowo automatyczna skrzynia biegów również staje się ospała, niechętnie redukuje biegi i stara się utrzymywać obroty silnika na jak najniższym poziomie. Jeśli nasze auto ma skrzynię manualną, wtedy komputer sugeruje zmianę biegów wcześniej niż z wyłączonym trybem ECO.

Czasem może się sam dezaktywować

Ze względów bezpieczeństwa, funkcja ta może być dezaktywowana po maksymalnym wciśnięciu gazu lub naciśnięciu specjalnego przycisku pod pedałem przyspieszenia. Chodzi o to, by kierowca zawsze mógł skorzystać z potencjału silnika, na przykład w niebezpiecznej sytuacji. Po odpuszczeniu gazu auto wróci do ekonomicznego trybu.

Pamiętajmy, że ciągła jazda na niskich obrotach może powodować osadzanie się nagaru w silniku i duże jego obciążenie, dlatego, jeśli często korzystamy z trybu ECO, dobrze jest go czasem wyłączyć i skorzystać z pełnych możliwości silnika. To wszystko dla jego zdrowia.