W zaprojektowanych i zbudowanych przez siebie pojazdach, wykorzystują zarówno konwencjonalne źródła energii, takie jak benzyna, olej napędowy, etanol i GTL, jak i alternatywne, m.in. wodór i prąd. W 2012 roku ulice holenderskiego miasta Rotterdam zmieniły się w tor wyścigowy, na którym zmagania obserwowało ponad 40.000 osób.

Wyzwania miejskiego toru

Tegoroczna, 29. edycja konkursu ponownie odbędzie się w Rotterdamie. W dniach 15 – 19 maja, ponad 3000 studentów z 24 krajów podzielonych na 224 zespoły będzie rywalizowało w dwóch kategoriach: futurystycznej Prototype i konwencjonalnej UrbanConcept.

Zeszłoroczne zawody pokazały, jak nowa technologia może działać w sercu prawdziwego miasta. Uliczny tor, a na nim pięć, ostrych 90-stopniowych zakrętów, zmusił uczestników rajdu do wykazania się dużą zręcznością i umiejętnością jazdy. Wyścig organizowany w sercu metropolii stanowił także nowe wyzwanie dla samych pojazdów, przyzwyczajonych do warunków torowych. Zawodnicy bez trudu jednak dostosowali się do nowych, miejskich warunków, starannie się przygotowując, wdrażając nowe strategie i ustanawiając niespodziewane rekordy wydajności paliwa.

- Patrząc na zeszłoroczny Shell Eco-Marathon Europe, byłem pod wrażeniem sposobu, w jaki studenci potrafili dostosować się do nowego toru ulicznego. Dzięki twórczości młodego pokolenia inżynierów i partnerstwu miasta Rotterdam, dążymy do zaprezentowania innowacyjnych podejść do wyzwań, jakie stawia przed nami wykorzystanie energii. - powiedział Piotr Dziwok, Prezes Shell Polska.

W 2013 roku Shell Eco-Marathon stawia na połączenie rozwiązań solarnych i elektrycznych. Zmiana ta odzwierciedla kierunek, w jakim rozwijać się będzie branża motoryzacyjna, stawiając na pojazdy elektryczne i stwarzając większą konkurencyjność w kategorii „Battery Electric”.

Miasto Rotterdam jest idealnym gospodarzem i partnerem konkursu. To miasto znane z ambitnych pomysłów na zrównoważone wykorzystanie zasobów energetycznych i inicjatyw w zakresie adaptacji do zmian klimatu.

Polska reprezentacja na torze w Rotterdamie

W tegorocznej edycji Shell Eco-Marathon, Polskę reprezentować będą następujące zespoły:Eco CarPG - Koło Naukowe „Mechanik” Politechniki Gdańskiej, Mietek Team - Wydział Mechaniczny Politechniki GdańskiejSmart Power - Wydział Mechaniczno- Technologiczny Politechniki Śląskiej, Iron Wariors - Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej, Elvic Team - Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej, Eco Zone 505 - Koło Naukowe Inżynierii Materiałowej Politechniki Lubelskiej, Green Arrow - Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, SIMR Team - Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej SKAP - Studenckie koło Aerodynamiki Pojazdów, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej