Mercedes-Benz klasy M to luksusowy SUV średniej wielkości, pozycjonowany między GLK a GL (obecnie GLC i GLS). Auto zadebiutowało w 1997 roku (W163) w USA, ponieważ zostało skonstruowane z myślą o tamtym rynku. Już w 1998 roku zdobył on tytuł North American Truck of the Year.
W Europie ML pojawił się dopiero 2 lata później. Jego stylistyka jest typowo amerykańska – proste, pudełkowate kształty z lekkimi zaokrągleniami. Wnętrze wydaje się przestronne i luksusowe – takie też w istocie jest, ale już po kilku latach, złe spasowanie materiałów dawało o sobie znać w postaci trzasków i stuków, a nawet pęknięć. Dużą bolączką była także szybko pojawiająca się korozja, szczególnie w pierwszych latach produkcji. 5-drzwiowa „terenówka” była dostępna zarówno w wariancie 5- jak i 7-osobowym, choć w drugim przypadku, miejsca na bagaż nie pozostawało wiele. W pierwszym przypadku, kufer dawał do dyspozycji 635 litrów.
ML wyposażony był standardowo w napęd na 4 koła, co prawda bez blokady dyferencjału, ale za to z reduktorem. Jednak auto nie bardzo lubi wyprawy w teren, mimo iż wyglądem może zachęcać na wycieczki poza asfalt.
Pod maską, w przypadku benzyniaków, początkowo dostępne były silniki o pojemności 2,3 (R4), 3.2 (V6) oraz 4,3 (V8) litra i mocy odpowiednio 150, 218 oraz 272 KM. Gdy przeprowadzono lifting w 2001 roku, jednostki te zastąpiono jednostkami V6 i V8 – pierwsza o pojemności 3,7 litra i mocy 235 KM i druga – 5 litrów i 292 KM. Topową odmianą ML-a była wersja 55 AMG. Auto zostało wyposażone w 5,4-litrową jednostkę V8 o mocy 347 KM. Wśród diesli w ofercie był dostępny najpierw tylko 2,7-litrowy silnik generujący 163 KM, a przy okazji liftingu, zaczęto montować także 4-litrową V8-kę rozwijającą 250 KM. Moc była przenoszona za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej lub 5-stopniowego automatu.
W 2005 roku na rynku pojawiła się II generacja ML-a (W164). Z racji dużego sukcesu rynkowego nie tylko w USA, ale także w Europie, druga odsłona od początku była oferowana na obu rynkach, choć produkcja odbywała się w Stanach Zjednoczonych.
Tym razem stylistycznie auto bardziej pasowało na drogi Starego Kontynentu, niż wcześniej. Elegancka linia połączona z licznymi przetłoczeniami dobrze komponowała się ze zgrabnymi kształtami auta. Wnętrze również zostało zdecydowanie poprawione, choć jego design był nieco... nudny. Tym razem producenci oferowali ML-a jedynie w wersji 5-osobowej, mimo iż wymiarowo był większy od swojego poprzednika. Mając to na uwadze dziwić może fakt, iż dysponuje on pojemnością bagażnika wynoszącą „zaledwie” 551 litrów.
Silniki wysokoprężne mogły mieć pojemność 3 (V6) oraz 4 (V8) litrów. Pierwszy mógł rozwijać 190 lub 224 KM, a drugi – 306. Benzyniaki reprezentowane były przez 3,5 oraz 5-litrowe jednostki o mocy odpowiednio 272 i 306 KM. Większy silnik został w 2007 roku zastąpiony 5,5-litrową jednostką o mocy 388 KM. Topową odmianą była wersja 63 AMG. Dysonowała ona mocą 510 KM 6,2 litra objętości skokowej.
W 2008 roku ML został odświeżony – modernizacji uległ zarówno przedni jak i tylny pas, a także wprowadzono nową, 7-stopniową przekładnię automatyczną 7G-Tronic. Duże zmiany zaszły także w gamie silników wysokoprężnych. Podstawowy diesel został wzmocniony do 204 KM, a oprócz dostępny był jeszcze wariant 224-konny, który w 2010 roku został wzmocniony do 231 KM.
Rok późnej do produkcji weszła trzecia odsłona (W166) SUV-a Mercedesa. Udany design poprzednika został wykorzystany, i jeszcze bardziej dopracowany. Kształty stały się nieco bardziej kanciaste, szczególnie z przodu, lecz dzięki spłaszczeniu reflektorów, auto zyskało bardziej dynamiczny kształt. Deska rozdzielcza była uporządkowana i przejrzysta, choć wciąż trochę wiało nudą. Mimo wysokiej pozycji, jaką Mercedes zajmuje na rynku światowym, nie zdecydował się jeszcze na dotykowe sterowanie poszczególnymi funkcjami. Choć rozstaw osi powiększył się nieznacznie (za to długość pojazdu już tak), pojemność bagażnika sięgała prawie 700 litrów.
Oczywiście standardem był napęd 4MATIC. Wśród diesli do wyboru były 2 silniki – 4-cylindrowa jednostka o pojemności 2,2 litra i mocy 204 KM oraz 3-litrowa V6-ka generująca 258 KM. Benzyniaki mogły mieć 6 lub 8 cylindrów w układzie widlastym. Pierwszy z nich rozwijał 306 KM z 3,5 litra pojemności (w 2015 roku został zastąpiony 333-konnym silnikiem o pojemności 3 litrów). Drugi miał 4,7 litra pojemności i rozwijał 408 KM. Topowa odmiana, 63 AMG, generowała 525 KM z pojemności 5,5 litra.
W 2015 roku ze względu na chęć odświeżenia modelu oraz zmianę nomenklatury, auto zostało przemianowane na GLE.