Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Ruszanie pod górę. Co zrobić żeby się nie stoczyć?

8 maja, 11:55

Ruszanie pod górkę to jeden z najpopularniejszych błędów podczas egzaminu na prawo jazdy. Podpowiadamy jak to zrobić aby nie dać szans egzaminatorowi.

Udostępnij
0
Skomentuj
1 1 Foto: Auto Świat / Auto Świat

Jedną z głównych przyczyn negatywnych wyników egzaminu na prawo jazdy oraz wielu stłuczek, jest nieumiejętność ruszania pod górę. Dlatego, aby móc bezpiecznie i bezstresowo ruszać pod górkę, nie obawiając się o stłuczkę i dźwięk klaksonu za nami, warto nauczyć się kilku naprawdę nieskomplikowanych czynności. Najważniejsze jest zapamiętanie odpowiedniej kolejności operowania dźwignią hamulca ręcznego, pedałem gazu i sprzęgłem. Gdy już je opanujemy, pozostaje tylko nabranie odrobiny wprawy. Ruszanie na płaskim i pod górę mają wspólne cechy. Gdy stoimy na wzniesieniu z zaciągniętym mocno hamulcem postojowym (zwanym popularnie “ręcznym”), to chcąc ruszyć z miejsca, musimy najpierw wcisnąć do końca sprzęgło i wrzucić pierwszy bieg. Następnie należy mocno pociągnąć dźwignię do góry, co umożliwi zwolnienie blokady poprzez wciśnięcie przycisku na jego “rączce”. Pamiętajmy, by po wciśnięciu go, nadal ciągnąć dźwignię do góry i nie zwalniać jej jeszcze – inaczej auto zacznie się staczać.

Najważniejszy moment ruszania pod górę.

Mamy wrzucony pierwszy bieg, trzymamy zaciągnięty, ale odblokowany “ręczny”, dodajemy gazu i powoli zaczynamy zwalniać pedał sprzęgła, tak jak przy normalnym ruszaniu na płaskiej drodze. Gdy silnik zostanie już obciążony i auto lekko “przysiądzie”, ostrożnie i powoli zwalniamy hamulec postojowy. Jeżeli wszystko zrobiliśmy, jak należy, auto powinno powoli ruszyć do przodu. Używanie hamulca postojowego zamiast zasadniczego (“nożnego”) jest też praktyczne podczas postoju na światłach, nawet na płaskiej drodze. Manewr ruszania na ręcznym hamulcu warto sobie przećwiczyć.

Oto prawidłowa kolejność manewru:

1. Stoimy na wzniesieniu. Ręczny hamulec jest zaciągnięty, nie wciskamy ani sprzęgła, ani gazu. Dźwignia zmiany biegów znajduje się w położeniu neutralnym.

2. Nie dotykając hamulca ręcznego, wciskamy dokładnie (czyli do końca) pedał sprzęgła i wrzucamy pierwszy bieg. Pośpiech nic tu nie da – trzeba pilnować kolejności.

3. Mając włączoną “jedynkę” i wciśnięte sprzęgło, pociągamy dźwignię hamulca ręcznego. Jeżeli tego nie zrobimy, zwolnienie jego blokady może okazać się trudne.

4. Nie zmieniając położenia sprzęgła, wciskamy mocno przycisk na dźwigni hamulca ręcznego, ale dalej ciągniemy dźwignię do góry. W ten sposób zwolniliśmy blokadę.

5. Następnie dodajemy gazu i powoli puszczamy sprzęgło, tak jak podczas ostrożnego ruszania na płaskiej drodze.

6. Gdy silnik zacznie już pracować pod obciążeniem, zwalniamy hamulec ręczny i dalej puszczamy sprzęgło.

7. Gdy puścimy sprzęgło, mamy pewność, że auto się nie stoczy do tyłu. Możemy dodać gazu i kontynuować jazdę.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej