Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Alfa Romeo Stelvio 2.0 TB Q4 - Łamie serce, nikną marzenia

8 maja 17 09:06

Od tego auta zależy przyszłość Alfy Romeo. Dzieli technikę z Giulią i celuje w: Audi Q5, BMW X3, Jaguara F-Pace’a, Lexusa NX-a, Mercedesa GLC, Porsche Macana... Ale najpierw do testu wzięliśmy Stelvio w 280-konnej wersji.

Udostępnij
0
Skomentuj

Alfa ożyła! Po kilku latach ciszy i opóźnień nareszcie produkuje ciekawe nowe modele i ma ambitne plany rozwoju. Kluczowy element polityki ekspansji: Stelvio. 4,7-metrowy SUV, nazwany na cześć krętej przełęczy, ma odbić klientów wspomnianej wyżej konkurencji. I jak to przy odbijaniu bywa, ważne jest pierwsze wrażenie, a to akurat Stelvio robi piorunujące. Zmysłowe linie, proporcje bryły – w tym po prostu jest seks, którego brakuje „Q5-ce” czy X3.

Jeżeli ktoś kupuje tylko oczami, szybko ulegnie czarowi włoskiego SUV-a i jemu do rozsądku nie przemówię. Jeśli szuka się jednak w samochodzie czegoś więcej niż piękna, to radzę przemyśleć zakup Stelvio i ofertę Alfy porównać z rywalami. Żeby było jasne: to nie jest złe auto, ale widać w nim niedojrzałość. Panowie, to tak, jak z poznaną zbyt wcześnie dziewczyną. Lepiej dać jej się wyszaleć, zanim zacznie się planować coś na serio.

Tak więc w tym przypadku czar prysł już pierwszego dnia za kierownicą Stelvio i było mi nawet smutno. Na początek uwagi kieruję do zespołu odpowiedzialnego za zestrojenie zawieszenia: mi scusi, signori, wyszło wam zbyt al dente. Na 20-calowych kołach Stelvio drży i trzęsie się nawet na z pozoru gładkich drogach. Na dziurach „włoszka” nie oszczędza pasażerów, jazda po polskich drogach jest po prostu nieprzyjemna. W aucie tej klasy miło byłoby zobaczyć przynajmniej adaptacyjne amortyzatory. Nadmienię tylko, że niektórzy rywale oferują w tej klasie nawet pneumatykę.

Alfa Romeo Stelvio - kłopoty z zespoleniem

W Stelvio niemiło zaskoczyły mnie hamulce. Po pierwsze, ich skuteczność była zaledwie przeciętna, po drugie, „chwytały” ostro, totalnie nieliniowo. Nawet gdy po pewnym czasie wydaje się wam, że potraficie już gładko zatrzymać auto, to i tak ośmiostopniowy „automat” może was zaskoczyć szarpiącą redukcją, i to niezależnie od tego, czy wybraliście tryb Dynamic, Normal, czy Advanced Efficiency. Także podczas startu, gdy uśpiony systemem start-stop silnik budzi się do życia, ruszaniu towarzyszy skok porównywalny z tym, jaki wykonują kursanci w trakcie nauki jazdy. Pedał gazu też czasem nie współgra z intencjami kierowcy – działa ze zwłoką albo denerwuje niewystarczającą precyzją.

Alfa Romeo Stelvio Alfa Romeo Stelvio Foto: Auto Bild

Takie niedociągnięcia uniemożliwiają pewne zespolenie się z autem i nie powinny występować w samochodzie za ćwierć miliona złotych. Za te pieniądze można też oczekiwać lepszej jakości wykończenia wnętrza. Trzaski i skrzypnięcia dochodziły do nas a to spod fotela, a to z tunelu środkowego, a to z kokpitu... Niezbyt starannie spasowano też niektóre elementy karoserii, natomiast elektrycznie sterowana klapa lubi czasem podczas otwierania zirytować włoskim strajkiem.

Łatwiej wybaczyć Stelvio braki w systemach asystujących, zawieszający się system Bluetooth czy stosunkowo prosty system multimedialny i komputer pokładowy. Można się też obyć bez ekranu przeziernego, 3-strefowej klimatyzacji czy dostępu do sieci, które w opcji oferują konkurenci. Stelvio ma za to detale i rozwiązania, które wywołują szybsze bicie serca i pozwalają na chwilę zapomnieć o wszystkich niedociągnięciach.

Alfa Romeo Stelvio - daje też powody do miłości

Pozycja za kierownicą jest wzorowa. Dłonie spoczywają na przyjemnie cienkim wieńcu, pod opuszkami palców czuć wielkie aluminiowe łopatki do ręcznej zmiany biegów, która jest rewelacyjna. Co jednak ważniejsze, polecenia wydawane kierownicą trafiają do kół laserowo precyzyjnie i bezpośrednio. Stelvio się też świetnie prowadzi dzięki napędowi 4x4 z wyraźnym naciskiem na tył i rozkładowi mas 49:51. Osiągnięcie tego kosztowało z pewnością wiele pracy. Stelvio potrafi angażować w jazdę, pod tym względem absolutnie zasługuje na swoją nazwę.

Alfa Romeo Stelvio Alfa Romeo Stelvio Foto: Auto Bild

Moc 280 koni potrafi wcisnąć w fotel, sprint do „setki” zajmuje według naszych pomiarów 5,9 s. Dwulitrówka z pojedynczym turbo zadowoliła się na naszej trasie średnio 9,4 l/100 km, ale korzystając z pełnych możliwości tego samochodu, raczej nigdy nie zobaczycie choćby dziesiątki przed przecinkiem. Z miłym zaskoczeniem notowaliśmy też wskazania sonometru: wnętrze Stelvio jest naprawdę znakomicie wyciszone. Czasem wręcz chciałoby się, żeby silnik odzywał się częściej i głośniej. Może po liftingu tego się doczekamy...

Alfa Romeo Stelvio - to nam się podoba

Zwinne, sportowe prowadzenie, świetna pozycja za kierownicą, zadowalająca przestronność, dobre wyciszenie kabiny, no i te aluminiowe łopatki!

Alfa Romeo Stelvio - to nam się nie podoba

Bardzo słaba amortyzacja nierówności, trudne do wyczucia pedały hamulca i gazu, jakość wykończenia nie przystaje do ceny, ta klapa, ten Bluetooth...

Alfa Romeo Stelvio - naszym zdaniem

Stelvio dostarczyło mi skrajnych emocji: elastyczny silnik i prowadzenie mnie zachwyciły, ale mizerny komfort sfrustrował i na razie skreśliłem Alfę z listy marzeń. Wszystkie niedociągnięcia można jednak poprawić i ufam, że Włosi już nad tym pracują.

Alfa Romeo Stelvio First Edition - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Pojemność skokowa 1995 cm3
Moc maksymalna 280 KM/5250 obr./min.
Maks. moment obrotowy 400 Nm/2250 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,7 s
Prędkość maksymalna 230 km/h
Hamowanie ze 100 km/h (z/g) 37,3 m/37,5 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 57 dB/63 dB/68 dB
Średnie spalanie testowe 9,4 l/100 km
Skrzynia biegów/napęd aut. 8b/4x4
Pojemność bagażnika 525 l
Długość/szerokość/wysokość 4687/1903/1671 mm
Rozstaw osi 2818 mm
Masa rzeczywista/ładowność 1709 kg/591 kg
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 15 tys. km lub rok
Cena podst. testowanej wersji 232 500 zł
Cena egz. po doposażeniu 245 900 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej