Toyota iQ to najmniejszy samochód w gamie modelowej japońskiego koncernu. Auto pojawiło się w 2008 roku, a sprzedawane jest również pod tą samą nazwą ze znaczkiem Scion. Oprócz tego, jego bliźniaczym modelem jest… Aston Martin Cygnet.
Nazwa małej Toyoty nawiązuje do skrótu oznaczającego iloraz inteligencji, lecz iQ odnosi się także do słowa „quality”. Stylistycznie auto wygląda dosyć śmiesznie i nieco przypomina przerośniętą zabawkę. Nietypowym kształtem zwraca uwagę szczególnie tylna boczna szyba i słupek B. Jednak krótkie, niespełna 3-metrowe nadwozie jest w stanie pomieścić 4 osoby (na niektórych rynkach auto oferowane jest w wersji 2-osobowej). Najlepiej jednak, żeby co najmniej jedna z nich była dzieckiem, bowiem miejsca za kierowcą jest bardzo mało.
Jeśli chodzi o wyposażenie i kwestie bezpieczeństwa, Toyota postawiła poprzeczkę dosyć wysoko, bowiem w skład bazowej wersji wchodzi m.in. manualna klimatyzacja, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka oraz 9 poduszek powietrznych, które chronią zarówno pasażerów podróżujących z przodu jak i z tyłu. Co ciekawe, pojemność bagażnika wynosi zaledwie 32 litry! W przypadku złożenia tylnych siedzeń otrzymamy nieco ponad 200 litrów.
W 2010 roku poprawiono jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza oraz poszerzono listę kolorów i wyposażenia opcjonalnego.
Pod maską „malucha” Toyoty może pracować 3- lub 4-cylindrowy benzyniak o pojemności kolejno 1 i 1,3 litra i mocy 68 lub 98 KM. Dostępny jest także 1,4-litrowy turbo diesel generujący 90 KM. Moment obrotowy jest przenoszony na przednią oś – w przypadku silników o zapłonie iskrowym dzieje się to za pomocą 5-biegowej skrzyni ręcznej lub bezstopniowej przekładni, a o zapłonie samoczynnym – skrzyni manualnej o 6 przełożeniach.
Rywalami Toyoty iQ są m.in. Ford Ka, Smart ForTwo oraz Renault Twingo.