Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Fiat Panda kontra Skoda Citigo: który model będzie lepszym wyborem

3 sty 13 12:19

Druga generacja sprawdzonego rynkowego przeboju Fiata Panda staje do walki z beniaminkiem w klasie – Skodą Citigo. Czy wieloletnie doświadczenie w budowaniu małych aut daje Włochom przewagę?

Udostępnij
0
Skomentuj

Fiat i Skoda prezentują zupełnie odmienne podejście do budowy małych aut. Włosi stworzyli pojazd trochę na kształt vana – wysokie, przeszklone nadwozie, wyższa niż u konkurenta pozycja za kierownicą, drążek zmiany biegów umieszczony na konsoli centralnej.

Zobacz wszystko na temat

Fiat Panda kontra Skoda Citigo

W Skodzie siedzi się zdecydowanie niżej, ale mimo niemalże identycznej długości pojazdu udało się wygospodarować większy bagażnik.

Już na pierwszy rzut oka widać, że Panda jest wykonana z większą dbałością o wykończenie. Niestety, odbiło się to także na cenie – mimo licznych upustów Fiat jest o blisko 6 tys. zł droższy do Skody. Ciekawe, czy wyższa cena zakupu znajdzie odzwierciedlenie w lepszej jakości i trwałości – na to pytanie będziemy mogli odpowiedzieć pod koniec naszego testu.

Ponad 2 mln sprzedanych egzemplarzy drugiej generacji Fiata Pandy – to mówi samo za siebie. Mały samochód z wyższą niż w konkurencyjnych autach pozycją za kierownicą i 5-drzwiowym nadwoziem okazał się hitem, a wybór polskiego zakładu w Tychach jako jedynego miejsca produkcji zapewnił rentowność projektu. W zeszłym roku Włosi zaprezentowali następcę. Autko nie tylko zmieniło się z wyglądu, poprawiono też wiele mankamentów: powiększono bagażnik, zwiększyła się nieco przestronność na tylnej kanapie, podwyższono jakość materiałów oraz znacznie wzbogacono listę wyposażenia. Niestety, zmieniono teżfabrykę – Panda III jest wytwarzana pod Neapolem.

Ile kosztuje Fiat Panda?

Do naszego testu długodystansowego otrzymaliśmy Pandę z najczęściej wybieranym przez polskich klientów benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 69 KM. Samochód jest 5-osobowy, w najbogatszej wersji wyposażeniowej Lounge. Dodatkowo auto otrzymało kilka opcjonalnych elementów wyposażenia, które kosztowały w sumie 9 tys. zł były to m.in. felgi ze stopów lekkich, pakiet z automatyczną klimatyzacją, radio z systemem Blue&Me (umożliwia podłączenie telefonu komórkowego i nawigacji TomTom), czujniki parkowania. Po uwzględnieniu promocji na egzemplarz z 2012 r. pozbawiona dodatkowych opcji Panda 1.2 Lounge kosztowała 37 tys. zł.

Czy Skoda Citigo jest tańsza?

Konkurentką Fiata jest nowość w tej klasie – Skoda Citigo w wersji 5d. W przeciwieństwie do Pandy to nowy model. Mała Skoda to także jeden z „trojaczków” – technicznie bliźniacze są Volkswagen Up! i Seat Mii. O ile Fiatze względów politycznych przeniósł produkcję swojego dotychczasowego bestsellera do Włoch, o tyle decydenci koncernu Volkswagena zachowali się bardziej racjonalnie – „trojaczki” powstają na Słowacji, czyli w kraju o niskich jak na Unię Europejską kosztach pracy.

Testowany przez nas egzemplarz to Skoda Citigo z podstawowym silnikiem 1.0 o mocy 60 KM, w środkowej wersji wyposażeniowej Ambition (między wariantem podstawowym Active i topowym Elegance). Poza seryjnymi w tej odmianie: układami ABS i ESP, wspomaganiem kierownicy, elektrycznymi szybami z przodu, radiem i klimatyzacją auto wyposażono też w opcjonalną nawigację, system awaryjnego hamowania z czujnikiem zbliżeniowym oraz felgi ze stopów lekkich.

Bez tych dodatków Citigo w tej wersji kosztuje nieco ponad 35 tys. złotych, ale w salonach można jeszcze znaleźć egzemplarze z 2012 roku sprzedawane z upustem wynoszącym aż 4 tys. zł, czyli za 31 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że nawet we wzbogaconej wersji wyposażeniowej Skoda pozostaje spartańskim autem. Wszędzie widać, że obniżenie kosztów było priorytetem przy jej konstruowaniu.

Dziwią drobne, ale dokuczliwe braki, jak np. tylna półka, którą trzeba opuszczać ręcznie, czy to, że kierowca nie może sterować elektrycznymi szybami po stronie pasażera. Minusem Pandy jest bardziej paliwożerny silnik, mniejsza jest też przestronność wnętrza (najwyraźniej czuć to z przodu), a fotele z krótszymi siedziskami są twardsze.

W redakcji wybraliśmy dwa teamy dziennikarzy, które zajmują się testowaniem obu maluchów. Każda z drużyn będzie przez kilka tygodni sprawdzała właściwości jednego z konkurentów – jak samochód sprawuje się na co dzień, ile w rzeczywistości zużywa paliwa, jak manewruje się nim w mieście, a jak zachowuje się w trasie. Po tym okresie nastąpi wymiana aut między grupami. Na koniec testu przedstawimy skonfrontowane opinie obu zespołów.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej