Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Zwinne bliźniaki - Smart Forfour kontra Renault Twingo

30 sty 15 14:29

To że Smart Forfour i Renault Twingo mają takie same silniki, napęd na tylne koła i zbliżone wymiary, wcale nie oznacza, że jazda nimi daje kierowcy identyczne odczucia. W naszym porównaniu dwóch nietypowych maluchów sprawdzimy, co odróżnia od siebie te bliźniacze konstrukcje oraz którym z nich lepiej się jeździ i parkuje

Udostępnij
0
Skomentuj

Przyznam szczerze, że z tym testem miałem trochę kłopotu. Bo to tak, jakby porównywać bliźniaków lub dwie krople wody, które są przecież identyczne… Hmm, czy na pewno identyczne? Okazuje się, że w tym przypadku wcale nie, bo oba pojazdy mają inaczej zaprojektowaną linię z przodu (moim zdaniem pracę domową lepiej odrobili styliści Renault), inny jest też kształt tylnych świateł, a i elementy karoserii nie są współzamienne.

We wnętrzu też trudno doszukać się istotnych podobieństw, choć w obu przypadkach należy pochwalić wygodną obsługę. W kabinie lepiej wygląda Smart – to zasługa żywszej kolorystyki, a także ciekawiej zaprojektowanego panelu klimatyzacji.

Niezrozumiałe jest natomiast to, że przyjęcie prawidłowej pozycji utrudnia w Smarcie brak jakiejkolwiek regulacji kolumny kierowniczej. To nie do pomyślenia, że w nowoczesnym aucie lifestylowym za regulację w pionie żąda się dopłaty 1080 zł. U konkurenta ten element znajduje się w serii i to się odczuwa, bo znalezienie wygodnej pozycji za kierownicą jest znacznie łatwiejsze.

Żadnej różnicy nie odczuwa się za to pod względem przestronności. Co to oznacza w praktyce? Całkiem dużo miejsca z przodu i niewystarczająco z tyłu. Takie rozplanowanie kabiny wynika m.in. z umieszczenia silnika z tyłu.

Co ciekawe, pomimo identycznej koncepcji obu pojazdów w Twingo udało się wygospodarować bagażnik większy o 34 l. Pamiętajcie jednak, że francuski maluch przy niemal takim samym rozstawie osi ma o 10 cm dłuższe nadwozie. Pod maskami testowanych bliźniaków pracują takie same silniki o mocy 71 KM.

Smart Forfour, Renault Twingo - dane techniczne

Renault Twingo Smart ForFour
Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R3/12 benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z tyłu poprzecznie z tyłu
Zasilanie wtrysk wielopunktowy wtrysk wielopunktowy
Pojemność skokowa (cm3) 999 999
Moc maksymalna (KM/obr./min) 71/6000 71/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 91/2850 91/2850
Skrzynia biegów man. 5 man. 5
Napęd tylny tylny
Masa własna/ładowność (kg) 984/376 975/425
Hamulce (przód/tył) t/b tw/b
Pojemność bagażnika (l) 219-980 185-975
Opony testowanego auta (p; t) 165/65 R 15; 185/60 R 15 185/45 R 16; 205/50 R 16
Pojemność zbiornika paliwa (l) 35 28
Rozstaw osi (mm) 2492 2494
Dł./szer./wys. (mm) 3595/1647/1557 3495/1665/1554

Okazuje się jednak, że identyczna moc i zbliżona masa pojazdów wcale nie oznaczają, że ich dynamika też będzie taka sama. Ba, w przypadku tych modeli nie jest nawet podobna. Przecież podczas sprintu do „setki” testowane maluchy dzieli aż 1,4 s. Podczas gdy Twingo osiąga tę szybkość po 14,5 s, kierowca Forfoura musi na nią poczekać aż 15,9 s. Ta odczuwalna różnica sprawia, że prowadzący Renault ma znacznie więcej frajdy z jazdy.

Mało tego – towarzyszy mu subiektywne wręcz odczucie, jakby silnik „francuza” sprawniej wkręcał się na wysokie obroty. To jeszcze nie koniec przewagi napędu Renault. W trakcie jazdy w mieście samochód spalił około 7 l/100 km. Tak, wiemy, że w przypadku miejskiego pojazdu nie jest to wcale rewelacyjny wynik, tym bardziej że oznacza nadwyżkę w stosunku do danych producenta o prawie 1,5 l.

Smart Forfour, Renault Twingo - osiągi

Renault Twingo Smart ForFour
Przyspieszenie0-100 km/h 14,5 s 15,9 s
Prędkość maksymalna 151 km/h 151 km/h
Spalanie w mieście 5,6 l/100 km 4,8 l/100 km
Spalanie poza miastem 3,9 l/100 km 3,8 l/100 km
Spalanie średnie 4,5 l/100 km 4,2 l/100 km
Emisja CO2 775 km 665 km
Średnica zawracania 8,6 m 8,6 m

Jednak prawdziwy szok przeżyliśmy, gdy sprawdziliśmy zużycie paliwa w Smarcie. Co z tego, że producent obiecuje spalanie na poziomie 4,8 l/100 km, skoro w rzeczywistości auto potrzebowało aż 8,5 l/100 km! Taką wartość uzyskują kompakty z mocniejszymi benzyniakami. Wspólną cechą testowanych modeli, jednocześnie wyróżniającą je na tle innych samochodów tej klasy, jest średnica zawracania wynosząca zaledwie 8,6 m.

To oczywiście zasługa tylnego napędu. W efekcie manewrowanie nawet w bardzo ciasnych miejscach okazuje się dziecinnie łatwe. Ma się wrażenie, że każdy z tych pojazdów zawraca niemal w miejscu – tak jakby miały skrętne wszystkie koła.

Inaczej oceniliśmy natomiast pracę układów jezdnych. W Smarcie w wersji Proxy zastosowano sportowe zawieszenie obniżone o 10 mm. W efekcie dynamiczne prowadzenie na zakrętach jest bezproblemowe, ale za to na większych wybojach odczuwa się dyskomfort. Renault spotka się z mniejszą przychylnością kierowców, którzy lubią szybką jazdę na krętych odcinkach dróg, choć trzeba przyznać, że nadwozie wcale nadmiernie się nie przechyla. Lepsze za to okazuje się tłumienie nierówności.

Smart Forfour kontra Renault Twingo - Nasza opinia

Gdybym miał wybrać któreś z tych aut, to zdecydowałbym się na zwycięzcę porównania. To prawda, że Smart ma wyrazistszą stylistykę, jednak jego cena jest przytłaczająca, a zużycie paliwa okazuje się zdecydowanie za wysokie. Poza tym nie jestem zwolennikiem sportowo zestrojonego zawieszenia, a takie Forfour ma w serii.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Zwinne bliźniaki - Smart Forfour kontra Renault Twingo (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego