CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.094.433.881.63
Średnio4.324.594.081.84
Najdrożej4.654.774.942.21

Zwinne bliźniaki - Smart Forfour kontra Renault Twingo

30 sty 15 14:29
Udostępnij
0
Skomentuj

To że Smart Forfour i Renault Twingo mają takie same silniki, napęd na tylne koła i zbliżone wymiary, wcale nie oznacza, że jazda nimi daje kierowcy identyczne odczucia. W naszym porównaniu dwóch nietypowych maluchów sprawdzimy, co odróżnia od siebie te bliźniacze konstrukcje oraz którym z nich lepiej się jeździ i parkuje

Przyznam szczerze, że z tym testem miałem trochę kłopotu. Bo to tak, jakby porównywać bliźniaków lub dwie krople wody, które są przecież identyczne… Hmm, czy na pewno identyczne? Okazuje się, że w tym przypadku wcale nie, bo oba pojazdy mają inaczej zaprojektowaną linię z przodu (moim zdaniem pracę domową lepiej odrobili styliści Renault), inny jest też kształt tylnych świateł, a i elementy karoserii nie są współzamienne.

We wnętrzu też trudno doszukać się istotnych podobieństw, choć w obu przypadkach należy pochwalić wygodną obsługę. W kabinie lepiej wygląda Smart – to zasługa żywszej kolorystyki, a także ciekawiej zaprojektowanego panelu klimatyzacji.

Niezrozumiałe jest natomiast to, że przyjęcie prawidłowej pozycji utrudnia w Smarcie brak jakiejkolwiek regulacji kolumny kierowniczej. To nie do pomyślenia, że w nowoczesnym aucie lifestylowym za regulację w pionie żąda się dopłaty 1080 zł. U konkurenta ten element znajduje się w serii i to się odczuwa, bo znalezienie wygodnej pozycji za kierownicą jest znacznie łatwiejsze.

Żadnej różnicy nie odczuwa się za to pod względem przestronności. Co to oznacza w praktyce? Całkiem dużo miejsca z przodu i niewystarczająco z tyłu. Takie rozplanowanie kabiny wynika m.in. z umieszczenia silnika z tyłu.

Co ciekawe, pomimo identycznej koncepcji obu pojazdów w Twingo udało się wygospodarować bagażnik większy o 34 l. Pamiętajcie jednak, że francuski maluch przy niemal takim samym rozstawie osi ma o 10 cm dłuższe nadwozie. Pod maskami testowanych bliźniaków pracują takie same silniki o mocy 71 KM.

Smart Forfour, Renault Twingo - dane techniczne

Renault Twingo Smart ForFour
Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R3/12 benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z tyłu poprzecznie z tyłu
Zasilanie wtrysk wielopunktowy wtrysk wielopunktowy
Pojemność skokowa (cm3) 999 999
Moc maksymalna (KM/obr./min) 71/6000 71/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 91/2850 91/2850
Skrzynia biegów man. 5 man. 5
Napęd tylny tylny
Masa własna/ładowność (kg) 984/376 975/425
Hamulce (przód/tył) t/b tw/b
Pojemność bagażnika (l) 219-980 185-975
Opony testowanego auta (p; t) 165/65 R 15; 185/60 R 15 185/45 R 16; 205/50 R 16
Pojemność zbiornika paliwa (l) 35 28
Rozstaw osi (mm) 2492 2494
Dł./szer./wys. (mm) 3595/1647/1557 3495/1665/1554

Okazuje się jednak, że identyczna moc i zbliżona masa pojazdów wcale nie oznaczają, że ich dynamika też będzie taka sama. Ba, w przypadku tych modeli nie jest nawet podobna. Przecież podczas sprintu do „setki” testowane maluchy dzieli aż 1,4 s. Podczas gdy Twingo osiąga tę szybkość po 14,5 s, kierowca Forfoura musi na nią poczekać aż 15,9 s. Ta odczuwalna różnica sprawia, że prowadzący Renault ma znacznie więcej frajdy z jazdy.

Mało tego – towarzyszy mu subiektywne wręcz odczucie, jakby silnik „francuza” sprawniej wkręcał się na wysokie obroty. To jeszcze nie koniec przewagi napędu Renault. W trakcie jazdy w mieście samochód spalił około 7 l/100 km. Tak, wiemy, że w przypadku miejskiego pojazdu nie jest to wcale rewelacyjny wynik, tym bardziej że oznacza nadwyżkę w stosunku do danych producenta o prawie 1,5 l.

Smart Forfour, Renault Twingo - osiągi

Renault Twingo Smart ForFour
Przyspieszenie0-100 km/h 14,5 s 15,9 s
Prędkość maksymalna 151 km/h 151 km/h
Spalanie w mieście 5,6 l/100 km 4,8 l/100 km
Spalanie poza miastem 3,9 l/100 km 3,8 l/100 km
Spalanie średnie 4,5 l/100 km 4,2 l/100 km
Emisja CO2 775 km 665 km
Średnica zawracania 8,6 m 8,6 m

Jednak prawdziwy szok przeżyliśmy, gdy sprawdziliśmy zużycie paliwa w Smarcie. Co z tego, że producent obiecuje spalanie na poziomie 4,8 l/100 km, skoro w rzeczywistości auto potrzebowało aż 8,5 l/100 km! Taką wartość uzyskują kompakty z mocniejszymi benzyniakami. Wspólną cechą testowanych modeli, jednocześnie wyróżniającą je na tle innych samochodów tej klasy, jest średnica zawracania wynosząca zaledwie 8,6 m.

To oczywiście zasługa tylnego napędu. W efekcie manewrowanie nawet w bardzo ciasnych miejscach okazuje się dziecinnie łatwe. Ma się wrażenie, że każdy z tych pojazdów zawraca niemal w miejscu – tak jakby miały skrętne wszystkie koła.

Inaczej oceniliśmy natomiast pracę układów jezdnych. W Smarcie w wersji Proxy zastosowano sportowe zawieszenie obniżone o 10 mm. W efekcie dynamiczne prowadzenie na zakrętach jest bezproblemowe, ale za to na większych wybojach odczuwa się dyskomfort. Renault spotka się z mniejszą przychylnością kierowców, którzy lubią szybką jazdę na krętych odcinkach dróg, choć trzeba przyznać, że nadwozie wcale nadmiernie się nie przechyla. Lepsze za to okazuje się tłumienie nierówności.

Smart Forfour kontra Renault Twingo - Nasza opinia

Gdybym miał wybrać któreś z tych aut, to zdecydowałbym się na zwycięzcę porównania. To prawda, że Smart ma wyrazistszą stylistykę, jednak jego cena jest przytłaczająca, a zużycie paliwa okazuje się zdecydowanie za wysokie. Poza tym nie jestem zwolennikiem sportowo zestrojonego zawieszenia, a takie Forfour ma w serii.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 25/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. następne generacje Skody Octavii, BMW serii 1 i Mercedesa Klasy A; Hyundai Kona - prezentacja; Volkswagen Arteon - pierwsza jazda; Seat Ibiza kontra Suzuki Swift; test Alfy Romeo Stelvio z dieslem; układ chłodzenia silnika - co się psuje; nowy sprzęt policji; hamulce postojowe - awarie i naprawy; carsharing - jak działa i ile kosztuje; Mercedes Klasy V z drugiej ręki; używane kombi klasy średniej; Rolls-Royce Ghost kontra BMW serii 7. W numerze poradnik wakacyjny "Samochodem po Europie".
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (17)

No photo
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
~Boom
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
do ~jaro:
No photo ~jaro Użytkownik anonimowy
2 lut 15 13:51 użytkownik ~jaro napisał
Kształtowanie opinii to się nazywa i Toyota nieźle za to płaci - prawda?
A może marketing szeptany? Ja na 100% wiem że gdziekolwiek pojawi się info o małych samochodach to pracownicy Toyoty od razu napiszą jakim to wspaniałym i oszczędnym autem jest Toyota. Od razu przyłączy się kilka osób to potwierdzających (oczywiste jest że to jedna i ta sama osoba). Akcja jest śmieszna bo sprzedaż hybryd w Polsce jest niska a tu nagle na każdym forum zawsze odnajduje się co najmniej kilka osób jeżdżących Yarisem hybrydowym. Normalnie cuda.
3 lut 15 11:02 | ocena: 87%
Liczba głosów:15
87%
13%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Obej Użytkownik anonimowy
~Obej
No photo ~Obej Użytkownik anonimowy
do ~wodeet:
No photo ~wodeet Użytkownik anonimowy
1 lut 15 11:37 użytkownik ~wodeet napisał
Super sciemy ze spalaniem w katalogu, he he he A moj Yaris hybryd pali mi max 4l w miescie, he he he i ma 1.5l pojemnosci o bagazniku i regulacji kierownicy nie wspominam. A do 50km na godzine ma takie przyspieszenie ze wszyscy pseudo sportowcy odstaja. D
Doprawdy nie ma się na co jarać... Za połowę ceny Yarisa hybryd można nabyć ( w wyprzedaży) Nissana Micrę, spalanie mają porównywalne (można sprawdzić).
Jakość plastyków, wielkość i wykończenie obu aut jest porównywalna...acz dynamikę Micra ma lepszą.
Za oszczędzoną kasą (ok. 30 tys. zł) mogę przejechać 100 tys. to dokładnie tyle na ile jest gwarancja na baterię w Yarisie.
Nie wspomnę już o wyprzedaży po X latach...lub o odpalaniu rano silnika np. 20 st. mrozy.
2 lut 15 10:02 | ocena: 78%
Liczba głosów:18
78%
22%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Fiesta Użytkownik anonimowy
~Fiesta :
No photo ~Fiesta Użytkownik anonimowy
Te auta to bliźniaki różni je tylko cena, o kilkanaście tysięcy większa w przypadku Smarta. Totalnie się nie opłaca.
3 lut 15 07:46 | ocena: 100%
Liczba głosów:10
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jaro Użytkownik anonimowy
~jaro
No photo ~jaro Użytkownik anonimowy
do ~wodeet:
No photo ~wodeet Użytkownik anonimowy
1 lut 15 11:37 użytkownik ~wodeet napisał
Super sciemy ze spalaniem w katalogu, he he he A moj Yaris hybryd pali mi max 4l w miescie, he he he i ma 1.5l pojemnosci o bagazniku i regulacji kierownicy nie wspominam. A do 50km na godzine ma takie przyspieszenie ze wszyscy pseudo sportowcy odstaja. D
Kształtowanie opinii to się nazywa i Toyota nieźle za to płaci - prawda?
2 lut 15 13:51 | ocena: 100%
Liczba głosów:13
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rafal Użytkownik anonimowy
~Rafal :
No photo ~Rafal Użytkownik anonimowy
Szkoda ze nie napisano ze Smart to w polowie Renault, silnik, elementy zawieszenia, nawet tylna-boczna szyba. Od kiedy Mercedes zwachal sie z Francuzami pchaja ich silnikiki do wszystkich malolitrazowych aut
3 lut 15 07:28 | ocena: 70%
Liczba głosów:10
70%
30%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~majster Użytkownik anonimowy
~majster :
No photo ~majster Użytkownik anonimowy
Auto bez bagaznika a do tego tylko z lekko odsuwajaca sie maska aby dolac plynu spryskiwaczy. Wszystkie inne czynnosci na lawete i do ASO. Jeszcze silnik z tylu...Lepsza i praktyczniejsza jest poprzednia wersja twingo.
3 lut 15 08:28 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~stefan z Użytkownik anonimowy
~stefan z
No photo ~stefan z Użytkownik anonimowy
do ~Obej:
No photo ~Obej Użytkownik anonimowy
2 lut 15 10:02 użytkownik ~Obej napisał
Doprawdy nie ma się na co jarać... Za połowę ceny Yarisa hybryd można nabyć ( w wyprzedaży) Nissana Micrę, spalanie mają porównywalne (można sprawdzić).
Jakość plastyków, wielkość i wykończenie obu aut jest porównywalna...acz dynamikę Micra ma lepszą.
Z
Nie porównuj proszę jakości plastików japońskich aut - sam wiesz, że to trochę kicz jest...
Po prostu toporne
2 lut 15 13:52 | ocena: 69%
Liczba głosów:13
69%
31%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~asa Użytkownik anonimowy
~asa :
No photo ~asa Użytkownik anonimowy
Ostatnio widziałem smarta na żywo... Dopiero znaczek mnie uświadomił że nie jest to chińsko-koreański samochodzik.
3 lut 15 13:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Łysy13 Użytkownik anonimowy
~Łysy13 :
No photo ~Łysy13 Użytkownik anonimowy
Smart ma wygląd normalny znak czyli logo .
A nie jak Renault dziwadło zawsze awaryjne .
24 lut 15 09:29 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jj Użytkownik anonimowy
~jj :
No photo ~jj Użytkownik anonimowy
Nie wiem ktory gorszy
4 lut 15 06:22
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Zwinne bliźniaki - Smart Forfour kontra Renault Twingo

To że Smart Forfour i Renault Twingo mają takie same silniki, napęd na tylne koła i zbliżone wymiary, wcale nie oznacza, że jazda nimi daje kierowcy identyczne odczucia. W naszym porównaniu dwóch nietypowych maluchów sprawdzimy, co odróżnia od siebie te bliźniacze konstrukcje oraz którym z nich lepiej się jeździ i parkuje

Zwinne bliźniaki - Smart Forfour kontra Renault Twingo (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego